Nieuwe racefietsbanden met een beetje gravel
Geplaatst: 22 dec 2025 16:48
Ik heb een paar beginnersvragen over banden.
Ik heb een Cube Attempt racefiets uit 2011 met Lugano II 25mm bandjes. Ik rij meestal op asfalt maar toch ook ook vaak genoeg op goed verharde/aangestampte gravelpaden die over de heidegebieden van het Gooi voeren. Op zich lukt dat me prima met deze bandjes, maar omdat voor de racefiets de bandjes toch ook steeds breder worden zou ik willen switchen naar iets dat qua rolweerstand niet veel slechter is, maar wel wat meer grip en comfort geeft. Gezien de Lugano's geen rolweerstandwonders zijn moet dat mogelijk zijn lijkt me maar de fiets zou wel eens de beperking kunnen zijn qua ruimte.
Vraag 1:
Zijn deze bandjes al aan vervanging toe?
Vraag 2:
Tot hoe breed kan ik gaan in dit frame/vork? Velgen zijn ERTRO 622x15C wat me volgens google nog behoorlijk wat breedte moet kunnen geven, maar ik zie amper ruimte tussen band en frame/vork.
Vraag 3:
Even los van mijn huidige fiets. Zou een snelle dunne gravelband, neemt een 30mm G-One speed, me veel in snelheid/rolweerstand laten verliezen tegenover 25mm Lugano 2'S? Of is dat best vergelijkbaar. breder is niet per se langzamer en veel profiel zit er niet op de G-One's.
Vraag 4:
Stel, even dromend, dat je een Endurance achtige racefiets hebt (Canyon Endurance bijvoorbeeld), met deze 30mm G-One Speed banden, hoe erg gravel/off-road kan je hiermee gaan? Het lijkt me vrij beperkt, gezien geometrie, sterkte van de velg en profiel/breedte van de band, maar aan de andere kant kom ik mijn huidige 25mm racebandjes op een pure racefiets ook best ver, dus winst zou je er wel mee moeten behalen. Ik zit namelijk ook nog af en toe op de mtb, dus een beetje stuurkunst en techniek heb ik wel.
Je hebt hier veel leuke gravelroutes die ik nu op de mtb rijdt vanwege de offroad stukken, maar die ik liever op een wat snellere fiets zou rijden en ik wil niet naar 3 fietsen (mtb+race+gravel). En aangezien race voor mij belangrijker is dan gravel zou ik eerder vanuit race een paar streepjes richting gravel gaan en de beperkingen in grip/offroad accepteren dan van gravel richting race en teveel snelheid verliezen op asfalt.





Ik heb een Cube Attempt racefiets uit 2011 met Lugano II 25mm bandjes. Ik rij meestal op asfalt maar toch ook ook vaak genoeg op goed verharde/aangestampte gravelpaden die over de heidegebieden van het Gooi voeren. Op zich lukt dat me prima met deze bandjes, maar omdat voor de racefiets de bandjes toch ook steeds breder worden zou ik willen switchen naar iets dat qua rolweerstand niet veel slechter is, maar wel wat meer grip en comfort geeft. Gezien de Lugano's geen rolweerstandwonders zijn moet dat mogelijk zijn lijkt me maar de fiets zou wel eens de beperking kunnen zijn qua ruimte.
Vraag 1:
Zijn deze bandjes al aan vervanging toe?
Vraag 2:
Tot hoe breed kan ik gaan in dit frame/vork? Velgen zijn ERTRO 622x15C wat me volgens google nog behoorlijk wat breedte moet kunnen geven, maar ik zie amper ruimte tussen band en frame/vork.
Vraag 3:
Even los van mijn huidige fiets. Zou een snelle dunne gravelband, neemt een 30mm G-One speed, me veel in snelheid/rolweerstand laten verliezen tegenover 25mm Lugano 2'S? Of is dat best vergelijkbaar. breder is niet per se langzamer en veel profiel zit er niet op de G-One's.
Vraag 4:
Stel, even dromend, dat je een Endurance achtige racefiets hebt (Canyon Endurance bijvoorbeeld), met deze 30mm G-One Speed banden, hoe erg gravel/off-road kan je hiermee gaan? Het lijkt me vrij beperkt, gezien geometrie, sterkte van de velg en profiel/breedte van de band, maar aan de andere kant kom ik mijn huidige 25mm racebandjes op een pure racefiets ook best ver, dus winst zou je er wel mee moeten behalen. Ik zit namelijk ook nog af en toe op de mtb, dus een beetje stuurkunst en techniek heb ik wel.
Je hebt hier veel leuke gravelroutes die ik nu op de mtb rijdt vanwege de offroad stukken, maar die ik liever op een wat snellere fiets zou rijden en ik wil niet naar 3 fietsen (mtb+race+gravel). En aangezien race voor mij belangrijker is dan gravel zou ik eerder vanuit race een paar streepjes richting gravel gaan en de beperkingen in grip/offroad accepteren dan van gravel richting race en teveel snelheid verliezen op asfalt.




