Opzoek naar een 2dehands starter
-
- Forum-lid
Hallo allemaal,
Zoals de titel al zegt ben opzoek naar een leuke 2de hands starter endurance model. Of waar ik nog iets meer aan heb in de nabije toekomst.
Tot nu toe ben ik er 3 tegen gekomen rond de zelfde vraag +/-. Maar vraag me af welke ik dan het beste kan kopen of naar compleet iets anders te zoeken.
Gaat om deze modellen:
1. Sensa Umbria 21, Tourney triple afgemonteerd bouwjaar 2016 zover ik kan vinden en bijna niet gebruikt. Nog steeds compleet origineel, voorvork aluminium.
2. Sensa Umbria 105 triple afgemonteerd, exacte model en bouwjaar weet ik niet. Dit zit der op:
Frame aluminium, voorvork carbon.
Shimano 105 afgemonteerd
Casette Shimano CS4600 28-12
Pedalen Look KEO
Trapas Shimano
Ketting Shimano
Wielen Supra RA Comp
Banden Schwalbe Lugano 700x25
Bandenmaat 700 x 25 C
Velgen Supra RA Comp
Zadel Supra Comp Line
Zadelpen Supra Comp Line
Stuur Supra Comp Line
Type stuurpen Supra Comp Line
3. Giant Defy aluxx, 105 triple afgemonteerd en bouwjaar 2013. Is al rijklaar gemaakt en nagekeken dus geen omkijken naar voor nu.
Denk dat 1 van deze 3 wel een mooie is om mee te beginnen persoonlijk. Maar beter om informatie te vragen aan personen die der meer verstand van hebben.
Bedankt alvast allemaal voor uw tijd en advies!
Vriendelijke groet,
Geoff
Zoals de titel al zegt ben opzoek naar een leuke 2de hands starter endurance model. Of waar ik nog iets meer aan heb in de nabije toekomst.
Tot nu toe ben ik er 3 tegen gekomen rond de zelfde vraag +/-. Maar vraag me af welke ik dan het beste kan kopen of naar compleet iets anders te zoeken.
Gaat om deze modellen:
1. Sensa Umbria 21, Tourney triple afgemonteerd bouwjaar 2016 zover ik kan vinden en bijna niet gebruikt. Nog steeds compleet origineel, voorvork aluminium.
2. Sensa Umbria 105 triple afgemonteerd, exacte model en bouwjaar weet ik niet. Dit zit der op:
Frame aluminium, voorvork carbon.
Shimano 105 afgemonteerd
Casette Shimano CS4600 28-12
Pedalen Look KEO
Trapas Shimano
Ketting Shimano
Wielen Supra RA Comp
Banden Schwalbe Lugano 700x25
Bandenmaat 700 x 25 C
Velgen Supra RA Comp
Zadel Supra Comp Line
Zadelpen Supra Comp Line
Stuur Supra Comp Line
Type stuurpen Supra Comp Line
3. Giant Defy aluxx, 105 triple afgemonteerd en bouwjaar 2013. Is al rijklaar gemaakt en nagekeken dus geen omkijken naar voor nu.
Denk dat 1 van deze 3 wel een mooie is om mee te beginnen persoonlijk. Maar beter om informatie te vragen aan personen die der meer verstand van hebben.
Bedankt alvast allemaal voor uw tijd en advies!
Vriendelijke groet,
Geoff
-
- Forum-lid
Dat blijf ik wel denk ik, maar zou de ruimere keuze aan versnellingen wel fijn vinden met me reuma. Doe nu mijn rondjes op een krakkemikkige, stadsfiets met een enkel blad voor en 5 achter tourney. Dat houdt me der ook van om grotere rondjes te fietsen en vandaar dat ik aan het kijken ben.
Heb dan gelezen dat de tourney niet heel veel is en dat je dan beter voor iets met shimano tiagra of 105 kunt gaan. Als het dan toch rond dezelfde prijs is waarom niet. En kwa model heb je inderdaad gelijk wat persoonlijk prettiger is. Weet alleen niet of der heel veel verschil tussen de 3 is. 2 hebben een aluminium voorvork en 1 een
carbon. Vandaar hoopte ik hier een beetje advies te krijgen.
Heb dan gelezen dat de tourney niet heel veel is en dat je dan beter voor iets met shimano tiagra of 105 kunt gaan. Als het dan toch rond dezelfde prijs is waarom niet. En kwa model heb je inderdaad gelijk wat persoonlijk prettiger is. Weet alleen niet of der heel veel verschil tussen de 3 is. 2 hebben een aluminium voorvork en 1 een
carbon. Vandaar hoopte ik hier een beetje advies te krijgen.
-
- Forum-lid
Ow de houding sowieso en dat is ook de reden dat ik naar een endurance opzoek ben. Is der een een ideale breedte voor de banden?
De optie bredere /grovere banden te gebruiken vergroot de hoeveelheid wegen die je kunt rijden aanzienlijk. Als je nu kijkt bij nieuwe "endurance" fietsen zul je weinig banden onder de 30mm tegenkomen.
(De MTB-wedstrijd in Apeldoorn werd jarenlang gereden door iemand op 23mm. Dus smal kan, maar je moet het niet willen)
Niet zijken maar reiden !
-
- Forum-lid
Als ik het opzoek "zeggen ze" dat op de Umbria 21, tot 30 mm moet passen en niet groter. De Defy zou theoretische 30 mm passen, maar wordt bij gezegd dat 28 mm toch de max is volgens bronnen.
-
- Forum-lid
Ben niet van plan om offroad te gaan, gewoon op fietspaden en de weg te rijden. Kan zich natuurlijk voordoen dat ik wel een kort stukje geen andere keus heb. Aangezien ze het altijd leuk vinden om de wegen en fietspaden open te breken in dit land.pino schreef: ↑07 jun 2025 14:43De optie bredere /grovere banden te gebruiken vergroot de hoeveelheid wegen die je kunt rijden aanzienlijk. Als je nu kijkt bij nieuwe "endurance" fietsen zul je weinig banden onder de 30mm tegenkomen.
(De MTB-wedstrijd in Apeldoorn werd jarenlang gereden door iemand op 23mm. Dus smal kan, maar je moet het niet willen)
Als ik de 30 mm dus als vuistregel zou aanhouden, dan valt de Defy al af, daar zitten momenteel normale / gladde banden op van 25 mm waarschijnlijk. blijft de Umbria 21 over en wat ik kan zien op de foto's. Heeft idd wat grovere profiel op de banden en een streepje in het midden zeg maar.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Als je kijkt naar fietsen uit die periode zou ik mij niets aantrekken van de bandbreedte die nu "in" is.
Met 23 mm kan je perfect ritten van 100-en km fietsen.
Als je bedenkt dat er ooit klassiekers gewonnen zijn op tubes die niet breder waren dan 21 mm, het zou zelf kunnen dat het nog minder was.
Met 23 mm kan je perfect ritten van 100-en km fietsen.
Als je bedenkt dat er ooit klassiekers gewonnen zijn op tubes die niet breder waren dan 21 mm, het zou zelf kunnen dat het nog minder was.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend