Pagina 1 van 2

Nieuweling: Bulls fiets & tips?

Geplaatst: 24 apr 2010 17:38
door sevensins
Hallo allemaal,

Ik heb de FAQ in dit forum gelezen en wat verder onderzoek gedaan n.a.v. mijn interesse in sportief fietsen echter resten er mij wat vragen.

Allereerst mijzelf, ik ben nogal behoorlijk stevig (95 kg) en 1.80 lang, maar wil toch graag alvast een klasse hoger beginnen dan een beginnersfiets. Misschien handig om te weten is dat ik mijn hele leven al fiets, alhoewel ik een rijbewijs heb; alles wat zich onder de 15km bevind (denk werk) fiets ik. Weer of geen weer :p

Wat mijn doel is m.b.t racefietsen is mijn lichaam (voornamelijk benen) verder trainen en lange afstanden gaan afleggen (zowel bergopwaarts als rechte stukken voor zover dat in Nederland mogelijk is). Heel misschien uiteindelijk een clubje joinen of iets dergelijks en wat competitiever gaan fietsen naarmate ik het een beetje meer onder de knie krijg.

Ik heb daarom mijn blik gevestigd op een Bulls fiets (ultegra 2009/10). (http://www.morsinkfietsen.nl/)

Heeft iemand ervaring met dit type? De ultegra 2009/10 versie tenminste. Ik heb zelf namelijk nogal 2 behoorlijke linkerhanden en ben absoluut geen ster in techniek. Graag zou ik daarom willen weten of deze fietsen een beetje duurzaam zijn voor hetgene wat ik wil doen.

De beste mensen daar hebben mij uiteraard verzekerd dat dit zo is, en dat het onderhoud en reparaties niet teveel problemen zou moeten opleveren bij een lokale FM. (Kan het daar niet laten doen omdat ze te ver weg zitten.) Mijn eigen lokale FM wil de fiets wel voor mij afstellen naar mijn afmetingen voor een zacht prijsje.

Ik heb mijn blik gevestigd op Bulls omdat ze nogal wat goedkoper zijn dan dat wat ik hier lokaal kon vinden. Dezelfde specificaties (met een alu frame e.d.) hier bij Bikeshop Amersfoort bijvoorbeeld kosten bijna eens zoveel. Ook durf ik geen 2e hands te halen omdat ik er momenteel de ballen verstand van heb, ik wil dit dan ook gaandeweg vanuit nieuw materiaal gaan "leren".

Lang verhaal kort, zijn deze fietsen aan te raden en zijn er misschien nog dingen waar ik (buiten de FAQ) op moet letten?

Advies ook welkom!

Alvast bedankt :)

Edit: Helemaal vergeten: Mijn budget is €1500 en uiterlijk interesseert mij weinig.

Geplaatst: 24 apr 2010 17:51
door Theo V
Oké, als Bulls bezitter geef ik je natuurlijk geen ongelijk met je keuze.
Ik geef alleen iedereen die een Bulls koopt het advies om er andere wielen onder te vragen want wielen die er bijzitten (RS10) zijn gewoon bagger.
Helemaal met jouw gewicht.
Verder een prima fiets waar ik al zo'n 15000 km mee weg heb zonder problemen.(behalve de wielen dan;))

Geplaatst: 24 apr 2010 18:49
door sevensins
Theo V schreef:Oké, als Bulls bezitter geef ik je natuurlijk geen ongelijk met je keuze.
Ik geef alleen iedereen die een Bulls koopt het advies om er andere wielen onder te vragen want wielen die er bijzitten (RS10) zijn gewoon bagger.
Helemaal met jouw gewicht.
Verder een prima fiets waar ik al zo'n 15000 km mee weg heb zonder problemen.(behalve de wielen dan;))


Ah, gelukkig!

Over wielen gesproken, kan ik me daarop het beste laten adviseren door Bulls zelf? Ook hier geen kaas van gegeten haha :)

Bedankt voor je reactie!

Geplaatst: 24 apr 2010 20:38
door jell-ee
SevenSins schreef:
Ah, gelukkig!

Over wielen gesproken, kan ik me daarop het beste laten adviseren door Bulls zelf? Ook hier geen kaas van gegeten haha :)

Bedankt voor je reactie!
Niet door Bulls zelf, of wilde je even naar de fabriek rijden? gewoon door je fm, die heeft vast wel een leuk vervangend setje voor je liggen. Er zijn tientallen wielen die beter geschikt zouden zijn voor jouw gewicht dus keuze zat.

Rij gewoon eens langs bij je FM en kijk wat die adviseerd of in de aanbieding heeft.

Geplaatst: 24 apr 2010 20:42
door Livio Livius
En anders even de zoek functie van het forum gebruiken, heeel veel info op dit gebied.

