Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

koude voeten tijdens fietsen

webby
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 nov 2010 15:05

webby 12 dec 2010 18:16

Een paar rose overschoenen (windex geloof ik?) wind dicht en waterafstotend doen het ook prima geen koud voeten gehad vandaag, normale sokken aan gehad

pamscalpel
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 27 jan 2005 13:45

pamscalpel 13 dec 2010 13:56

Ik heb verwarmde zooltjes met accu. Voor mij geweldige uitvinding werkt perfect. Had alles al geprobeerd. Isolatie,Winterschoenen en overschoenen.
Als ik een tijdje gefietst had was ik koud tot onder de knieen en kwam niet meer vooruit.
Zooltjes kunnen in meerdere standen warmte afgeven. Groot probleem minder.
PamScalpel

harry_
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 mei 2008 16:35

harry_ 13 dec 2010 14:14

Wie niet traint in de regen, wie niet wint in de regen...

marcobos
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:01

marcobos 13 dec 2010 23:20

Harry! schreef:Nooit meer koude voeten:

http://www.perrysport.nl/product/884940 ... /zoek_yes/


Ook veel last van een koude en gevoelloze voet, alleen mijn rechtervoet. Sinds dit weekend een paar northwave fahrenheit schoenen gekocht, samen met de rubytec footwarmer en neopreen overhoezen geen problemen meer.

(rubytec footwarmer is goedkoper te krijgen bij http://www.ikgaopreis.nl)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 dec 2010 13:38

Als je een hele doos bestelt, dan wordt het direct een pak goedkoper.

Ik gebruik die dingen dus ook, in combinatie met skisokken en dikke overschoenen. Ideaal is het nog niet, maar ik kan nu wel +/- 3,5 uur fietsen zonder dat mijn poten eraf vriezen.

daj
Forum-lid
Berichten: 712
Lid geworden op: 20 jul 2007 18:50

daj 15 dec 2010 14:10

Met m'n wegschoenen (shimano) kreeg ik het vrijwel altijd koud, ook met twee paar overschoenen, maar heb nu Sidi Dominator MTB schoenen voor op de crossfiets. Deze hebben geen ventilatiegaten en in combinatie met een simpele winddichte overschoen nergens meer last van. Komt misschien ook omdat de Sidi's (in Mega uitvoering) beter zitten dan de Shimano's.

ajuin
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 aug 2010 18:34

ajuin 20 dec 2010 15:54

Ik heb sealskin sokken, ja waterdicht (heb ermee in het bad gestaan), maar mijn voeten zweten er ook niet in.
Mijn voeten blijven er al vast ook warm in (ook als het -5 is)
Best is er geen andere sokjes onder te dragen en ook dat je voeten niet knellen in je schoenen.
moet een beetje speling hebben om de bloedstroom goed te laten lopen.
werkt stukken beter dan 2 paar dunne kousjes.
ik heb ook al in de sneeuw gaan lopen met loopschoenen en de sokken.
schoenen doornat, sokken nat langs buitenkant en superwarm en droog binnenkant.

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 20 dec 2010 17:26

Ik heb de sealskins met het blauwe en geel/groene randje en die bekoren mij totaal niet. Maar als het iemand anders wel helpt vooral gebruiken! Koude voeten is ellende.

Van 1 mm dik isolatiemateriaal (van zo'n witte rol gebruikt voor isolatie van vloeren ) heb ik zooltjes geknipt en deze onder m'n zooltjes geplaatst. Ik had namelijk gemerkt dat de bodem aan de binnenkant van m'n schoenen aanmerkelijk kouder was dan de boven/zijkant. Dit scheelt aanzienlijk! Het kost bijna niets, ik kan het iedereen aanraden.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Gebruikersavatar
fietser1972
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50

Gebruikersavatar fietser1972 20 dec 2010 18:22

ik had vorig jaar ook vaak last van koude voeten. Nu heb ik skisokken aan en plastic zakjes erover (gewoon afgeknipte boodschappentas). Verder gebruik ik shimano schoenen SH-MT21 (leren schoenen met voering en dikke zool in een maatje te groot) met overschoen erover. Gisteren bijna 4 uur in de sneeuw gefietst en nergens last van.
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 783
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 20 dec 2010 18:39

Ondanks skisokken, plastic zakjes om de blote voet (en dan de sok pas erom heen) en van die pleisters die warm worden en 6 uur warm blijven (ahum), voel ik mijn voeten na een uurtje fietsen niet meer (als t koud is uiteraard). Ik lees hier dat iemand aluminiumfolie onder de zool van zijn fietsschoen doet. Die tip ga ik zeker proberen. Anders moet ik volgend jaar toch echt andere (lees: dikkere) schoenen kopen. Of zijn er meer tips??
Michiel

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 20 dec 2010 21:03

Buzz, ik heb er zelf geen ervaring mee maar heb wel heel wat info gezocht. Mijn conclusie is dat het nogal varieert. De een vindt het werken en de ander niet. Je kunt het volgens mij dan ook niet los zien van de schoen. Ik heb zelf winterschoenen en dat geeft al een enorm verschil met zomerschoenen. Dat is ook logisch want zomerschoenen zijn gemaakt op optimale koeling ter voorkomen van hete voeten. In de zinter is het gewenste effect natuurlijk precies andersom.

Kwa handschoenen heb ik dit jaar voor het eerst iets dat me bevalt (na shimano, vaude, assos, pro, adidas etc) dat zijn giro 100 proof winter gloves. Op de racefiets tot -5°C over 4 uur aan 30kmh zonder problemen. Dat lukte me echt niet met bv het assos pack.

Maar tussen atb en racefiets zit natuurlijk veel verschil kwa kleding. De rijsnelheid op de racefiets is veel hoger en dus ook de afkoeling.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

trudie
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 07 aug 2004 14:35

trudie 20 dec 2010 21:37

Ik heb ook de Sealskin (met het blauwe randje). Maar ze zijn vrij dik en passen nog maar net in mijn schoenen waardoor ik dus weer koude voeten krijg :(

Plaats reactie