Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Data drops Garmin Edge 530 en Quarq axs

Justrace
Forum-lid

Justrace 16 feb 2025 17:52

Beste medefietsers, ik heb sinds twee maanden een vermogensmeter omdat ik wat gerichter wilde gaan trainen. Althans, de zoektocht begon bij een vermogensmeter en eindigde bij tweede racefiets. Zo gaan die dingen soms. :lol:
Maar goed, nou viel mij al snel op dat er enorme pieken en dalen in de grafiekjes van Strava en Garmin zaten. Toen ik vervolgens de 3s en 10s power op het Garmin scherm had gezet, ontdekte ik waarom. Op onregelmatige momenten zie ik hem stapsgewijs terug lopen naar 0, vaak duurt het maar enkele seconden en daarna loopt hij stapsgewijs weer omhoog. Ondertussen blijft de cadans gewoon gelijk. Soms gebeurt het achter elkaar, soms en poosje niet. Bijvoorbeeld bij een rondje ringvaart waar je op een paar stoplichten na constant kan trappen en de grafieken van de cadans en snelheid dat ook laten zien, zie je bij de vermogensgrafiek alsnog dat hij telkens naar 0 gaat.
Las op diverse fora dat het wel vaker voorkomt maar de geopperde oplossingen hebben niet geholpen. Eerst zocht ik het bij de vermogensmeter, maar als ik het zo lees online, ligt het vermoedelijk eerder aan de Garmin. Dus hoop dat hier iemand hier weet hoe dit euvel is op te lossen.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 16 feb 2025 18:23

Heb je Zwift?

Je kan op Zwift de powermeter met ANT+ (of misschien ook bluetooth) koppelen aan Zwift en kijken of de drops dan ook voorkomen. Zo ja, dan ligt het niet aan je Garmin, zo nee...dan ligt het wel aan je Garmin.

Justrace
Forum-lid

Justrace 16 feb 2025 20:01

Nee helaas niet.
Maar heb net weer wat zitten googlen en kom toch wel heel veel verhalen tegen van data drops en garmin edge modellen. Al blijf ik het gek vinden dat de cadans wel goed wordt weergegeven. Als er een verbindingsprobleem tussen de axs en de edge zou zijn, dan moet de cadans ook weg vallen zou je zegen.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 16 feb 2025 21:05

Zeker opmerkelijk.
Ik heb zelf ook een Garmin (840) en een Quarq AXS (ook ouders Quarqs op andere fietsen) en heb nooit dat de data niet goed doorkomt.

walters
Forum-lid

walters 16 feb 2025 21:28

Ontkoppelen en weer koppelen al geprobeerd? Vraag aan iemand met een garmin of je die mag lenen. Heb er nog wel een liggen om te lenen, woon in de buurt van Gorinchem

Juppehup
Forum-lid

Juppehup 16 feb 2025 22:37

Als ik het zo lees, heb ik weleens hetzelfde aan de hand gehad. Ik kreeg van sram het volgende antwoord:

Please perform the "AXS, DZero and Legacy Power Meter Battery Compartment Service" and "Power Meter Reboot" outlined on pages 7-12 in the Basic Troubleshooting Guide.
https://www.sram.com/globalassets/docum ... INi4CMWsT2

Also, check to ensure that a Duracell brand battery is not currently installed. Duracell batteries have a bitterant coating on their CR2032 cells, which makes them incompatible with our power meters. Riders have reported symptoms similar to what you describe when using Duracell brand batteries. Any other lithium battery brand should work without issue. 3.02v is good and should not be causing the issue.

Hierna geen problemen meer gehad 👌
Ergens wel bijzonder; die powermeter is eigenlijk het enige elektronische onderdeel op mn fiets die super betrouwbaar is en nooit problemen heeft...

