Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welke/hoeveel tourfietsers rijden met tubes?

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 16 apr 2010 18:19

De reden tot ik dit vraag is dat ik eigenlijk een paar nieuwe wielen wil aanschaffen en dat als ik echt verbetering wil dan met uitzondering van de Lightweigt Clinchers alle wielen die ik interessant vind altijd tube wielen zijn.

Ik weet inmiddels wel wat de standaard voor- en nadelen van tubes zijn maar wil me richten op een specifiek nadeel, het lekrijden en dan met name: hoe op te lossen onderweg en hoe eventueel later een Tube zlef te repareren is.

Ik ga ervan uit dat als daar geen problemen mee waren er heel veel meer mensen op tubes zouden rijden.

Dus zijn er tourrijders die ondanks deze nadelen toch gewoon op tubes rondrijden en hoe wordt dan omgegaan met bovengenoemde?
Afbeelding

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5938
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 16 apr 2010 20:35

Ik rij met tubes op mijn Shimano Dura Ace wielen ( Continental ) en dat bevalt me perfect. Ook Lightweight wielen heb ik gehad met Veloflex tubes en ook dat was heel erg fijn. De reden dat ik nu met tubes rij is omdat ik de carbon Dura Ace wielen ontzettend goed bij mijn fiets passen - en dus veroordeeld ben tot tubes.

Ik kan er nog geen nadeel aan vinden als ik eerlijk ben - kijk bij lekrijden zal ik als niet ervaring deskundige er langer over doen om een tube te vervangen maar dat is dan maar zo. Een reserve tube heb ik wel altijd bij evenals een busje pitstop van Vittoria. Iemand met draadbandjes heeft ook meestal wel een reserve binnenband bij en als die door glas rijdt en een scheur in de buitenband krijgt staat dan ook stil - of moet een reserve buitenband mee hebben.

Lekrijden heb ik de laatste 5000 km niet meer gehad - wisselend tussen tubes en draadbandjes - maar of dit een kwestie is van geluk weet ik niet. De een rijdt om de haverklap lek en de ander dus 10.000 km niet.

Affin - mocht je er mee gaan rijden of willen rijden - laat je er niet door tegenhouden !
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

eric69
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 21 aug 2008 19:45

eric69 16 apr 2010 21:22

Hallo,

Rij al jaren met tubes. Heb twee wielsets waarvan 1 handgespaakt setje ambrosio crono f20 met tune naven van bikeboosting. Hier liggen conti competitions op.
Ik gebruik ze meestal in de mindere goede weersomstandigheden.
Mijn andere set is een carbon 38mm velg met sapim cx-ray 20/24 van eurace.de.
met op dit moment challenge forte tubes.
Als ik lek rij(wat zelden voorkomt), heb ik een goedkope vittoria rallye mee of een ritchey raceslick, deze is voorgelijmd met mastik'one.
Het vervangen van de tube onderweg is kinderspel, en naar mijn mening algemeen sneller te doen dan een vouwband met biba.
Eenmaal thuis haal ik mijn tube eraf en geef de velg een nieuwe verse lijmlaag waarna ik een voorgelijmde tube monteer.
Het ligt er een beetje aan of ik de kapotte tube repareer of in de vuilbak kieper.
Indien de tube tot de draad is opgereden dan gooi ik hem weg. Anders bewaar ik hem tot in de wintermaanden om hem te repareren. Groetjes, Eric

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 16 apr 2010 22:39

Hoi,

Lekrijden onderweg is voorverlijmde reserve tube monteren.
Het lastiger deel is je lekke tube van de velg halen.
Om dat te vergemakkelijken laat ik altijd een cm of twee, recht tegenover het ventielgat, voor en achter een spaakgat b.v., een deel maar half gelijmd.

Je zoekt dat stukje op, even de tube om en weer wrikken, Michelin bandelichter eronder door murwen, wat heen en weer wrikken met dat ding tot ik grip krijg op de tube.
Dan velg tussen de benen klemmen en de tube recht omhoog trekken tot de lijm lost.
Nooit zijdelings de tube lags de velg wegduwen, dat kan je wel eens het lint kosten.

Heb je de tube er eenmaal af monteer je je reserve, even nacenteren, CO2 patroon erop, wiel monteren en wegwezen.

Tubes herstel ik of met naald en draad als het om een groot lek gaat, zoniet met een kleine (15 a 20ml ) Tufo sealant.

