Verzet gedateerde racefiets geschikt maken voor de bergen
Sinds ca. 45 jaar ben ik in het bezit van een Gazelle Champion Mondial.
Op hogere leeftijd krijg ik steeds meer de behoefte aan een kleiner verzet voor in de bergen. Voor is bij mij een set tandwielen van 50, 42 gemonteerd. Achter ligt er bij mij een pion op die oploopt van 14 naar 28.
Wat is op basis van de verouderde techniek, zowel voor als achter mogelijk? Het liefst zou ik voor een een set hebben met als kleinste tandwiel een 30. Achter tot iets van 35 als grootste tandwiel.
Op hogere leeftijd krijg ik steeds meer de behoefte aan een kleiner verzet voor in de bergen. Voor is bij mij een set tandwielen van 50, 42 gemonteerd. Achter ligt er bij mij een pion op die oploopt van 14 naar 28.
Wat is op basis van de verouderde techniek, zowel voor als achter mogelijk? Het liefst zou ik voor een een set hebben met als kleinste tandwiel een 30. Achter tot iets van 35 als grootste tandwiel.
-
Patrick VB
- Forum-lid
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03
- Locatie: Oilsjt (Aalst)/Rendeux
We spreken hier over een fiets met 6 versnellingen?
Stronglight en TA maakten in die tijd crankstellen geschikt voor compact. De 100LX van Stronglight is nog wel eens te krijgen, daar kon je alle tandwielen in even krijgen tussen 28 en 54. Dus je kunt prima bijvoorbeeld een setje 30-46 maken, de supercompact van tegenwoordig.
Achter was tot 32 in die tijd nog wel te krijgen, groter eigenlijk niet. Je zult dan wel de achterderailleur moeten vervangen door een lange slag exemplaar. In Nederland destijds lastig te krijgen, in Wallonië makkelijk.
Achter was tot 32 in die tijd nog wel te krijgen, groter eigenlijk niet. Je zult dan wel de achterderailleur moeten vervangen door een lange slag exemplaar. In Nederland destijds lastig te krijgen, in Wallonië makkelijk.
Het voordeel van dergelijke fietsen is dat je gewoon met buiscommandeurs ook een triple kunt schakelen. En het kleine binnenblad is dan nog te verkleinen tot zelfs 24t of 26t (TA Zelito met bcd van 74mm), mits het verschil met buitenblad max. 24 tanden bedraagt.
Andere aanpak: met vierkante JIS-trapas (107 of 110mm) kun je met Stronglight/Sugino cranks (thans voor 30 pond bij Spa Cycles) en TA Specialites bladen zelfs een mini compact crankstel 40/26t maken. Eigen werk. In dit geval geschakeld met FD7700. Die bladen zijn nog altijd te koop o.a. bij bikecomponents.de. Momenteel is het blad TA Zephyr 40t even uit voorraad. Die komt wel weer, of combo 42/26t crank zal ook werken.
Het gebruik van schroefpignons (inclusief de brekende assen) ben ik geen fan van, maar met een uitval maat van 122mm, ben je bijv. aangewezen op uitbuigen van het stalen frame om gebruik van cassettenaaf van 130mm mogelijk te maken. Een dergelijk stalen frame uitbuigen valt best wel mee.
Andere aanpak: met vierkante JIS-trapas (107 of 110mm) kun je met Stronglight/Sugino cranks (thans voor 30 pond bij Spa Cycles) en TA Specialites bladen zelfs een mini compact crankstel 40/26t maken. Eigen werk. In dit geval geschakeld met FD7700. Die bladen zijn nog altijd te koop o.a. bij bikecomponents.de. Momenteel is het blad TA Zephyr 40t even uit voorraad. Die komt wel weer, of combo 42/26t crank zal ook werken.
Het gebruik van schroefpignons (inclusief de brekende assen) ben ik geen fan van, maar met een uitval maat van 122mm, ben je bijv. aangewezen op uitbuigen van het stalen frame om gebruik van cassettenaaf van 130mm mogelijk te maken. Een dergelijk stalen frame uitbuigen valt best wel mee.
Bedankt voor reacties tot nu toe!
Ga wrs frame wijder maken. Heb al een eerste poging gedaan m.b.v. M8 draadeind met brede moeren M8 ringen en M8 nylon ringen. Een kwestie van de moeren naar buiten toe draaien en het effect beoordelen.
Ga wrs frame wijder maken. Heb al een eerste poging gedaan m.b.v. M8 draadeind met brede moeren M8 ringen en M8 nylon ringen. Een kwestie van de moeren naar buiten toe draaien en het effect beoordelen.
Ga wrs de suggestie crankstel met 40 26 tandwielen proberen te realiseren.
Denk ook aan het kopen van een cassette, achterderailleur en ketting v11 of v12 Shimano 105. Vraagje: loop zo’n smalle ketting wel goed over de ‘oude techniek’ voortandwielen?
Denk ook aan het kopen van een cassette, achterderailleur en ketting v11 of v12 Shimano 105. Vraagje: loop zo’n smalle ketting wel goed over de ‘oude techniek’ voortandwielen?
Wel heb je een nieuw gebouwd achterwiel nodig op basis van 130mm cassettenaaf. Of de oude velg daarvoor geschikt is: overlaten aan de wielbouwer. TA kettingbladen zijn geschikt voor 9/10v kettingen. Voor advies kun je hier altijd terecht.
Ik heb hier 3 fietsen met TA Specialités of Spa Cycles kettingbladen met 11 speed kettingen. Werkt perfect. Een 40-26 crank kan wel, maar het is niet zomaar gezegd dat je voorderailleur genoeg kan zakken. Bij mijn 105-voorderailleur is 42T het minimum, als ik de derailleur meer naar onder moet zetten raakt de derailleurkooi de chainstay.
Beste koop is de subcompact crank van Spa Cycles, die heeft zo'n kleine kettingbladen voorgemonteerd. Reken wel op extra kosten voor inklaren in Europa, naar België komt er 19,5€ administratiekosten + 21% BTW bij. Maar het wordt wel zonder tax verstuurd, duurt ongeveer 2 weken (afhankelijk van snelheid douane).
Bij een stalen frame kan ik dat garanderen mits je een dubbele voorderailleur, zoals 7700 of 6500 gebruikt. De stalen liggende vork is namelijk een stuk slanker dan die van alu. Eigen werk. Ik heb wel een fotootje, maar die staat niet op internet. Kan per mail indien via persoonlijk bericht.