Alles over vakanties op én met de fiets

Ik en de kale berg (Mont Ventoux)

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 28 mei 2010 11:20

[quote="rob74"][quote="Peddelaar Jacob"]Tjonge wat een prachtige verhalen. Ik begin er al zin in te krijgen. Ik ga de kale berg in de eerste week van augustus van alle drie de kanten proberen te bedwingen. Dan zal het toch wel wat warmer zijn daar???
[/quote]
Op de Ventoux weet je het nooit. Als er een mistral staat, dan is het boven gewoon koud en gevaarlijk winderig. Dat kan ook in augustus gebeuren. Als er geen mistral waait, dan is het boven alleen aan de frisse kant en wind is er ALTIJD!. Het heet niet voor niets venTOUX.

- fietsen is leuk
- afzien is goed
- de Ventoux is een kreng!

Veel plezier in augustus
[/quote]
Nou, zo erg is het nu ook weer niet. Je staat boven op ruim 1900 m, dus is het er "frisser" dan in het dal. Maar om nu te zeggen dat het er altijd waait en het er, ook 's zomers, "altijd" aan de frisse kant is, is toch wel wat overdreven. Uit eigen ervaring weet ik dat het boven, zelfs achter in oktober, bij rustig weer nog heel aangenaam kan zijn (ook in korte broek en T-shirt).

Alleen als de Mistral flink loeit is het er inderdaad onaangenaam en het fietsen vaak te riskant (alhoewel sommige lieden daar anders over denken, getuige de "waaghalzen" die je dan toch boven nog tegenkomt als je met de auto omhoog gereden bent;)).
60 x Ventoux

danthaman
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 23 aug 2009 17:08

danthaman 28 mei 2010 12:08

Het waait zeker niet altijd hard op de Ventoux; toen ik naar boven fietste was het koud en mistig, maar met de wind viel het mee (geloof ik...).
Je kunt inderdaad de mistal tegen hebben.

Volgens mij is het op de top over het algemeen zo'n 12-15 graden kouder dan in het dal.

Anyways; de Ventoux is wellicht afzien, maar je kunt er zeer zeker ook van genieten! Zeker het bos is mooi om doorheen te rijden!
http://downtheroad.web-log.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 28 mei 2010 12:29

Ik ben op donderdag 13 mei omhoog gereden via Sault. De week ervoor was in nog goed ziek geweest van een stevige verkoudheid en dit was de eerste dag dat ik weer op de fiets zat...

Eerst vanuit Mazan via Villers-sur Auzon over de ND de Abeille (door de mist), welke me trouwens vies tegenviel! Daarna vanaf Sault naar de top van de Ventoux.
Deze kant is inderdaad geen vergelijk met Bedoin of Malaucene. Maar zoals iedere beklimming van de Ventoux is het altijd wel ergens zwaar. Voor mij was dat vanaf Chalet Reynard.... Vier seizoenen binnen minder dan een uur! Zon maakte plaats voor bewolking en op 4km voor de top begon het mistig te worden en wat te waaien. Temperatuur ging alrap naar beneden. Regen ging over in hagel en sneeuw.....

Het beste was er bij mij al af en met 30x25 als kleinste verzet had ik gehoopt dat ik een 27 had gehad ;) Toch nog in 1:38 naar boven gereden. De afdaling naar Sault met verlenging door de Gorges de la nesque is echt super! Je kunt echt lekker bollen alhoewel je hier niet de astronomische snelheden haalt zoals de andere zijden.

De dag erna via Bedoin omhoog en dat was wonder boven wonder eigenlijk makkelijker dan ik had verwacht gezien mijn lijdensweg de dag ervoor. Vanuit Mazan richting Bedoin en daar begonnen. Raar, als je eenmaal het bos hebt gehad lijkt het vanaf Chalet reynard wel een polderweggetje bij wijze van spreken.

Ook deze keer weer mist en regen op de top en iets meer wind dan de dag evoor. Alhoewel het nu met dezelfde 30x25 toch (relatief....) makkelijker ging. Na 1:49 stond ik boven. Geen supertijden maar gezien de nogal slechte voorbereiding toch een mooi ritje.

De dagen erna wat in de omgeving getourd: Gorges de la Nesque blijft schitterend en een rondje rond Les Dentelles. Ik was er maar kort maar het was genieten!

Ja en de wind... ik ben ooit met 30km/u omhoog gereden, voortgeblazen door de Mistral om daarna de volgende bocht volledig geparkeerd gestaan:)


Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

janjari
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 okt 2009 14:47

janjari 28 mei 2010 17:53

Voor diegenen die bang worden voor de weersomstandigheden die hier geschetst worden: het kan ook anders.
Ik ben vorig jaar in augustus de Ventoux een aantal keren opgegaan, en het was iedere
keer geweldig mooi weer. Nagenoeg windstil, zonnetje en op de top nog 25 graden(voor sommigen dan weer te warm)
Dus het waait er inderdaad niet altijd, en het kan ook op de top nog lekker warm zijn. Maar een windjackje mee voor de afdaling is toch wel een must.
Mooie verhalen verder, succes voor degenen die dit jaar nog de beklimming gaan wagen!

emx5
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 dec 2009 13:25

emx5 29 mei 2010 22:32

Heb hem vorige week maandag, 24/05, beklommen via Bedoin.

Was al om 08h45 in Bedoin met de bedoeling eerst een tiental kilometer 'vlak' te fietsen als opwarming. Doch dit was buiten de wekelijkse marktdag aldaar gerekend en reeds op dit vroege uur was het er al behoorlijk druk.
Heb dan maar de opwarming opgegeven, omdat ik schrik had niet meer door Bedoin te raken later op de dag, en onmiddelijk de beklimming aangegaan. Met alle gevolgen vandien.
Reeds na enkele kilometers klimmen voelde ik de benen blokeren (kan ook gedeeltelijk te wijten zijn aan lichte infectie van de sinussen) en bijna geen macht meer. Op sommige momenten haalde ik nog amper 6km/h en dat is vreselijk traag. Zo traag dat ik niet durfde een drinkbus te nemen omdat ik bang was mijn evenwicht te verliezen zodat ik, geloof het of niet, eens rechtsomkeer gemaakt heb om wat te drinken en dan terug naar boven.
Ik geef eerlijk toe dat ik er meerdere malen aan gedacht heb om terug te keren naar Bedoin.
Enkele kilometer voor Chalet Renard begon het dan beter te vlotten en keerde ook de zin en het 'plezier' terug.

Totaaltijd: 2 uur (genomen vanaf het rechtsafdraaien bij het buitenrijden van Bedoin)
Meteo: Zonnig, windstil, warm (heb zelfs moeten stoppen om beenstukken af te nemen)
Leeftijd: 1/2 eeuw

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 29 mei 2010 22:45

[quote="EMX5"]............
Totaaltijd: 2 uur (genomen vanaf het rechtsafdraaien bij het buitenrijden van Bedoin)
Meteo: Zonnig, windstil, warm (heb zelfs moeten stoppen om beenstukken af te nemen)
Leeftijd: 1/2 eeuw[/quote]

Hulde, hulde!!! Fantastisch dat je niet op hebt willen geven en "het toch gered hebt!"
Die totaaltijd van 2 uur is overigens helemaal niet zo gek hoor voor iemand van zo'n 50 jaren in getal.
Overigens een aardig "weetje" wat niet bij iedereen bekend schijnt te zijn: net na het rechtsafdraaien (als je uit het dorp komt, anders is het natuurlijk linksaf) ligt er een marmeren witte streep in het wegdek en die streep wordt gezien als het "officiële" begintpunt voor de tijdmeting naar de top (die eindigt bij de loodlijn op het naambord van de Ventoux, aan de rand van het plateau boven naast het observatorium/de witte "toren", of als de Tour er kortgeleden geweest is, de finishlijn van die Tour).
Belevenis hè?:D
60 x Ventoux

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 29 mei 2010 23:15

[quote="EMX5"]Heb hem vorige week maandag, 24/05, beklommen via Bedoin.

Was al om 08h45 in Bedoin met de bedoeling eerst een tiental kilometer 'vlak' te fietsen als opwarming. Doch dit was buiten de wekelijkse marktdag aldaar gerekend en reeds op dit vroege uur was het er al behoorlijk druk.
Heb dan maar de opwarming opgegeven, omdat ik schrik had niet meer door Bedoin te raken later op de dag, en onmiddelijk de beklimming aangegaan. Met alle gevolgen vandien.
Reeds na enkele kilometers klimmen voelde ik de benen blokeren (kan ook gedeeltelijk te wijten zijn aan lichte infectie van de sinussen) en bijna geen macht meer. Op sommige momenten haalde ik nog amper 6km/h en dat is vreselijk traag. Zo traag dat ik niet durfde een drinkbus te nemen omdat ik bang was mijn evenwicht te verliezen zodat ik, geloof het of niet, eens rechtsomkeer gemaakt heb om wat te drinken en dan terug naar boven.
Ik geef eerlijk toe dat ik er meerdere malen aan gedacht heb om terug te keren naar Bedoin.
Enkele kilometer voor Chalet Renard begon het dan beter te vlotten en keerde ook de zin en het 'plezier' terug.

