Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Crash replacement Roval / Specialized

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 30 mei 2025 10:05

Heeft iemand hier ervaring met de crash replacement van Roval / Specialized?

Ik heb momenteel een beschadigd Roval Terra C wiel (= instap carbon gravelwielen van Roval). Specialized biedt 35% korting op een nieuwe velg en dan moet ik het omspaken gewoon volledig betalen. Adviesprijs van de totale set is €1.300 en de velg (1 dus) zelf zou dan €600 moeten kosten. Ja, ja... Als kers op de taart is de velg pas in september leverbaar.

Als alternatief wordt een Terra CLX wiel aangeboden voor bijna €1.000,- Dat is meer dan ik voor de hele set betaald heb...

Al met al is er m.i. dan ook geen sprake van een oplossing. Zeer tegenvallend voor een grote speler als Specialized. De woorden op hun website "Bij Specialized is ons eerste leidende principe dat “de rijder de baas is” moeten we blijkbaar met een grote korrel zout nemen.

Zijn er hier mensen met andere / betere ervaringen met de crash replacement? Tips?

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 30 mei 2025 10:54

Bij wie heb je het wielsetje gekocht , en hoe is de schade ontstaan ? Staat er iets van crash replacement op de site van Specialized en hoe wordt dat omschreven ? Is er sprake van garantie of eigen schuld bij de schade ? En wat kan de verkopende partij voor je doen, dat is tenslotte je eerste aanspreekpunt.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 30 mei 2025 11:15

Setje is online gekocht, maar Specialized geeft aan dat ik me bij de dichtsbijzijnde dealer kan melden, wat ik dan ook gedaan heb. Schade is ontstaan door een lekke band icm een schuiver. Dat ik niet voor fabrieksgarantie in aanmerking kom is helder. Ik kocht de wielen eind 2023. In de zomer van dat jaar werd het crash replacement programma van Roval met veel poeha aangekondigd (nieuwsberichten zijn nog wel online te vinden). In werkelijkheid blijkt dat dus tegen te vallen. In de voorwaarden staat enkel een globale tekst:

"As riders we understand accidents happen. Even if the damage is not covered by this Warranty, there may be a program available in your local market to purchase a new replacement Product at a reduced price. "

Niks concreets dus, maar in de praktijk is dat dus 35% korting op de nieuwprijs. Die nieuwprijs geldt dan vervolgens alleen op de velg en de prijs van de velg is zo hoog dat je met de arbeid erbij op een behoorlijke investering uitkomt. En dan is die nieuwe velg pas in september leverbaar.

Nou snap ik best dat zo'n akkefietje me geld gaat kosten. En dat ik niet volgende week een nieuw wiel heb kan ik ook nog wel inkomen. Maar alles bij elkaar kun je dit toch moeilijk service noemen. Dit is gewoon wielen verkopen met wat minder marge en corona-achtige levertijden.

Gravelist
Forum-lid

Gravelist 30 mei 2025 11:15

Een gedeeltelijke korting op alleen de velg, terwijl je zelf opdraait voor het omspaken en de rest, komt meer over als een verkapte upsell dan als echte coulance. Zeker als je ook nog maanden moet wachten op levering.
Het zou al een wereld van verschil maken als de verkoper een stapje extra zet en bijvoorbeeld het omspaken voor eigen rekening neemt.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 30 mei 2025 11:35

klaastuin schreef: 30 mei 2025 11:15 Setje is online gekocht, maar Specialized geeft aan dat ik me bij de dichtsbijzijnde dealer kan melden, wat ik dan ook gedaan heb. Schade is ontstaan door een lekke band icm een schuiver. Dat ik niet voor fabrieksgarantie in aanmerking kom is helder. Ik kocht de wielen eind 2023. In de zomer van dat jaar werd het crash replacement programma van Roval met veel poeha aangekondigd (nieuwsberichten zijn nog wel online te vinden). In werkelijkheid blijkt dat dus tegen te vallen. In de voorwaarden staat enkel een globale tekst:

