Welk bb86 lagers
-
gaisdergerman
- Forum-lid
Onlangs heb ik een Giant Propel frameset gekocht welke ik deze winter wil opbouwen.
Nu heeft het frame een bb86 bottom bracket en ben ik op zoek naar een geschikt bottom bracket. Mijn zoektocht beperkt zich tot een bb waarbij je de lagers kan vervangen.
- bb van wheels manufacturing staat bovenaan op het lijstje .
- hambini vind ik te duur
- cema heeft volgens mij geen bb86 waar lagers los te vervangen zijn.
- c-bear ziet er plastic achtig uit
- shimano. Ook een optie. Niet heel duurzaam maar vrij eenvoudig te vervangen en lage kosten.
Wheels manufacturing heeft voor bb86 en en 24mm shimano twee types. Eentje is press together en de andere met schroefdraad. Passen beide en welke heeft de voorkeur?
Advies en ervaringen zie ik graag tegemoet.
Nu heeft het frame een bb86 bottom bracket en ben ik op zoek naar een geschikt bottom bracket. Mijn zoektocht beperkt zich tot een bb waarbij je de lagers kan vervangen.
- bb van wheels manufacturing staat bovenaan op het lijstje .
- hambini vind ik te duur
- cema heeft volgens mij geen bb86 waar lagers los te vervangen zijn.
- c-bear ziet er plastic achtig uit
- shimano. Ook een optie. Niet heel duurzaam maar vrij eenvoudig te vervangen en lage kosten.
Wheels manufacturing heeft voor bb86 en en 24mm shimano twee types. Eentje is press together en de andere met schroefdraad. Passen beide en welke heeft de voorkeur?
Advies en ervaringen zie ik graag tegemoet.
-
Gravel-newbie
- Forum-lid
Als je Shimano Crankset ga gebruiken is een Dura Ace bottombracket van €30 zo’n beetje de meest duurzame die je ga vinden.
Bianchi Impulso Pro GRX825
Als je de extra afdichting neemt in de C-Bear, heb je er echt heel lang geen omkijken naar. Ik heb ruim 40.000km met het mijne gereden. Het moest eruit omdat er iets mis was met de DI2 en ik aan de junction moest geraken. Anders had ie er nog in gezeten.
Als het liever wat minder mag kosten, sluit ik me aan bij de Dura-Ace optie.
Als het liever wat minder mag kosten, sluit ik me aan bij de Dura-Ace optie.

Benieuwd: wat is er mis met Shimano? Ik rij al heel wat km’s, ook regen/pekel/etc, maar eigenlijk nog maar 1x een bb vervangen (was een Shimano press-fit) omdat ik toen dacht dat hij aanliep/grof liep. Bleek niet het probleem 
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Shimano.
C bear is het geld absoluut niet waard als je het uitrekent.
C bear is het geld absoluut niet waard als je het uitrekent.
-
gaisdergerman
- Forum-lid
Shimano moet ik eigenlijk ieder jaar vervangen ivm versleten lagers (op mijn huidige canyon.
Maar jullie hebben me overtuigd. Eén maal per jaar is nog wel te doen en heb eigenlijk weinig zin om weer ander gereedschap te kopen om een bottom bracket te installeren. Onlangs al 2 verschillende adapters voor een t47 bottom bracket gekocht (gravelbike).
Bedankt voor de adviezen.
Maar jullie hebben me overtuigd. Eén maal per jaar is nog wel te doen en heb eigenlijk weinig zin om weer ander gereedschap te kopen om een bottom bracket te installeren. Onlangs al 2 verschillende adapters voor een t47 bottom bracket gekocht (gravelbike).
Bedankt voor de adviezen.
-
scottpch64
- Forum-lid
Je kan opteren voor de XTR uitvoering van je BB, die zijn wat beter afgedicht/kunnen slechtere condities wat beter aan dan de Dura Ace lagers.
Zijn iets duurder dan de Dura Ace uitvoering.
Je moet dan wel de oude huls gebruiken van de lagers die je eruit haalt, XTR is nl. breder.
Je moet dan wel de oude huls gebruiken van de lagers die je eruit haalt, XTR is nl. breder.
Deze tip ga ik mijn achterhoofd houden! Ik vervang meestal ook door Dura Acescottpch64 schreef: ↑05 okt 2025 08:33 Je kan opteren voor de XTR uitvoering van je BB, die zijn wat beter afgedicht/kunnen slechtere condities wat beter aan dan de Dura Ace lagers.
-
gaisdergerman
- Forum-lid
Zijn de dura ace de meerprijs van de ultegra waard?
-
Gravel-newbie
- Forum-lid
Voor die €5 altijd wel. Dacht eerste dat er verschil zat in lagers (RVS vs Staal), maar kan dat nergens meer terug vinden.
De DA versie schijnt wel soepeler te lopen, is paar gram lichter en schijnt ook een extra seal.
En nogmaals, bij Mantel scheelt het €5 met de Ultegra versie.
De DA versie schijnt wel soepeler te lopen, is paar gram lichter en schijnt ook een extra seal.
En nogmaals, bij Mantel scheelt het €5 met de Ultegra versie.
Bianchi Impulso Pro GRX825
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Terwijl dat tegen veel wetten indruisd. De lager in een DA bracket zijn veel kleiner, daarom is het ook zo extreem licht.
Maar ik had dezelfde ervaring toen ik nog met een GXP crank reed. DA blijf lang heel.
Ik geef geen geld uit aan dure brackets, het staat of valt voornamelijk met de passing en montage.
C bear vind ik echt overpriced. Aantal fietsen die ik gebouwd heb voor iemand, hij koop altijd C bear. Het gaat niet langer mee dan een paar standaard shimano of Sram lagers van 2 of 3 tientjes
Maar ik had dezelfde ervaring toen ik nog met een GXP crank reed. DA blijf lang heel.
Ik geef geen geld uit aan dure brackets, het staat of valt voornamelijk met de passing en montage.
C bear vind ik echt overpriced. Aantal fietsen die ik gebouwd heb voor iemand, hij koop altijd C bear. Het gaat niet langer mee dan een paar standaard shimano of Sram lagers van 2 of 3 tientjes