Totaaltijd: 2 uur (genomen vanaf het rechtsafdraaien bij het buitenrijden van Bedoin)
Meteo: Zonnig, windstil, warm (heb zelfs moeten stoppen om beenstukken af te nemen)
Leeftijd: 1/2 eeuw[/quote]
Chique om niet op te geven !! Tijden zijn niet altijd belangrijk, genieten des te meer. De ventoux heeft iets he ;) (je bent een streekgenoot zie ik)
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

roeieber
Forum-lid
Berichten: 916
Lid geworden op: 12 aug 2005 01:51

roeieber 30 mei 2010 11:34

Ben net terug van een lekker weekje Frankrijk (ZON!!!). Ik mocht enkele dagen fietsen van de vrouw en heb dus eindelijk de Ventoux bedwongen (1:31:29). Was zelfs licht emotioneel bij het overschrijden van de "Finish" aangezien mijn geschiedenis van het afgelopen jaar.
Vrijdag was het weer nagenoeg perfect, weinig wind en niet te warm in het bos, mooie rit.

Afdaling via Malaucene is geweldig, mooie brede weg met overzichtelijke bochten. Topsnelheid gaat daar richting de 100. Mijn vrouw keek toe vanuit een auto, die was er minder blij mee.....

Ben ook via Sault naar boven geweest, maar deze kant is niet te vergelijken met de anderen. Bij Sault lagen wel asfalt steentjes (verloren door een vrachtwagen) deze plakten al snel op mijn band, enkele malen moeten stoppen om de banden schoon te maken. Als je via Sault rijdt is de Gorges de la Nesque een aanrader.

Hopelijk snel weer terug.

Foto!
I Am SpeCiAliZed

emx5
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 dec 2009 13:25

emx5 30 mei 2010 13:15

[/quote]
Chique om niet op te geven !! Tijden zijn niet altijd belangrijk, genieten des te meer. De ventoux heeft iets he ;) (je bent een streekgenoot zie ik)

[/quote]

Bedankt voor je reactie.
Ik heb gemerkt op je website dat je de bornes boven op de top koopt, hier een link met de mogelijkheid om gepersonaliseerde te kopen:

http://www.cyclosouvenir.be/NL/Home.htm

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 30 mei 2010 13:37

[quote="EMX5"][/quote]
Chique om niet op te geven !! Tijden zijn niet altijd belangrijk, genieten des te meer. De ventoux heeft iets he ;) (je bent een streekgenoot zie ik)

[/quote]

Bedankt voor je reactie.
Ik heb gemerkt op je website dat je de bornes boven op de top koopt, hier een link met de mogelijkheid om gepersonaliseerde te kopen:

http://www.cyclosouvenir.be/NL/Home.htm[/quote]

Misschien koop ik dit jaar een gepersonaliseerde, maar dan alleen als ik sneller boven ben dan vorig jaar ;). Dat lijkt er momenteel niet in te zitten om dat ik al een week ziek ben (verkouden). Ik vertrek binnen drie weken naar Bédoin, hopelijk in conditie pfff.
Die dingen staan al een jaar op de kast ;)
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

bullsrider
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mei 2010 23:06

bullsrider 11 jun 2010 01:01

Er wordt vaak gesproken over het fonteintje en de marmeren streep als startpunt. Het fonteintje heb ik gevonden op Google Streetview, maar kan iemand mij vertellen in welke straat die marmeren streep ligt?

Welke start geniet trouwens de voorkeur? ;)

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 11 jun 2010 01:57

[quote="BullsRider"]Er wordt vaak gesproken over het fonteintje en de marmeren streep als startpunt. Het fonteintje heb ik gevonden op Google Streetview, maar kan iemand mij vertellen in welke straat die marmeren streep ligt?

Welke start geniet trouwens de voorkeur? ;)[/quote]

Dat zal waarschijnlijk de D974 zijn, richting ventouxtop. De hoofdstraat van Bedoin doorrijden naar dienst toerisme. Daar heb je een rondpunt net ervoor, daar naar rechts richting top dus. Enkele meters verder ligt die dunne streep, thv die fietswinkel en een garagepoort geloof ik. Dat is de 'echt' startstreep van de klim euhhh tot boven aan het snoepkraampje.
Het fonteintje ligt op dit rond punt denk ik, maar ik kan het mis hebben.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie