Ik ben vorig jaar op de MTB naar een Sram DUB wide crankstel gegaan, dus van een q-factor 168 naar 174mm. Op de racert zit een Sram Force crankstel met een q-factor van 145mm. Al wel met Shimano SPD-SL pedalen met +4mm langere assen. Het verschil vind ik echter nog steeds vrij groot: als ik op de racert rij dan heb ik het gevoel dat de q-factor te klein is. (Op de MTB had ik het overigens liever bij 168 gehouden, maar helaas, de Transmission is alleen in DUB Wide 174 tenzij je het XX SL crankstel koopt in standaard DUB.) Mijn schoenplaatjes staan ook al maximaal naar binnen (ooit gedaan om niet met de hielen tegen het frame te komen bij mijn vorige racefiets) en die van de MTB (SPD) maximaal naar buiten.
Ik overweeg om losse Force DUB Wide crankarmen te kopen: die hebben een q-factor van 150mm, dus dan pak ik weer 5mm. Alleen schuift de kettinglijn dan 2,5mm op. Lijkt me op zich geen probleem (of wel?), behalve dat de cassette en ketting misschien wat sneller slijten. Zijn er nog andere zaken waar ik tegenaan loop als ik naar Wide ga? Schakelen met de voorderailleur?
Sram crankstel van DUB naar DUB wide
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5632
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Volgens sram kan dit alleen met 1x of de 43-30 tandverhouding aangepaste voorderialleur voor wide.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!