Vraag hier naar het door jou gezochte onderdeel of fiets

DT swiss EXP demontage tool

Pw90
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 mar 2024 14:45

Pw90 09 feb 2025 17:02

Iemand deze tool? Regio Limburg? Mag een Ali express versie zijn. Als het maar werkt/past.

Als iemand deze tool heeft, maar niet te koop dan enkel even ter plekken wisselen?

Moet het binnenwerk van 2 wielen omzetten (beiden exp 240 naven. 1 heeft 54T, andere 36T.)

Afbeelding
https://www.strava.com/athletes/113532620
2021 Trek Emonda SL6
2024 Trek Madone SLR gen 7

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1196
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 10 feb 2025 00:01

Wat wil je precies doen? Je body en Ratchet kan je wisselen zonder gereedschap.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Pw90
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 mar 2024 14:45

Pw90 10 feb 2025 08:36

mhr-zip schreef: 10 feb 2025 00:01 Wat wil je precies doen? Je body en Ratchet kan je wisselen zonder gereedschap.
De ratchet wisselen.
Bij de EXP versie kan de ratchet in de naaf enkel gewisseld worden met deze tool.
Deze zit namelijk in de naaf geschroefd.
https://www.strava.com/athletes/113532620
2021 Trek Emonda SL6
2024 Trek Madone SLR gen 7

abdr
Forum-lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 10 feb 2025 08:52

Ratchet kan je niet zonder gereedschap inwisselen bij EXP, dat is juist het punt: één helft van de ratchet zit vast in de naaf.

@TS: die “Ratchet-ring” wordt vaster en vaster gezet door de trapkracht tot hij zo vast staat dat je hem bijna niet meer los krijgt wanneer dat nodig is. Ik zou nooit iets anders gebruiken dan de officiële DT Swiss tool om die los te krijgen, anders riskeer je nog om de ring kapot te doen.

Edit: overlappend gepost

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 41238
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 feb 2025 11:00

Waarom heeft DT dat veranderd? Het handige aan de vorige ratchets was juist de eenvoud zonder gereedschap.
Less is bore

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5632
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 10 feb 2025 11:01

Omdat het patent van de vorige ratchet afgelopen is. En nu dus iedereen deze ratchets begint te gebruiken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 41238
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 feb 2025 11:21

Mooie innovatie; iets wat goed is verslechteren om zo patent te kunnen voeren....
Less is bore

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 10 feb 2025 11:40

EXP zou lichter zijn toch? Paar gram, maar toch.
De 350 heeft vzviw nog wel de ‘losse’ ratchets.

Maar goed, off-topic. Ben wel benieuwd; ik twijfel over een nieuwe wielset met EXP’s…
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 6063
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 10 feb 2025 12:44

fietsslak schreef: 10 feb 2025 11:40 EXP zou lichter zijn toch? Paar gram, maar toch.
De 350 heeft vzviw nog wel de ‘losse’ ratchets.

Maar goed, off-topic. Ben wel benieuwd; ik twijfel over een nieuwe wielset met EXP’s…
Wat is 'vzviw'?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 10 feb 2025 12:47

Voorzoverikweet?

Pw90
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 mar 2024 14:45

Pw90 10 feb 2025 12:47

fietsslak schreef: 10 feb 2025 11:40 EXP zou lichter zijn toch? Paar gram, maar toch.
De 350 heeft vzviw nog wel de ‘losse’ ratchets.

Maar goed, off-topic. Ben wel benieuwd; ik twijfel over een nieuwe wielset met EXP’s…
OFF-T:
Ik rij al jaren met de 240EXP naven. Systeem zou lichter en stijver moeten zijn volgens mij. Merk je weinig van, maar het werkt verder perfect. Enkel voor volledige demontage heb je de tool nodig. Vrijwel nooit nodig dus. Verder ook nog nooit problemen mee gehad en hebben bijna geen onderhoud nodig & maak heel wat km's per jaar door weer en wind.

OT:
Ben mijn eigen tool kwijt en vind het belachelijk om weer 5 tientjes neer te leggen voor de tool.
https://www.strava.com/athletes/113532620
2021 Trek Emonda SL6
2024 Trek Madone SLR gen 7

abdr
Forum-lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 10 feb 2025 14:06

daniel1975 schreef: 10 feb 2025 11:21 Mooie innovatie; iets wat goed is verslechteren om zo patent te kunnen voeren....
EXP is niet slechter. Er zijn minder bewegende onderdelen, één veer en één losse ratchet minder, en de zwaarst belaste lager wordt meer naar buiten geplaatst wat voor een stijver wiel zorgt.

Als je erover nadenkt, is het vrij eigenaardig dat het originele ratchet-systeem twee losse ringen met twee veren had, want die twee veren moeten juist even sterk zijn om ervoor te zorgen dat plaats waar beide ringen tegen elkaar geduwd worden juist overeen komt met de scheiding tussen body en naaf. Want als 1 ratchet ring in de naaf én de body aangrijpt heb je natuurlijk geen freewheel meer.

@Pw90: het is natuurlijk rottig dat je de tool kwijt bent, maar ik zou door de zure appel bijten en gewoon een nieuwe aanschaffen. Als je je lagers moet vervangen, heb je die tool toch terug nodig. En het lager achter die ring wordt het meest belast van alle lagers in je wielset, dus die zal waarschijnlijk het eerst moeten vervangen worden.

Plaats reactie