Specialized Tarmac SL8 build
Haha ik rijd ook criteriums inderdaad, maar helaas ben ik in de kelderklasse van het wielrennen nog steeds met moeite middenmoot! Ik heb meer inzet dan talent, vrees ik.. die blips zijn wel iets waar ik al langer nieuwsgierig naar ben, sprinten en je handen gewoon onderin de beugel houden lijkt me echt fijn.
Ik heb ook niet echt haast met opbouwen, wel ben ik echt heel benieuwd naar hoe deze rijdt.
In februari beginnen de trainingen op de weg weer, en die kan ik prima doen met m'n TCR. Op mooie dagen gaat de Specialized dan uiteraard wel weer mee.
Vanmorgen wat foto's gemaakt, maar met een baby van 3 maanden en een peuter in huis, schiet je niet zo snel op. Morgen zijn de oudsten naar school en de peuterspeelzaal, dan zal ik updaten!
Ik heb ook niet echt haast met opbouwen, wel ben ik echt heel benieuwd naar hoe deze rijdt.
In februari beginnen de trainingen op de weg weer, en die kan ik prima doen met m'n TCR. Op mooie dagen gaat de Specialized dan uiteraard wel weer mee.
Vanmorgen wat foto's gemaakt, maar met een baby van 3 maanden en een peuter in huis, schiet je niet zo snel op. Morgen zijn de oudsten naar school en de peuterspeelzaal, dan zal ik updaten!
-
- Forum-lid HC
Als je in de beugel rijd zou ik zeker de blips monteren.
Met de nieuwe red kan je bijna net als bij Transmission nagenoeg onder vollast schakelen, zeker naar een kleiner kransje.
Die tijd ken ik nog 2 van die kleine monsters......
Maar geniet ervan ze zijn zo 16 en dan rijden ze in Oosterijk een berg op en zeggen ze ging wel lekker he!
Leuk, maar ik moest dat toch even verwerken haha.
Met de nieuwe red kan je bijna net als bij Transmission nagenoeg onder vollast schakelen, zeker naar een kleiner kransje.
Die tijd ken ik nog 2 van die kleine monsters......
Maar geniet ervan ze zijn zo 16 en dan rijden ze in Oosterijk een berg op en zeggen ze ging wel lekker he!
Leuk, maar ik moest dat toch even verwerken haha.
Gelukkig dan, ik had me gewoon geïnformeerd via de pagina van Berk zelf. ( https://www.berk-composites.com/product ... oque-open/ )rene schreef: ↑22 jan 2025 20:12 Buitenom het feit dat de zadels geen €600,- kosten, ken ik wel mensen die er een of meerdere hebben. Zelf heb ik er 3 van Berk ( Lupina 132 ), en ik vind ze geweldig voor mijn zitvlak. Goedkoop zijn ze niet, maar ze hebben geweldige service en als terugkerende klant krijg je een mooie korting op een nieuw exemplaar. Garantie staat er ook hoog in het vaandel, dat kan ik ook uit ervaring vertellen.
Maar Jorg, ik ben benieuwd naar het eindresultaat van je fiets. Mooie foto’s in het zonnetje straks.
De Lupina Monocoque:
€622 voor de carbon versie
€546 voor de "padded" versie
Maar on-topic, ik vind het een "coole" fiets in dat kleurtje!
Haha, ik hoop dat ik ooit mee ga maken dat ze met me mee fietsen! Iedere wielrenner die ze op tv zien met ongeveer dezelfde kleuren is 'papa'. Met de slapeloze nachten van telg nummer 3 schiet het trainen er toch sneller bij in, zeker met het huidige weer moet ik mezelf af en toe echt van de bank sleuren.
Momenteel staat hij er hetzelfde bij als na afgelopen zaterdag; remleidingen door het frame, shifters op het oog erop gezet, stuurbuis ingekort en het balhoofd gemonteerd. Ik heb nog een spacer van een halve centimeter boven m'n stuurpen, maar ik twijfel om dat stukje nog af te zagen. Ik heb alle spacers die ik erbij heb al gemonteerd.. Anders heb ik straks alles door het stuur lopen en kan ik het weer loshalen als ik dat laatste stukje eraf wil halen.
Qua 'fit' zal dit heel anders worden dan alles waar ik mee heb gereden. Op m'n Giant reed ik met heel veel drop en een behoorlijke reach, nu ga ik met nog meer reach rijden, maar heel veel minder drop. Speciaal voor de spacerpolizei, ik vrees dat de spacers allemaal zullen blijven zitten.

