Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

koude voeten tijdens fietsen

RichardZ
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 jun 2011 08:36

RichardZ 18 okt 2011 11:28

Ik was dit item aan het doorlezen op zoek naar tips voor goede overschoenen. Welke merken/typen voldoen volgens jullie ervaringen goed en welke niet? Waterdicht of waterafstotend? Hoe snel gaat het klittenband onder je zool kapot? Dat soort dingen. Ben er nog niet uit, tips zijn welkom.

Wat ik niet tegenkwam in de discussie (of ik heb er overheen gelezen) is de oude wintersportwijsheid: "als je koude handen of voeten hebt, dan moet je een muts opzetten".

Je verliest veel warmte via je hoofd. Hierdoor dreigt je lichaamstemperatuur te gaan dalen. Hierop reageert je lichaam door bepaalde, voor de overleving minder essentiële, delen van de bloedomloop af te knijpen. Uiteraard niet je hoofd. Dat merk je het eerste in je tenen en je vingertoppen. Dikke sokken of handschoenen helpen niets als het warmtelek ergens anders zit.

Kortom: als je last hebt van koude voeten moet je eerst kijken naar de rest van je lichaam. Een goede muts onder je helm of oorwarmers zou wel eens wonderen kunnen doen. Uiteraard is ook de rest van je kleding belangrijk.

R1Phrankey
Forum-lid
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
Locatie: Roosendaal

R1Phrankey 18 okt 2011 19:15

Ik heb al vrij snel last van koude voeten.
Heb winterschoenen van Shimano, maar zelfs met 2 paar sokken en overschoenen over deze winterschoenen krijg ik zelfs koude tenen.
Tsja, hoe houd ik mijn voeten warm ???
Het zijn alleen mijn tenen die koud worden.
Normaal gesproken heb ik niet snel last van koude voeten, maar op de fiets dus juis wel.
Het lijkt wel of de schoenplaatjes (of de pedalen) een druk uitoefenen op mijn voet, zodat alles wat daar aan de voorzijde uitsteekt (mijn tenen) koud worden.

Is dit herkenbaar en hoe hebben jullie dit opgelost?
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

R1Phrankey
Forum-lid
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
Locatie: Roosendaal

R1Phrankey 18 okt 2011 19:38

Heb het hele topic eens doorgekeken en mis nog wat andere tips en trucs.

Eerst Nylon kousen en dan dunne sokken.

Peper strooien op je voeten (schijnen voetballers te doen).

De nylon kousen heb ik zelf al geprobeerd, was voor mij ook niet de oplossing, maar wellicht zijn mijn oude Shimano's daar ook debet aan. Heb nu nieuwe Shimano winterschoenen, maatje groter, en ik ga deze winter weer eens e.e.a. proberen.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5952
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 18 okt 2011 19:42

loos schreef:Northwave heeft een brede leest, lijkt me voor jou minder geschikt.
Northwave valt best mee qua breedte , zelf heb ik de Northwave Celcius Artic winterschoen maat 42 en als zomerschoen Sidi Dragon 2 , eveneens in maat 42. Nu valt de Northwave iets ruimer qua lengte en in de breedte nauwelijks. In de Sidi schoenen draag ik of Assos zomersok / of een herfst lente sok. In de Northwave draag ik een iets dikkere sok - en heb dan in de breedte een perfecte pasvorm.

Ik heb wel iets meer teenruimte dan in de Sidi schoenen maar dat is juist ideaal om koude voeten tegen te gaan. De schoenen slippen niet aan de hiel dus geen blaren of wat ook tijdens het lopen/fietsen.

Afgelopen weekend in Wouw bij de ATB toertocht ( 2 graden bij de start ) heerlijk warme voeten gehouden, terwijl deze vroeger als eerste koud werden. Ook geen ellende meer met overschoenen , en de kans dat de voeten nat worden langst de onderzijde - zeker bij een ATB tocht het geval bij waterstukken.

Ik zou dus zeggen - bij snel last van koude voeten : DOEN.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

faxe
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 09 mar 2008 19:06

faxe 18 okt 2011 20:32

Ben 42 en voetbal al vanaf mijn zesde. Heb nog nooit gezien dat voetballers peper strooien op hun voeten. Heb zelf met voetbal overigens ook nog nooit koude voeten gehad.

