Pagina 1 van 2

Cevennen met 105 - 5600

Geplaatst: 16 jul 2025 08:50
door twowheeler
Beste allen,

Dit jaar ga ik samen met mijn vriendin naar de Cevennen. Waarschijnlijk het laatste jaar met onze wat oudere fietsen.
We hebben beide een 105 van de 5600 serie achterop (10 speed) waarbij mijn vriendin een lange kooi heeft.
Beide Compact (50-34) voor.

Ik ben er al eens geweest een paar jaren terug en ben in goede conditie. Ik ga dus een 11-28 monteren. Volgens shimano kan ik maximaal een 27 tands achter hebben, en ik blij zo binnen het max aantal versnellingen (voor een korte kooi). Hiervoor een nieuwe set gekocht, 11-26 blijft thuis. Ik denk zelf dat ik hiermee meer dan genoeg heb, ben in het verleden daarmee zelfs de ventoux opgereden als ik me niet vergis. Immers, vroegah was een 34-28 echt een heel licht verzet en kon je zonder triple niet lichter.

Voor mijn vriendin dacht ik aanvankelijk 12-30 te monteren. Maar ik zie nu dat die derailleur net als de mijne max 27tands kan. Dat wordt dus ook een 11-28. Ze is sterk genoeg dus ik verwacht geen problemen.

Echter, kan een 5600 met lange kooi uberhaupt toch wel een 12-30 hebben? Ik lees het meest dat dit pas vanaf de 5700 met succes lukt. Maar hier en daar lees ik toch wat positiefs, en helaas ook wel eens dat het echt niet lukt.

Door alle moderne fietsen met bijna 1:1 verhouding ben ik wat onzeker geworden over wat we kunnen met onze fietsen.

Mijn vraag is dus tweeledig:
  • Is 34-28 voldoende voor de Cevennen, voor bovengemiddeld getrainde mensen?
  • Kan een 105 5600 GS wél een 12-30 cassette aan ondanks dat shimano duidelijk 27 als max geeft?

Re: Cevennen met 105 - 5600

Geplaatst: 16 jul 2025 08:57
door havana
1. Ja
2. Dat verschilt per derailleurhanger... soms wel soms niet. Sowieso de B-schroef helemaal indraaien. Een kleine escape kan nog zijn een langere B-schroef bij de bouwmarkt halen...

Re: Cevennen met 105 - 5600

Geplaatst: 16 jul 2025 09:08
door c.zaballa
Of een (wolftooth) roadlink er tussen, dan werkt het zeker.

Antwoord op vraag 1 hangt met name af van hoe zwaar je de ritten wil maken en wat je als bovengemiddeld getraind beschouwd. Met 34 - 28 moet je opzich een eind komen. Maar dat zal waarschijnlijk niet overal in de ideale cadans zijn.

Re: Cevennen met 105 - 5600

Geplaatst: 16 jul 2025 09:12
door Mehekachtohapi
Of bij 2. een Wolf Tooth Roadlink als het niet standaard lukt. Er is ook een Sunrace Extender trouwens die hetzelfde werkt, maar voor een derde van de prijs.

Re: Cevennen met 105 - 5600

Geplaatst: 16 jul 2025 10:40
door twowheeler
Zo'n roadlink is een idee, maar ik vraag me af of dat het waard is voor een 12-30 bijvoorbeeld. Die 2 tandjes met het risico dat alles beroerd gaat schakelen, zo'n extender lijkt me toch ook een compromis. Dit vooral omdat dit soort problemen er vroeger nooit waren en men toen ook de bergen op ging, zolang ze maar getraind waren.

We gaan geen enorme dagen in het zadel doen daar, maar denken bijvoorbeeld aan col de finiels als zwaarste of mont aigoual (lang niet zwaar). Het moet vooral plezierig zijn, zonder een enorme modificatie aan de fietsen te doen.

Re: Cevennen met 105 - 5600

Geplaatst: 16 jul 2025 16:06
door klimmer
lange kooi mtb derailleur 9v groep (bijv. Alivio) of Sora gaat ook samen met 10v road. Kan zeker 34t of 36t 10v cassette aan. Let op: mtb 10v werkt niet: andere schakelratio. Roadlink kost paar centen minder. Is 10 minuten werk. Modificatie is iets heel anders.

Re: Cevennen met 105 - 5600

Geplaatst: 18 jul 2025 10:06
door twowheeler
Dat is wel handig als uitweg. Echter, ik doe het toch het liefste "gewoon" met de racegroepen. Dan kom ik al gauw bij tiagra of ultegra uit.

Ik denk dat ik voor die lange kooi even ga kijken of 12-30 past, maar eerlijk gezegd zie ik ons gezien ons huidige niveau prima met 34-28 de bergen op fietsen daar.

Ik blijf geboeid wat er qua deralleur nou echt is veranderd van 5600 naar 5700. Aangezien die blijkbaar wél 30 tands kan hebben

Re: Cevennen met 105 - 5600

Geplaatst: 18 jul 2025 10:27
door Hanz Bé
Trucje 15jr. geleden geleerd van een monteur in een fietsenzaak onderaan de Alpe d’Huez….

Met een tiewrap (?) de bocht van de achterderailleur-kabel zo vastzetten (aan de staande achtervork) dat ie de derailleur wat naar achter trekt. Hierdoor vergroot ook de afstand tussen cassette en bovenste derailleurwieltje.
Werkt als een malle. Kosten circa €0,01

Re: Cevennen met 105 - 5600

Geplaatst: 18 jul 2025 10:57
door twowheeler
Beste truc tot nu toe, zo ben ik er vroeger met 34-27 bovengekomen: Knetterhard trainen.

Ik heb er wel steeds meer vertrouwen in dat we het met de voor die tijd lichte verzet bovenkomen. Maar het wordt wel duidelijk tijd voor ander materiaal als de racefiets passie blijft bestaan. Zeker als m'n mtb nu een 10-52 heeft staan achter.

Re: Cevennen met 105 - 5600

Geplaatst: 18 jul 2025 12:32
door 7Wattperkg
Rondje Googlen leert dat een 30t wel zou moeten kunnen.

https://www.reddit.com/r/bikewrench/com ... 10spd_105/
viewtopic.php?t=95214

Re: Cevennen met 105 - 5600

Geplaatst: 18 jul 2025 18:33
door Lcsmet
twowheeler schreef: 18 jul 2025 10:06 maar eerlijk gezegd zie ik ons gezien ons huidige niveau prima met 34-28 de bergen op fietsen daar.
En wat is je vraag dan echt?
Want na alle erg bruikbare adviezen haal je nu zelf je vraag onderuit.

Re: Cevennen met 105 - 5600

Geplaatst: 18 jul 2025 19:02
door BertL
Lcsmet schreef: 18 jul 2025 18:33
twowheeler schreef: 18 jul 2025 10:06 maar eerlijk gezegd zie ik ons gezien ons huidige niveau prima met 34-28 de bergen op fietsen daar.
En wat is je vraag dan echt?
Want na alle erg bruikbare adviezen haal je nu zelf je vraag onderuit.
Dat is voortschrijdend inzicht.