Geplaatst: 24 apr 2010 22:26
door lugosi
Wel ik heb ook zo'n fietsje en ik heb me dat nog niet beklaagd. Het enige dat ik zou aanraden is om top tubes op de kabels aan te brengen ter hoogte van het balhoofd en/of beschermingsstickers op het balhoofd. Ik heb dit niet (te laat) gedaan en heb daardoor lakschade. Wat de wielen betreft, ik heb dat hier al veel gelezen, toch rijd ik er nu al zo'n 5000 km mee, zonder problemen, er is nog geen slagje in. Toen ik er eerst mee reed woog ik zo'n 98 kg, nu nog 90 kg. Wel heb ik me een reservesetje (cxp 33- ultegra) aangeschaft, door al die negatieve commentaren, nou ja 't is nooit verloren.

Geplaatst: 25 apr 2010 02:19
door stinus
ik zou eens uitrekenen hoe groot je voordeel bij morsink nou echt is..

Je betaalt bij de aankoop bij morsink als je lokale FM voor het afstellen
Je betaaly ook voor de eerste en tweede service beurt, voor het afstellen van uitgerekte kabels enzo!

Plus alles wat je aan garantie/problemen tegenkomt betaal je reiskosten naar Morsink, ook voor de aanschaf van je fiets moet je erheen....

IS het nou daadwerkelijk goedkoper om hem daar te kopen? Ik zou nog eens goed met je lokale FM gaan praten, gewoon omdat het fijn is dat hij ook kan blijven werken en je uit de brand kan helpen als het nodih is!

Geplaatst: 25 apr 2010 16:14
door bash
@Stinus: dat was precies de reden waarom ik uiteindelijk niet naar Morsink ben gereden en gewoon een Bulls-dealer in de buurt heb opgezocht. Het bedrag dat je bespaart ben je binnen 2 jaar tijd kwijt aan reiskosten, onderhoudsbeurten e.d. Bovendien mis je de sympathie van de fietsenmaker waar je hem hebt gekocht, zodat er ook nog wel eens wat zonder veel kosten kan worden geregeld.

Het verschil tussen wat Morsink rekent en de reguliere catalogusprijs is ook weer niet zo enorm dat je dit niet kunt laten lopen. Bovendien heb ik gemerkt dat Morsink steeds minder happig wordt om de standaard wielen voor een goede prijs in te ruilen. Ik snap dat wel: voor hij het weet zit hij met een hele loods Shimano whr-500's of whr-s10s waar hij helemaal niets mee kan...

Geplaatst: 25 apr 2010 22:42
door sirbas
Denk dat je je voordeel vooral haalt door voor dat soort eenvoudige klusjes gewoon met je boerenverstand zelf aan de slag te gaan. Learning by doing is nog altijd de beste methode.

Geplaatst: 25 apr 2010 23:09
door indewind
wel een beetje een vreemd verhaal. Je wilt ''een klasse hoger beginnen dan een beginnersfiets'' en dan koop je een Bulls...
Dat is toch bij uitstek een beginnersfiets?

Geplaatst: 26 apr 2010 00:32
door sirbas
indewind schreef:wel een beetje een vreemd verhaal. Je wilt ''een klasse hoger beginnen dan een beginnersfiets'' en dan koop je een Bulls...
Dat is toch bij uitstek een beginnersfiets?


Al is de stelling in mijn ogen redelijk juist, ik wil Bulls toch wel het voordeel geven dat ze hun "beginnersfietsen" wel goed uitrusten. Als ik voor vergelijkbare prijzen bij anderen kijk dan zie ik daar veelal onderdelen van flink lagere klasse (lees: Sora, Tiagra etc.)

Geplaatst: 26 apr 2010 10:04
door martijn78
sirbas schreef:
indewind schreef:wel een beetje een vreemd verhaal. Je wilt ''een klasse hoger beginnen dan een beginnersfiets'' en dan koop je een Bulls...
Dat is toch bij uitstek een beginnersfiets?


Al is de stelling in mijn ogen redelijk juist, ik wil Bulls toch wel het voordeel geven dat ze hun "beginnersfietsen" wel goed uitrusten. Als ik voor vergelijkbare prijzen bij anderen kijk dan zie ik daar veelal onderdelen van flink lagere klasse (lees: Sora, Tiagra etc.)


Je hebt een fiets met een goede groep inderdaad, maar de wielset is dan ook weer een stuk minder.
volgens mij is de kwaliteit vh frame ook een stuk minder als een fiets in de zelfde prijsklasse met een mindere afmontage.

Persoonlijk denk ik dat je als starter beter een iets mindere afmontage van de groep kan hebben als een minder frame of slechte wielen