Goedenavond,
Vandaag mijn trapas vervangen die na een winter crossen aan z'n eind was. Betreft een Sram GXP Team trapas voor BSA draad met een Apex enkelblad crank. Klusje al vaak gedaan dus je zou zeggen 'appeltje eitje' maar nu in de nieuwe trapas heb gemonteerd wil de crank er niet meer helemaal in. Het lijkt alsof de as van de crank ergens tegenaan komt, maar ik zie niet waar. Iemand een idee?
Crank wil er niet in na vervangen trapas
- daniel1975
- Forum-lid HC
Zit ie niet gewoon weer precies passend in de lagers? Dus even serieus doortikken?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
- Mehekachtohapi
- Forum-lid
GXP cranks hebben inderdaad een beetje overtuigingskracht nodig bij montage. Wel monteren met een beetje vet, anders is demonteren misschien een probleem.
Er zit een borst in de as waar de "splines"beginnen, gewoon effe doordrukken of kloppen met plastieken hamurtje..
TENZIJ je een vaudtiefe lagerset hebt gemonteerd...
Geen vet nodig tussen een stalen as en plastieken moffen...daar WIL je geen beweging tussen.
PS, lagers zijn geen as, de as is onderdeel van de rechtercrank...
TENZIJ je een vaudtiefe lagerset hebt gemonteerd...
Geen vet nodig tussen een stalen as en plastieken moffen...daar WIL je geen beweging tussen.
PS, lagers zijn geen as, de as is onderdeel van de rechtercrank...
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald
Ik weet zeker dat ik de goede trapas heb (Sram GXP Team BSA draad; is ook dezelfde als degene die eruit is gekomen).
Wat ik heb gedaan:
Crank verwijderd en goed schoongemaakt
Oude trapas los gedraaid en verwijderd
Bracket goed schoon gemaakt
Likje montagepaste op de draad van de nieuwe trapas
Nieuwe trapas erin gemonteerd
Wat montagepasta op de as van de crank
Crank erdoor... dan dan wil 'ie niet verder
Ik heb dit al veel vaker gedaan, meestal paar keer kloppen met de palm van de hand en dan schiet 'ie erin. Maar het lijkt nu of de as van de crank ergens tegen aankomt aan de non-drive side. Hij blijft op circa 1 cm steken. Slaan met de rubberen hamer biedt geen soulaas.
Wat ik heb gedaan:
Crank verwijderd en goed schoongemaakt
Oude trapas los gedraaid en verwijderd
Bracket goed schoon gemaakt
Likje montagepaste op de draad van de nieuwe trapas
Nieuwe trapas erin gemonteerd
Wat montagepasta op de as van de crank
Crank erdoor... dan dan wil 'ie niet verder
Ik heb dit al veel vaker gedaan, meestal paar keer kloppen met de palm van de hand en dan schiet 'ie erin. Maar het lijkt nu of de as van de crank ergens tegen aankomt aan de non-drive side. Hij blijft op circa 1 cm steken. Slaan met de rubberen hamer biedt geen soulaas.
Wat ik zou doen, linkercup er weer uit draaien en kijken of de asstomp met de splines in de plastic mof schuift , misschien zit er nog een randje van de fabricage in wat je met een mesje of grof schuurpapier weg kan halen...of de mof zit iets scheef in het lager.
De schuifmaat geeft uitsluitsel of de asstomp erin zou moeten gaan (plm. 22 mm)
NIET overal als een blind paard rommel op of tussen smeren, altijd bedenken waarom je zoiets zou doen.
De schuifmaat geeft uitsluitsel of de asstomp erin zou moeten gaan (plm. 22 mm)
NIET overal als een blind paard rommel op of tussen smeren, altijd bedenken waarom je zoiets zou doen.
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald
Opgelost!
Vanmiddag de linker cup los gedraaid. Crank door de trapas gedaan, wat gewoon paste. Vervolgens cup weer gemonteerd en crank erin, en past eveneens. Wat het nou is geweest weet ik niet (mogelijk toch scheve / losse mof), maar alles zit weer op z'n plek en draait.
Dank voor jullie reacties.
Vanmiddag de linker cup los gedraaid. Crank door de trapas gedaan, wat gewoon paste. Vervolgens cup weer gemonteerd en crank erin, en past eveneens. Wat het nou is geweest weet ik niet (mogelijk toch scheve / losse mof), maar alles zit weer op z'n plek en draait.
Dank voor jullie reacties.
- Mehekachtohapi
- Forum-lid
Fijn!