Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

ik ben aan de cortisonen ...

rembem
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 jan 2008 17:17

rembem 22 apr 2010 11:36

Hallo,

Ik heb regelmatig last van ontstekingen in mijn neusslijmvlies. Van de huisarts heb ik nu een neusspray gekregen waar ook cortisonen in zitten. Ik gebruik twee pufjes per dag- ieder neusgat een.
Die spray helpt iig goed om m'n dichtzittende hoofd leger te houden.

- ben ik nu 'dopinggebruiker'?
- als het inderdaad doping is, zou ik verwachten dat ik er ook harder van kan fietsen, ander zou het niet onder doping vallen.
Maar is dat ook merkbaar voor een recreant als ik of zou ik pas echt harder gaan als ik veel meer van die neusspray zou gebruiken?

Ben gewoon nieuwsgierig en trouwens, ik rijd geen wedstrijden en heb ook geen competitiedrang binnen mijn club of vrienden.



Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 22 apr 2010 11:43

Tja, ik gebruik al heel erg lang fluticasonpropionaat.. Schijnt ook op de dopinglijst te staan. Maar volgens mij ga je er pas harder van fietsen als je het hele flesje (voor 2 maanden) in 1 keer naar binnen giet. Sowieso is het niet merkbaar (wat niet betekent dat het niets doet natuurlijk...). Wat me zeker langzamer maakt, is dat ik (ook met spray) om de kilometer mijn neus moet legen (gelukkig voor wielrennend Nederland rijdt ik ook geen wedstrijden).

rembem
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 jan 2008 17:17

rembem 22 apr 2010 11:46

Dat neus legen is inderdaad bar en boos de laatste tijd. Waar komt dat spul toch allemaal vandaan ...

pietpelle
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 16 mar 2007 17:27

pietpelle 22 apr 2010 11:55

Ik maak ook gebruik van fluticasonpropionaat spray. Ik rij wel wedstrijden en heb op advies van de sportarts dit voor de zekerheid gemeld via de anti doping autoriteit.

stinus
Forum-lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 jul 2007 01:48

stinus 22 apr 2010 11:56

op de site van de doping authoriteit kan je de dopinglijst vinden, voor je interesse...

Half body buildend nederland zet ook wel eens een spuit in zijn achterste volgens mij, het word pas een probleem als je wedstrijden gaat doen. Er is bij jou medische indicatie voor, dus zou je het volgens mij wel moeten mogen gebruiken, met verklaring van de dokter.
Net als dat heel veel sporters in meer of mindere mate last hebben van inspanningsastma, daar kan je ventolin voor gebruiken en dat verbetert sowieso je sportprestaties en wordt toegestaan als je het van de dokter krijgt.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 22 apr 2010 12:01

Als je neus er minder verstopt door wordt is het prestatiebevorderend, toch? :D
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 22 apr 2010 13:06

Ik heb ook een tijd cortisonen-neusspray gebruikt, maar de dosis daarvan is zo gering en lokaal dat het niet of amper in je bloed komt. Anders zou je het ook niet lang mogen gebruiken omdat dat slecht is voor je bijnieren. Als je wel dopingcontroles zou kunnen krijgen, zou ik het zeker melden, voor de zekerheid.

Maar verder doet het niks, ja, hopelijk je neusproblemen verhelpen (als ontstekingsremmer). Bij mij deed het dat wel, maar vervolgens kreeg ik meer last van m'n keel en bronchiën. Ik ben er nu gelukkig vanaf.

Louise


Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

geer
Forum-lid
Berichten: 1064
Lid geworden op: 21 dec 2005 16:29

geer 22 apr 2010 15:31

Cortisonen zit ik ook in mijn Hormoonzalf voor de zereplekjes op de billen....dope?? In die mate niet? Volgens mij?

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 22 apr 2010 16:03

Sommige medicijnen kunnen ook doping-effecten hebben en staan daarom op de doping-lijst. Dit betekent niet dat het doping is als je deze medicijnen gebruikt voor een medisch probleem. Er zijn genoeg profrenners met een ontheffing voor medicijnen die op de dopinglijst staan. Die worden niet als doping-gebruikers gezien.

Doping heeft trouwens zowiezo weinig zin zonder goed trainingsprogramma en de juiste cocktail van doping-middelen. Een zwaar gedrogeerde amateur die 100 km in de week rijdt wordt keihard eraf gereden door iemand die 500km in de week traint en niets 'pakt'. Dus als je harder wilt rijden dan je collega's kun je beter iets meer trainen.

maus_1990
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:23

maus_1990 26 apr 2010 01:02

[quote="Stinus"]
Net als dat heel veel sporters in meer of mindere mate last hebben van inspanningsastma, daar kan je ventolin voor gebruiken en dat verbetert sowieso je sportprestaties en wordt toegestaan als je het van de dokter krijgt. [/quote]

Heb daar een hele discussie mee gehad met de man die de autorisaties doet van het GDS. Dat is dus niet zo! Mensen die onterecht Ventolin gebruiken zullen het effect ervan niet merken. Alleen psychologisch. Daarom is er vanaf dit jaar ook een meldingsplicht ingesteld voor alle Beta-2 antagonisten (astmamedicatie) en niet zoals in 2009 een aanvraag die naar de medische commissie moet en aan de hand van de door jou gehaalde testresultaten worden goedgekeurd.

Sterker nog, vanaf 2011 zal je waarschijnlijk astma-medicatie helemaal niet meer hoeven te meldden evenals nog een hele hoop medicatie. Beleid vanuit het WADA. Heel krom, die beste man snapte de reden van de WADA ook niet.

Heb echt heel lang met die man erover gepraat omdat ik ook tot in detail wilde weten hoe het zit, en met dank aan hem snap ik het nu ook!
Afbeelding

raleighrick
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 dec 2009 20:15

raleighrick 28 apr 2010 23:47

Ik ben een astma patient en gebruik hiervoor verschillende medicijnen waaronder ventolin. En volgens mijn huisarts zou ik ongeveer 2 diskussen leeg moeten zuigen wil het onder doping vallen want dan zouden ze de salbutamol pas kunnen detecteren. En als je twee discussen leegzuigt krijg je weer een heel ander probleem namelijk hartkloppingen dus gezond is het niet.

Of je het merkt weet k niet. Ik iig wel als ik kortademig ben en neem een pompje merk ik meteen dat het een stuk beter gaat. Ik kan niet zonder en gebruik het nu ook steeds vaker uit voorzorg.


glenn_janssens
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 aug 2009 22:01

glenn_janssens 29 apr 2010 20:23

Aan de Ts.
Als je toch geen wedstrijden rijdt dan speelt dat toch geen enkele rol wat je snuift, spuit of slikt?
Ik neem verplicht epo, cortisone en nog tal van medicijnen die op de dopingslijst staan...en ik denk niet dat die andere wielertoeristen die mij smorgens aan het kanaal passeren daar een probleem mee hebben. ;-)

Plaats reactie