"As riders we understand accidents happen. Even if the damage is not covered by this Warranty, there may be a program available in your local market to purchase a new replacement Product at a reduced price. "

Niks concreets dus, maar in de praktijk is dat dus 35% korting op de nieuwprijs. Die nieuwprijs geldt dan vervolgens alleen op de velg en de prijs van de velg is zo hoog dat je met de arbeid erbij op een behoorlijke investering uitkomt. En dan is die nieuwe velg pas in september leverbaar.

Nou snap ik best dat zo'n akkefietje me geld gaat kosten. En dat ik niet volgende week een nieuw wiel heb kan ik ook nog wel inkomen. Maar alles bij elkaar kun je dit toch moeilijk service noemen. Dit is gewoon wielen verkopen met wat minder marge en corona-achtige levertijden.
Ja, gewoon kudt dus. Zou het nut hebben om Specialized nog eens aan te mailen met het feit dat hier eigenlijk geen service wordt gegeven ?? 35% korting op de adviesprijs en dan zelf het omspannen moeten betalen is zeker niet netjes. Je zou voorzichtig eens kunnen melden dat je een mindere review achterlaat op social media. Dit geldt voor zowel de dealer als Specialized.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Maatwielen
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 30 mei 2025 11:56

Gewoon een goede wielbouwer benaderen die veel ervaring heeft met carbon velgen. Ik ken er wel een....

Die kan het voor circa €350-€400 (max) doen. Alles inclusief dus hè. Dan krijg je een velg die minstens even goed is en met een afwerking die heel dicht in de buurt komt van het origineel. Levertijd circa 6 weken. Dan kun je ook nog de specificaties aanpassen, bijvoorbeeld een iets bredere velg nemen of hogere, etc. Garantie op de velg ook dik in orde.

Groet,

Hans

DDX
Forum-lid HC

DDX 30 mei 2025 13:06

lid van ntfu ? die dekt zulke schade ook

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 31 mei 2025 08:44

Dit is de reden waarom ik ook nooit van die dure fabriekssets koop. Dit klinkt niet echt als gemats worden.
Ik zou lekker naar een wielbouwer gaan.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 31 mei 2025 09:09

Maar wat had je dan verwacht? En geeft Specialized die 35%, of is dat de winkel?
Het vervelende in deze is in mijn ogen, dat Specialized hoog van de toren blaast met deze regeling. Volgens mij zijn zij nergens toe verplicht namelijk. Dat een dergelijke korting dan een lachertje is, dat is teleurstellend.
Ik zou zelf een wiel bouwer inschakelen (of een set Chinese velgen bestellen en zelf om spaken)

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 31 mei 2025 13:18

Nou ik heb vroeger, bij Cube bv een prima crash replacement garantie gehad, dat was met de eerste Carbon MTB.

Dat was bij schade de eerste drie jaar 1/3 cube 1/3 dealer en 1/3 consument exclusief opbouw. Toen oké het was 2009 heb ik 400 euro voor het frame betaald

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 31 mei 2025 14:07

Bij crash replacement kun je toch eigenlijk niet heel veel meer verwachten dat de producent zn winst marge weggeeft.

Is inderdaad een doekje voor t bloeden. Maar goed is beter dan niks.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 31 mei 2025 16:30

Bel even naar Oosterhout of ze er nog zijn, en koop je bij Wim de Vos een nieuwe gravelsets van Dtswiss.
Ben je hetzelfde kwijt als de velg met korting van Specialized.

Mooie partij dtswiss wielsets binnen gehad
10 sets op=op nog enkele sets over

GRC 1400 DICUT®
Een buitengewone off-road-ervaring.

Gewicht per setvanaf 1366 gram

Prijs €1349
https://www.facebook.com/share/p/1QBq7XLqtG/
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie