Pagina 1 van 2
DT swiss EXP demontage tool
Geplaatst: 09 feb 2025 17:02
door Pw90
Iemand deze tool? Regio Limburg? Mag een Ali express versie zijn. Als het maar werkt/past.
Als iemand deze tool heeft, maar niet te koop dan enkel even ter plekken wisselen?
Moet het binnenwerk van 2 wielen omzetten (beiden exp 240 naven. 1 heeft 54T, andere 36T.)

Re: DT swiss EXP demontage tool
Geplaatst: 10 feb 2025 00:01
door mhr-zip
Wat wil je precies doen? Je body en Ratchet kan je wisselen zonder gereedschap.
Re: DT swiss EXP demontage tool
Geplaatst: 10 feb 2025 08:36
door Pw90
mhr-zip schreef: ↑10 feb 2025 00:01
Wat wil je precies doen? Je body en Ratchet kan je wisselen zonder gereedschap.
De ratchet wisselen.
Bij de EXP versie kan de ratchet in de naaf enkel gewisseld worden met deze tool.
Deze zit namelijk in de naaf geschroefd.
Re: DT swiss EXP demontage tool
Geplaatst: 10 feb 2025 08:52
door abdr
Ratchet kan je niet zonder gereedschap inwisselen bij EXP, dat is juist het punt: één helft van de ratchet zit vast in de naaf.
@TS: die “Ratchet-ring” wordt vaster en vaster gezet door de trapkracht tot hij zo vast staat dat je hem bijna niet meer los krijgt wanneer dat nodig is. Ik zou nooit iets anders gebruiken dan de officiële DT Swiss tool om die los te krijgen, anders riskeer je nog om de ring kapot te doen.
Edit: overlappend gepost
Re: DT swiss EXP demontage tool
Geplaatst: 10 feb 2025 11:00
door daniel1975
Waarom heeft DT dat veranderd? Het handige aan de vorige ratchets was juist de eenvoud zonder gereedschap.
Re: DT swiss EXP demontage tool
Geplaatst: 10 feb 2025 11:01
door thestudent
Omdat het patent van de vorige ratchet afgelopen is. En nu dus iedereen deze ratchets begint te gebruiken.
Re: DT swiss EXP demontage tool
Geplaatst: 10 feb 2025 11:21
door daniel1975
Mooie innovatie; iets wat goed is verslechteren om zo patent te kunnen voeren....
Re: DT swiss EXP demontage tool
Geplaatst: 10 feb 2025 11:40
door fietsslak
EXP zou lichter zijn toch? Paar gram, maar toch.
De 350 heeft vzviw nog wel de ‘losse’ ratchets.
Maar goed, off-topic. Ben wel benieuwd; ik twijfel over een nieuwe wielset met EXP’s…
Re: DT swiss EXP demontage tool
Geplaatst: 10 feb 2025 12:44
door Theo V
fietsslak schreef: ↑10 feb 2025 11:40
EXP zou lichter zijn toch? Paar gram, maar toch.
De 350 heeft vzviw nog wel de ‘losse’ ratchets.
Maar goed, off-topic. Ben wel benieuwd; ik twijfel over een nieuwe wielset met EXP’s…
Wat is 'vzviw'?
Re: DT swiss EXP demontage tool
Geplaatst: 10 feb 2025 12:47
door Woefdram
Voorzoverikweet?
Re: DT swiss EXP demontage tool
Geplaatst: 10 feb 2025 12:47
door Pw90
fietsslak schreef: ↑10 feb 2025 11:40
EXP zou lichter zijn toch? Paar gram, maar toch.
De 350 heeft vzviw nog wel de ‘losse’ ratchets.
Maar goed, off-topic. Ben wel benieuwd; ik twijfel over een nieuwe wielset met EXP’s…
OFF-T:
Ik rij al jaren met de 240EXP naven. Systeem zou lichter en stijver moeten zijn volgens mij. Merk je weinig van, maar het werkt verder perfect. Enkel voor volledige demontage heb je de tool nodig. Vrijwel nooit nodig dus. Verder ook nog nooit problemen mee gehad en hebben bijna geen onderhoud nodig & maak heel wat km's per jaar door weer en wind.
OT:
Ben mijn eigen tool kwijt en vind het belachelijk om weer 5 tientjes neer te leggen voor de tool.
Re: DT swiss EXP demontage tool
Geplaatst: 10 feb 2025 14:06
door abdr
daniel1975 schreef: ↑10 feb 2025 11:21
Mooie innovatie; iets wat goed is verslechteren om zo patent te kunnen voeren....
EXP is niet slechter. Er zijn minder bewegende onderdelen, één veer en één losse ratchet minder, en de zwaarst belaste lager wordt meer naar buiten geplaatst wat voor een stijver wiel zorgt.
Als je erover nadenkt, is het vrij eigenaardig dat het originele ratchet-systeem twee losse ringen met twee veren had, want die twee veren moeten juist even sterk zijn om ervoor te zorgen dat plaats waar beide ringen tegen elkaar geduwd worden juist overeen komt met de scheiding tussen body en naaf. Want als 1 ratchet ring in de naaf én de body aangrijpt heb je natuurlijk geen freewheel meer.
@Pw90: het is natuurlijk rottig dat je de tool kwijt bent, maar ik zou door de zure appel bijten en gewoon een nieuwe aanschaffen. Als je je lagers moet vervangen, heb je die tool toch terug nodig. En het lager achter die ring wordt het meest belast van alle lagers in je wielset, dus die zal waarschijnlijk het eerst moeten vervangen worden.