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 17 feb 2025 07:32

Ik zou toch eens een app installeren waardoor je het vermogen op kan nemen met de telefoon.
Dat zal dan wel via bluetooth gaan, waardoor je de vermogens meter niet gelijk kan koppelen met de fietscomputer. Maar dan kan je wel uitsluiten of het aan de Garmin ligt.

Justrace
Forum-lid

Justrace 19 feb 2025 10:08

Goede morgen mannen, sorry voor de late reactie ben momenteel even op vakantie maar bedankt voor alle tips!

Ontkoppelen zal ik nog even proberen en inderdaad wel een goed idee om eens de garmin van een kennis te lenen mocht de rest niet werken. En anders inderdaad eens kijken via de telefoon.

@Juppehup, ik had die gezien inderdaad maar zie net dat ik het rebooten nog niet heb gedaan, dus dat zal ik eerst doen na de vakantie. Duracell batterij heb ik inderdaad vervangen voor een ander merk.

@Kornuit, ja das het frustrerende, de meeste mensen hebben (gelukkig voor hun) geen last. Zie dit topic met lotgenoten van mensen met verschillende edge modellen, zelfs sommige nieuwere series hebben het soms. Er is dus een beta update maar lees op diverse plekken heel wisselende ervaringen, soms werkt het tijdelijk, soms goed, vaak niet en soms wordt het alleen maar erger. Dus deze update doe ik pas als al het andere niet werkt. :)
https://forums.garmin.com/beta-program/ ... ent-1304=1

Justrace
Forum-lid

Justrace 24 feb 2025 09:10

Gister de eerste testrit gemaakt na het rebooten, opnieuw koppelen en nog wat rommelen met de batterij unit. Verder ook de bluetooth op de telefoon uitgelaten om het aantal signalen te verminderen. De eerste 20 kilometer leek het best goed te gaan en de grafiek toont ook geen constante dalingen. Daarna moest ik op de navigatie rijden en 130 kilometer verder toen die weer uit kon, zag ik hem weer geregeld naar 0 lopen helaas.
Dus nu maar de bèta update proberen en als dat niet werkt even de Edge van een vriend lenen.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 24 feb 2025 10:45

Als je een edge van een vriend leent, zet die er dan extra op. Dan heb je een verglijk. Dus gaan rijden met bijna units

Justrace
Forum-lid

Justrace 26 feb 2025 10:38

Nou de bèta update heeft niks opgeleverd. Sterker nog, de eerste 10 kilometer had ik ineens geen snelheid en afstand meer dus vermoed dat hij geen gps bereik had. Had maar een uur dus geen zin om in de kou te staan kloten met dat ding maar goed, nog vervelender is dat het teruglopen naar 0 soms nog langer lijkt te duren. Voorheen ging het 10 seconde veldje meestal hooguit tot 30 a 40 watt terug en daarna pakte hij hem weer op en liep hij weer op, nu gaat ook de 10s geregeld naar 0.
Laatste poging wordt de test met een edge 830 van een vriend en dan vermoedelijk de Garmin maar vervangen.

Justrace
Forum-lid

Justrace 10 mar 2025 10:22

Gister eindelijk een ritje kunnen maken met mijn oom en zijn Edge 820 gekoppeld. Helaas kregen we helemaal geen wattage op het scherm te zien, wel cadans. Achteraf zag ik op strava dat de wattages wel waren geregistreerd maar was het ritje iets te kort om iets zinnigs te zeggen aangezien we ook tal van keren moesten stoppen. Heb zelf 100km gefietst en gek genoeg waren de eerste 20 km wel goed en de laatste 20km na het opnieuw koppelen van mijn Garmin ook.
Maar van de week een avondje Ringvaart gedaan waarbij je hooguit twee stoplichten hebt en in principe kilometers lang kunt trappen, en dan krijg ik onderstaande grafiek. Je zou toch verwachten dat je dan grotere stukken met stabiele watts krijgt?
Afbeelding

linkje naar de rit
https://www.strava.com/activities/13799623205

Plaats reactie