Vandaag en gister wel even een momentje genomen om wat foto's te maken. Ik heb geprobeerd het parelmoereffect vast te leggen, maar dat was nog best lastig! Zondag denk ik het laatste ritje met m'n TCR zoals die er nu bij staat, daarna gaat m'n powermeter over en kan ik verder met de SL8.
Hier een poging tot het vastleggen van het parelmoer;

Het Toot Ashaa RR stuur, onderop 37 centimeter (buiten-buiten), bovenop net geen 24 centimeter(!). De shifters zitten op een soort bultje, die staan dus nog iets hoger. Ze zitten nog niet op hun definitieve plaats, ze zitten ook nog niet helemaal gelijk. Ik had liever de UD versie gehad, die oogt cleaner, maar de carbon weave die hier doorheen schijnt is ook niet lelijk! Op goed vertrouwen (oké, en PayPal services&goods) geld overgemaakt naar Bratislava, nadat ik 'm tegenkwam op kleinanzeigen.de, binnen een week was 'ie binnen, en inderdaad praktisch nieuw!

Vandaag kwam het Alugear voorblad binnen, met 54 tanden behoorlijk aan de maat, ik verwacht 54*10 heel zelden te gebruiken. Ik heb er wel bewust voor gekozen, met 52*11 kwam ik regelmatig tekort als ik krachtblokken moest doen, dat 'probleem' zal nu wel opgelost zijn. In de Noord-Hollandse polders gebruik ik het binnenblad eigenlijk nooit, dus met 10-28 achter verwacht ik weg te komen met een enkel blad.
Dat een dubbel voor echt makkelijker is, dat beaam ik direct. Ik heb echter een aantal keer gehad dat de ketting op klinkertjes van het buitenblad af sloeg, met een n/w blad hoop ik dat te voorkomen, eventueel in combinatie met een chaincatcher.
Binnenkort weer meer!
Momenteel staat hij er hetzelfde bij als na afgelopen zaterdag; remleidingen door het frame, shifters op het oog erop gezet, stuurbuis ingekort en het balhoofd gemonteerd. Ik heb nog een spacer van een halve centimeter boven m'n stuurpen, maar ik twijfel om dat stukje nog af te zagen. Ik heb alle spacers die ik erbij heb al gemonteerd.. Anders heb ik straks alles door het stuur lopen en kan ik het weer loshalen als ik dat laatste stukje eraf wil halen.
Qua 'fit' zal dit heel anders worden dan alles waar ik mee heb gereden. Op m'n Giant reed ik met heel veel drop en een behoorlijke reach, nu ga ik met nog meer reach rijden, maar heel veel minder drop. Speciaal voor de spacerpolizei, ik vrees dat de spacers allemaal zullen blijven zitten.

Vandaag en gister wel even een momentje genomen om wat foto's te maken. Ik heb geprobeerd het parelmoereffect vast te leggen, maar dat was nog best lastig! Zondag denk ik het laatste ritje met m'n TCR zoals die er nu bij staat, daarna gaat m'n powermeter over en kan ik verder met de SL8.
Hier een poging tot het vastleggen van het parelmoer;

Het Toot Ashaa RR stuur, onderop 37 centimeter (buiten-buiten), bovenop net geen 24 centimeter(!). De shifters zitten op een soort bultje, die staan dus nog iets hoger. Ze zitten nog niet op hun definitieve plaats, ze zitten ook nog niet helemaal gelijk. Ik had liever de UD versie gehad, die oogt cleaner, maar de carbon weave die hier doorheen schijnt is ook niet lelijk! Op goed vertrouwen (oké, en PayPal services&goods) geld overgemaakt naar Bratislava, nadat ik 'm tegenkwam op kleinanzeigen.de, binnen een week was 'ie binnen, en inderdaad praktisch nieuw!

Vandaag kwam het Alugear voorblad binnen, met 54 tanden behoorlijk aan de maat, ik verwacht 54*10 heel zelden te gebruiken. Ik heb er wel bewust voor gekozen, met 52*11 kwam ik regelmatig tekort als ik krachtblokken moest doen, dat 'probleem' zal nu wel opgelost zijn. In de Noord-Hollandse polders gebruik ik het binnenblad eigenlijk nooit, dus met 10-28 achter verwacht ik weg te komen met een enkel blad.
Dat een dubbel voor echt makkelijker is, dat beaam ik direct. Ik heb echter een aantal keer gehad dat de ketting op klinkertjes van het buitenblad af sloeg, met een n/w blad hoop ik dat te voorkomen, eventueel in combinatie met een chaincatcher.
Binnenkort weer meer!
-
- Forum-lid HC
Ik snap dat enkele voorblad wel. In de polder kom ik ook weinig tot niet op het kleine blad, goed nu is mijn grote blad maar 50 en voor komend jaar 48.
Dat lijkt me overigens een prettig stuur. Ik fiets ook graag met een langere reach op het stuur en een korte van het stuur.
Dat lijkt me overigens een prettig stuur. Ik fiets ook graag met een langere reach op het stuur en een korte van het stuur.
Dat zou normaal gesproken ook meer dan genoeg voor me zijn, zeker met een 10 voor!
Gisteravond m'n blips gepaird met m'n achterderailleur, en sindsdien is het een drama. Ik kan nu plots nog maar 1 shifter of blip koppelen aan m'n derailleur. Zodra ik de volgende toevoeg, komt het vorige 'component' in de parts bin. Volgens mij doe ik alles goed, dus ik snap er echt niks meer van. Iemand enig idee?
Edit; opgelost! Bluetooth uit, app dicht en wegswipen, en dan alles opnieuw met elkaar pairen!
Gisteravond m'n blips gepaird met m'n achterderailleur, en sindsdien is het een drama. Ik kan nu plots nog maar 1 shifter of blip koppelen aan m'n derailleur. Zodra ik de volgende toevoeg, komt het vorige 'component' in de parts bin. Volgens mij doe ik alles goed, dus ik snap er echt niks meer van. Iemand enig idee?
Edit; opgelost! Bluetooth uit, app dicht en wegswipen, en dan alles opnieuw met elkaar pairen!
Haha ja dat herken ik wel