Om je voeten warm te houden is vooral van belang dat je je romp en hoofd goed warm houdt. Is dit niet het geval dan gaat je lichaam relatief veel warmte naar deze lichaamsdelen sturen en krijg je vanzelf koude handen en voeten. Winterschoenen moeten ruim zitten, dus niet twee paar sokken aan in je schoenen. Je kunt beter 1 paar dunne merino wol sokken aan doen. Eventueel over je winterschoenen nog een paar dikke neopreen overschoenen en het moet mogelijk zijn om je voeten warm te houden.

john_vandehoef
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 sep 2007 13:33

john_vandehoef 19 okt 2011 19:01

Als ik in het productengamma kijk van Gearne hebben ze 2 soorten winterschoenen. De Akira en de Polar. In de omschrijving staat dat de Akira voor de meest slechte omstandigheden is en de Polar voor slechtste omstandigheden geschikt is... :D

Maar, weet iemand van jullie het verschil?

De Polar ziet er wel robust uit en sluit hoger. Bovendien lijkt er meer leer gebuikt in het ontwerp.

Afbeelding voor de Polar

Afbeelding voor de Akira

john_vandehoef
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 sep 2007 13:33

john_vandehoef 20 okt 2011 17:22

R1Phrankey schreef:Het lijkt wel of de schoenplaatjes (of de pedalen) een druk uitoefenen op mijn voet, zodat alles wat daar aan de voorzijde uitsteekt (mijn tenen) koud worden.
Dat klinkt als een doorbloedings probleem; zoals ik al eerder schreef, op dat punt helpen specialized zooltjes bij mij wel wat omdat die met een soort bal verhoging aan de voorkant van je voet je tenen iets uit elkaar drukt en daarmee je doorbloeding van je tenen stimuleerd. Bij mij was dat overigens niet genoeg om het probleem op te lossen, maar wel een verbetering.

R1Phrankey
Forum-lid
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
Locatie: Roosendaal

R1Phrankey 20 okt 2011 18:59

Thanks, dat kan ik eens proberen. Heb al meer goede dingen over Specialized zooltjes gehoord.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 21 okt 2011 11:12

Onderschat het belang van goede sokken niet. Juist nylon sokken direcht op je voeten niet doen. Goede sokken die juist vocht van de huid wegtransporteren helpen heel goed. Heb zelf hele gode ervaring met Assos wintersokken. Verder (en ja ik heb het al vakter gezegd) zorg voro voldoende ventilatie. Helemaal afluitende overschoenen zijn even fijn, maar na een uur of zo krijg je toch dat het vocht zich begint op te hopen in het niet geventileerde systeem, waardoor je alsnog koude voeten krijgt. Jaren geleden had ik ook steeds koude voeten. Tot een ervaren cyclocrosser met veel internationale ervaring mij de tip gaf sokken van/met wol te gaan dragen en de achterkant van mijn overschoenen open te laten staan, of zelfs weg te knippen. Heb hem voor gek verklaart, wie gaat er nou minder aandoen (stuk uit mijn overschoenen knippen) als hij koude voeten heeft. Toch gedaan, omdat ik mijn koude voeten echt beu was en echt, het werkt. Rijd nu nog altijd met verknipte overschoene, of overschoenen die aan de achterkant open kunnen blijven, of zelfs met toecovers. Kan op deze maniet duurtrainingen van 4 uur maken bij temperaturen tot -4. Wel altijd met goede sokken en een goede muts.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 25 okt 2011 10:46

Ik heb vorige winter voor 2 euro 2 paar thermo inlegzooltjes gescoord bij de Aldi. Onderkant is een zilveren folie, bovenkant is een laagje wol. Standaard inlegzooltje van de fietsschoen er uit en de thermozooltjes er in. Verder heb ik dan merinowollen wandelsokken van de Hema en over m'n fietsschoenen een dikke overschoen (3mm neopreen). Vooral die thermo inlegzooltjes maakten echt een verschil!

Plaats reactie