Ik ga binnenkort eens een mailtje sturen naar TireAlert in Florida om te zien of ze ook tubes vanuit Europa herstellen en wat dat zoal mag kosten.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

eric69
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 21 aug 2008 19:45

eric69 16 apr 2010 22:58

Hallo,

Nog even voor de duidelijkheid, indien ik lek rij dan begin ik tegenover de ventielzijde de tube er af te halen.
Dit gedeelte van de velg( een cm of 4-5) krijgt minder lijm.
Ik lijm de velg voor met 2 lagen rondom en de derde laag wordt eventjes onderbroken tegenover het ventielgat(tussen de spaken).
Heb altijd een rechte kunsstof michelin bandenlichter bij me waarmee ik de lijm tussen de tube en de velg als het ware kan "doorsnijden'.
Dan kun je de tube er afhalen(met gevoel, dus niet er als een idioot afscheuren , maar er af tillen als het ware). Eigenlijk a piece of cake.
Dan reservetube ontvouwen, om de velg leggen, oppompen en rijden.
Persoonlijk rij ik dan geen "honderden kilometers" meer, maar wanneer er voldoende lucht in je tube zit kan ie er niet aflopen, tenzij je de ventoux nog af moet en je ontzettend hard gaat remmen....
Dus, gewoon doen!!!(net zoals Fransje Bauer met zijn energiemaatschappij)

Groetjes,

Eric

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 16 apr 2010 23:10

Als ik de verhalen van deze tube rijders lees, begrijp ik ineens waarom bijna iedereen met draadbanden of vouwbanden rijdt.

Wat een ongelovelijk primitief gedoe is dat, zo'n tube erop leggen. Ik vervang liever even een biba. Klinkt ook een stuk goedkoper.
Live fast; die young. mijn blog

_cas_
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 24 jul 2006 13:03

_cas_ 16 apr 2010 23:10

Ik lees overal over een voorgelijmde tube meenemen, hoe zit dat dan? Thuis smeer je al lijm op de tube, deze laat je drogen en kun je zo in je zak steken tijdens je fietstocht?

eric69
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 21 aug 2008 19:45

eric69 16 apr 2010 23:25

Hallo,


Wat is er nu primitief aan een tube vervangen???
Dit kan ik echt niet plaatsen. Waarschijnlijk nog nooit op tubes gereden.....
Een voorgelijmde tube vouw je thuis na het lijmen op , beter gezegd rol je op.
Wat ik persoonlijk doe is hem dan in een plastic diepvrieszakje stoppen en hem tussen mijn broek en craft onderhemd op mijn rug klemmen. Blijft perfekt zitten.


Grtz,

Eric

_cas_
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 24 jul 2006 13:03

_cas_ 16 apr 2010 23:38

Maar wat ik dus niet begrijp, je neemt dan een tube met uitgedroogde lijm (dat zit er misschien al maanden op als je lang niet lek gereden hebt). Wat voor nut heeft die lijm dan nog?

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 16 apr 2010 23:41

*Cas* schreef:Maar wat ik dus niet begrijp, je neemt dan een tube met uitgedroogde lijm (dat zit er misschien al maanden op als je lang niet lek gereden hebt). Wat voor nut heeft die lijm dan nog?


Die plakt nog steeds. Maar mij in ieder geval niet gezien om met Tubes te rijden. Veel te veel rompslomp om weinig.

Zoals Rob74 al zei is het omleggen van een biba toch net iets even makkelijker.

Tevens zei Eric: 'Het ligt er een beetje aan of ik de kapotte tube repareer of in de vuilbak kieper.
Indien de tube tot de draad is opgereden dan gooi ik hem weg. Anders bewaar ik hem tot in de wintermaanden om hem te repareren. Groetjes, Eric '

Juist ja. En met een dure tube 'moet' je dus wel gaan repareren hetgeen niet zo makkelijk is (openhalen, stikken)
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

eric69
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 21 aug 2008 19:45

eric69 16 apr 2010 23:47

Hallo,

De lijm is inderdaad niet zo plakkerig meer als een verse laag , maar doordat je je tube oprolt komen de lijmlagen tegen elkaar aan.
Als je de tube dan ontvouwt, is de lijm wel enigszins plakkerig.
Je lijm op je velg en die op je reservetube is voldoende om veilig door te rijden en thuis te komen.
Mijn vittoria rallye voorzie ik overigens van 2 lagen lijm, omdat het stootlint vrij veel lijm opzuigt( dus niet te spaarzaam opbrengen).

Grtz,

Eric

eric69
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 21 aug 2008 19:45

eric69 16 apr 2010 23:54

Hallo,

Zorro1,
wat is dan het probleem om een tube te moeten repareren???
Mijn ervaring is dat de meeste mensen wel kunnen fietsen, maar weinig weten omtrent de fiets zelf.
Rij eens op een setje veloflexen of challenge tubes. Een openbaring.
Vraag fdegrove maar eens, internationaal expert, en ECHT deskundig als je het mij vraagt!

Grtz,

Eric

Plaats reactie