En de oudste heeft al 2x haar racefiets mee op vakantie genomen, ook leuk.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Dat stuurtje lijk mij dus echt helemaal niks veel te smal, kost je op hoge snelheid naar mijn gevoel stabiliteit en koersvastheid.
Frame is echt wel fraai gespoten.
Less is bore
PF30 gehad op mijn supersix. Op de langere termijn alleen kraakvrij te krijgen met een schroef naar BB zoals rotor, bambini of Praxisworks.wasbeer2006 schreef: ↑06 jan 2025 12:54De kogels zijn niet te klein, de lagercups te dun, waardoor ze bij sommige torderen en alsnog snel je lagers slopen.JorgV schreef: ↑03 jan 2025 23:40
Dan bleven er nog een aantal fietsen over, en uiteindelijk heb ik gekozen voor de SL8. Het liefst had ik het bottom bracket nog wat groter, ik ga namelijk met een Praxis crank rijden, en die as is 30mm (en 28mm) dik. De kogels in de lagers zijn daardoor relatief dun, maar goed.
Mijn advies als je keuze hebt is een PF30 of T47 bracket, schoef of pers maakt niet veel uit,
Maar gave kleur mooie build. Ik kan zo,n kleur ook wel waarderen.
Dogma F
Ik snap je zorgen wel, maar ik verwacht dat het niet zo'n probleem zal zijn. Op de momenten dat het écht hard gaat, ga je al richting de sprint en pak je 'm onderin de beugel.daniel1975 schreef: ↑26 jan 2025 12:44 Dat stuurtje lijk mij dus echt helemaal niks veel te smal, kost je op hoge snelheid naar mijn gevoel stabiliteit en koersvastheid.
Momenteel rij ik op de baan ook met een 35cm met 15 graden flare, bovenop op veel kleiner 'shifters', terwijl op de baan het tempo meestal hoger ligt dan op de weg. Op de weg heb ik zelfs een seizoen met een 33 gereden, dat ging prima, maar toen had ik niet genoeg reach tenzij ik met een 14 of 15 stuurpen zou gaan rijden.
Maar nogmaals, het kan ook zijn dat het inderdaad totaal niet stabiel voelt, dan staat 'ie binnen de kortste keren op Marktplaats en komt er een cockpit (maar wel een smalle uiteraard;)!)
-
- Forum-lid HC
Het is wennen en hangt ook af van je eigen bouw. Als je wat smaller bent kant het wel.
Maar de basis van het stuur lange reach op het stuur, korte naar de remgreep vind ik wel wat.
Maar de basis van het stuur lange reach op het stuur, korte naar de remgreep vind ik wel wat.
Haha, ja dat ben ik dus ook niet echt, maar ik moet toch ergens voordeel uit halen. Met 186 en 82 kg ben ik eerder gebouwd als een sprinter dan als een klimmer.
Gister het bracket en de crank met power meter en blad gemonteerd en de kabels door het stuur gelegd, dat ging nog redelijk soepel!
Vandaag een remschijf ontvangen en van de week een ketting en cassette. Morgen gaan de wielen naar VanSpeyk, dus er zit schot in de zaak! Hopelijk snel wat mooier en vooral droger weer, dan kan hij getest en verder afgesteld worden!

Gister het bracket en de crank met power meter en blad gemonteerd en de kabels door het stuur gelegd, dat ging nog redelijk soepel!
Vandaag een remschijf ontvangen en van de week een ketting en cassette. Morgen gaan de wielen naar VanSpeyk, dus er zit schot in de zaak! Hopelijk snel wat mooier en vooral droger weer, dan kan hij getest en verder afgesteld worden!