Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
Chefske
- Forum-lid
Chefske
21 sep 2025 17:16
Beste forumleden,
Vanmiddag kwam mijn rit onverwachts tot een einde: de aluminium insert/dropout van de liggende achtervork heeft zich losgewerkt uit de carbon buis (zie foto’s). Ik merkte direct dat er iets niet klopte toen mijn achterwiel na 65 km ineens ergens aanliep. Toen ik tot stilstand kwam, bleek dat de band tegen de liggende vork aanliep en hier een kleine beschadiging is opgetreden.
Ik heb inmiddels een aantal carbonreparateurs gemaild met de vraag of zij hier een offerte voor kunnen maken. In de tussentijd ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen:
- Is zoiets over het algemeen goed te herstellen?
- Moet ik bij herstel ook de schuurplek bij het bracket (laten) aanpakken?
- Zou een handige doe-het-zelver dit zelf kunnen verlijmen, of is dat af te raden?
- En wat zijn realistische kosten voor dit soort reparaties?
Het gaat om een Bianchi Infinito uit 2013. Ik heb de fiets ooit tweedehands gekocht en in de loop van de tijd enkele upgrades doorgevoerd, omdat mijn bedoeling was om met dit frame nog jaren vooruit te kunnen — in elk geval totdat één van mijn mooie velgrem wielsets is afgeschreven (die hebben immers tweedehands toch nauwelijks waarde meer).
Hier de foto’s:

Laatst gewijzigd door
Chefske op 23 okt 2025 13:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Factor O2 / Surly Cross Check
-
pino
- Forum-lid HC
pino
21 sep 2025 18:04
Als je de dropout los kunt maken van de staande achtervork (zo ziet het er uit) kun je het zelf proberen. De liggende achtervork moet dan niet gebarsten zijn. Dan schuur en ontvet je de contactvlakken, epoxy erop en weer inbrengen.
Niet zijken maar reiden !
-
CayoEvo
- Forum-lid
CayoEvo
24 sep 2025 12:40
Als ik naar de schade kijk die het wiel heeft veroorzaakt door het aanlopen, dan ziet het er naar uit dat alleen de lak is beschadigd.
Ik zou even de reacties van de carbonherstellers afwachten en op basis daarvan bepalen of reparatie de moeite waard is.
-
Chefske
- Forum-lid
Chefske
21 okt 2025 20:24
Aan de onderzijde bij de aansluiting bracket/liggende achtervork zaten aan beide zijde barstjes in de lak. Ik heb de boel eens opgeschuurd om te zien of dit slechts in de lak was, of ook in het onderliggende carbon.
Was dit een tikkende tijdbom? Graag jullie meningen.
Ene zijde:
Andere zijde:

-
scottpch64
- Forum-lid
scottpch64
22 okt 2025 07:32
Daar is het carbon het dikst, kan dus wel wat hebben.
Neemt niet weg dat er al een laagje carbon weggeschuurd is maar dat is te repareren.
Begrijp alleen niet dat je het zo ver hebt laten komen, gevalletje van achterstallig/geen onderhoud lijkt me...
-
Chefske
- Forum-lid
Chefske
22 okt 2025 10:01
Ik denk dat je mijn laatste bericht niet volledig hebt gelezen of dat je het verkeerd hebt begrepen. Ik heb de plekken op de foto's van mijn vorige post zelf handmatig met een schuurpapiertje opgeruwd. Hier zaten kleine barstjes in de lak en ik was benieuwd of die scheuren slechts in de lak zaten, of ook in het onderliggende carbon. Het laatste lijkt mij het geval, maar ik ben geen expert.
Heeft dus niks met aanlopen van een band/wiel te maken, dat geldt alleen voor het schuurplekje aan de binnenzijde van de liggende achtervork. Ik kan je opmerking over geen/achterstallig onderhoud dus totaal niet plaatsen...
-
havana
- Forum-lid HC
havana
22 okt 2025 10:07
Realistische kosten als je het uitbesteedt gaat in de honderden euro's lopen, met andere woorden frame is total loss.
-
fietsslak
- Forum-lid
fietsslak
22 okt 2025 10:23
Waarschijnlijk economisch total loss (reparatiekosten > marktwaarde).
Maar de vraag is altijd of je voor de reparatiekosten een ander vergelijkbaar frame vindt.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
-
scottpch64
- Forum-lid
scottpch64
22 okt 2025 14:20
Ik zeg ook niet dat het met aanlopen van band/wiel te maken heeft, wel dat de schaafplekken er al langere tijd zaten, zeker daar waar je ziet dat er stukjes carbon verdwenen zijn nadat jij het opgeschuurd hebt...
Anyway wanneer je de drop-out van je achtervork vastgelijmd hebt, kun je gewoon nog vooruit met dit frame.
Wanneer je alles wilt laten repareren gaat het je een paar honderd Euro kosten (zonder spuiten), of je het dat waard vindt is aan jou ter beoordeling.
Succes.
-
Chefske
- Forum-lid
Chefske
22 okt 2025 15:37
@scottpch64 hoe kom je tot de conclusie dat die "schaafplekken" (je bedoelt de scheurtjes in het carbon?) er al langere tijd zitten?
-
Chefske
- Forum-lid
Chefske
22 okt 2025 15:39
@Havana en @fietsslak duidelijk, bedankt voor jullie feedback! Ik ga op zoek naar een nieuw (tweedehands?) frame voor velgremmen om de onderdelen over te zetten — of ik kies toch voor een volledig nieuwe fiets.
-
scottpch64
- Forum-lid
scottpch64
23 okt 2025 07:26
Nee, niet die scheurtjes maar de afgeschaafde plekken waar de lak vanaf is, daar begint het mee.
Daarna, wanneer je die afgeschaafde plekken niet behandeld, ga je het carbon beschadigen zoals je kunt zien op de foto's.
Waar ik op doel is dat je wanneer je die 1e schaafplekken/lakschade constateert, je met een lakstiftje of spuitbusje aan de gang gaat om die lakschade te repareren, dat heb je niet gedaan en dat bedoel ik met achterstallig onderhoud!
Hopelijk is het nu duidelijk, geen dank voor de feedback...