Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Cassette en Remschijven voor nieuwe wielset

Jack78
Forum-lid

Gebruikersavatar Jack78 02 jan 2025 16:12

Hallo.

Binnenkort wil ik mijn wielset gaan bestellen maar ik zit nog met een paar vragen.
Ik heb nu de Sram Rival Etap groep op mijn fiets met achter een cassette van 10-36t. Ik heb wat gelezen dat dit beter is voor als je in een bergachtig gebied woont?
Ik leef nu in het platte noorden, kan ik dan misschien kiezen voor iets anders gaan, of gewoon zo laten? Zo niet, dan moet de ketting ook ingekort worden?

Ik wilde alles laten zitten op de "oude wielset" dus nieuwe remschijven moet ik dus ook aanschaffen en monteren.
Moet je de originele(Sram Paceline 160mm) ook voor de nieuwe wielset gebruiken of kan ik voor iets anders/beters gaan bv SRAM Centerline X Rounded Remschijf
Ben je voor centerlock ook nog gereedschap nodig?
Ik merk dat ik bij elke verandering aan de fiets ook wel weer gereedschap nodig ben als leek :|

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 02 jan 2025 17:31

Je kan gaan voor een 10/30 Rival cassette, tevens een nieuwe ketting erbij bestellen omdat de"oude"ketting ingelopen is op de"oude"cassette.
Je kan ook je 10/36 cassette en ketting omzetten naar je nieuwe wielset, ligt eraan hoeveel km je er al mee hebt gereden.
Je kan elke schijf gebruiken die past, ook andere merken zoals bv Galfer, wanneer je nu centerlock hebt, zou ik weer centerlock nemen.
Je hebt daar wel gereedschap voor nodig, dezelfde sleutel als waarmee je de cassette monteerd/demonteerd.
Om een cassette te demonteren heb je ook een kettingzweep nodig naast die cassette afnemer.
Het is allemaal geen rocket science.
Succes

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 02 jan 2025 17:53

Even opletten welke derailleur je hebt. De xplr rival derailleur (gravel) kan geen 10-30 cassette schakelen. Met een normale racefiets derailleur kan dat gewoon wel.
Verder heb je voor de montage van een remschijf mogelijk montage gereedschap voor een bracket nodig. Hangt van de sluitring af.

Jack78
Forum-lid

Gebruikersavatar Jack78 02 jan 2025 18:58

Ik wilde eigenlijk de SRAM Force XG-1270 nemen maar die heeft geen 10/30 zie ik, wel 10/28 en 10/33.
Als ik ga veranderen en ook de ketting moet inkorten dan hou ik het denk ik wel gewoon bij 10/36
De ketting heb ik net vervangen, cassette is nu 3600km mee gereden.

Een cassette afnemer en kettingzweep heb ik al wel. Mijn gravelbike(2e fiets) is een poos geleden al naar de FM geweest omdat alles versleten was door een versleten ketting.. :oops: Onkunde en lesgeld gelijk

Nu zie ik aan de zijkant van de naven Shimano staan, maar ik ga ervanuit dat ik bij de keuze van mn nieuwe wielset moet kiezen voor een Sram XDR toch?
https://photos.app.goo.gl/2yVwkvdKqUt2tQEeA

Misschien geen rocket science, maar ik wil alles in 1x goed bestellen, zeker met iets wat "op bestelling" gemaakt wordt :D
Zal niet de eerste keer zijn dat ik achteraf weer extra geld kwijt ben voor iets.

abdr
Forum-lid

abdr 02 jan 2025 19:20

Jack78 schreef: 02 jan 2025 18:58 Nu zie ik aan de zijkant van de naven Shimano staan, maar ik ga ervanuit dat ik bij de keuze van mn nieuwe wielset moet kiezen voor een Sram XDR toch?
https://photos.app.goo.gl/2yVwkvdKqUt2tQEeA
Dat Shimano deeltje is enkel en alleen de moer die de remschijf vast houdt, is geen deel van de naaf.

Elke cassette van SRAM die eindigt op een 10T tandwiel is XDR.

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 03 jan 2025 07:22

Je hebt de wielset nodig voor je racer, dan bestel je een wielset met een XDR body en Centerlock naven.
De foto van de lockring van Shimano geeft aan dat je Centerlock remschijven hebt.
Je Rival derailleur kan max tot 36 tandjes schakelen, alleen de stappen in je 10/36 cassette zijn wat groter dan bij een 10/30 cassette.
Op het vlakke heb je dan meer aan een 10/30cassette, die kransje 14 heeft itt de 10/36.
Wanneer je ketting pas nieuw is zou je die kunnen gebruiken, een nieuwe Rival flattop ketting kost je ook de kop niet met €30,-.
Succes.

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 03 jan 2025 07:52

Nog iets om rekening mee te houden.

Niet alle schijven komen met een lockring. Bijvoorbeeld Sram en Hope leveren enkel de schijf.

Daarnaast heb je 2 soorten lockrings. Met interne of externe vertanding. Voor de eerste heb je een cassette tool nodig, voor de tweede een bracket tool. Bij shimano schijven kun je kiezen met welke type lockring deze geleverd worden. Galfer levert alleen lockrings met externe vertanding. Overigens is het niet nodig dat de lockring van hetzelfde merk is als de schijf.
Let wel op dat je niet in de verleiding komt om een cassette lockring te gebruiken voor een schijf, mocht je deze over hebben. De buitendiameter van een cassette lockring is kleiner dan een schijf lockring, hierdoor zit de schijf niet goed vast.

r0g3r
Forum-lid

r0g3r 03 jan 2025 13:22

Ik heb recent ook een nieuwe wegwielset voor m'n graveller gekocht icm nieuwe cassette/ketting/remschijven. Het werden de Zipp 303 FC's, hier zaten al centerlockrings bij. (voor de SRAM schijven had ik wél een trapassleutel(=brackettool) nodig, de allergoedkoopste optie voldeed hier bij mij voor), verder geupgrade naar een Red E1 cassette (oude versie) en de nieuwe Red E1 ketting.

Ik ging ook van Paceline naar de Centerline X schijven, in de veronderstelling dat deze inderdaad 'beter' zouden zijn (ook ivm lagere gewicht). In retrospectief vind ik de Paceline schijven toch beter remmen. Ze voelen meer gedoseerd en daardoor wat minder nerveus, hoewel ik niet kan uitsluiten dat het lichtere gewicht van de wielset hierin ook kan meespelen. Mocht ik opnieuw kiezen, dan had ik nu de nieuwe versie van de Paceline, de Paceline X besteld. Dan heb je toch deels het voordeel van een wat lager gewicht. Waar je ook even rekening mee moet houden als je wilt gaan wisselen tussen beide wielsets, is dat de uitlijning van je schijven tov je remblokken kunnen verschillen; m.b.v. 'shims' zou je je nieuwe schijven wat verder naar buiten kunt uitlijnen. Deze shims zijn vaak 1 of 2 mm dik en maken het verschil waardoor beide sets schijven niet gaan aanlopen. Ik heb ze een paar maand terug via een forumlid op mountainbike.nl besteld.

de Force 1270 is er wel gewoon in een 10-30t hoor, tis enkel Mantel die er voor kiest om die niet te verkopen.

Jack78
Forum-lid

Gebruikersavatar Jack78 03 jan 2025 15:36

Dank voor de informatie!
Dan komt er sowieso een 10-30t cassette op, dan moet ik voor mezelf bepalen of ik het die 40/50,- verschil waard vind van de Rival/Force cassette.
Nieuwe ketting zal ik dan ook gaan aanschaffen want een reserve heb ik ook niet.

Die veronderstelling heb ik dus ook, maar als de Paceline beter remt, dan neem ik die of ik zet de oude over(de fiets is van Mei 2024) dus zijn nog vrij recent.
Of ik ga wisselen tussen beide sets..geen idee. Ik denk dat ik de set ga bewaren voor mocht ik mijn fiets ooit verkopen.

Brackettool heb ik nog niet en die van Amazon is met zijn 12 euro nog te overzien.

Eerst maar eens vaart maken om de wielset te bestellen.. :D

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 04 jan 2025 07:22

Paceline X rotor weegt meer dan een Centerline X, 131gr tegen 118gr...
Op R2bike wordt alles gewogen, daar kun je de juiste gewichten zien.
Ik rijd met Centerline X schijven op de 11sp Sram Red fiets, op de andere fiets met 12sp Red AXS met Galfer Wave schijven die nog lichter zijn dan de Centerline X.
Galfer Wave weegt in 160mm 95gr, 140mm 79gr.
De Galfer schijven remmen zeker zo goed/beter tov de Centerline X die al erg goed remmen, ik gebruik de 140mm.
Op de andere fietsen zoals MTB en Gravelbike de Sram Centerline X schijven en geen last van jankende/piepende remschijven bij nat weer!
Bij Galfer zitten ook de lockringen om je disc vast te zetten, bij Sram niet...

galileo2
Forum-lid

galileo2 04 jan 2025 12:54

Heeft die 10/28 cassette een 16 kroontje er tussen zitten?

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 04 jan 2025 13:09

Een 16 kransje wel, een 18 niet...

Plaats reactie