Alles over vakanties op én met de fiets

Ik en de kale berg (Mont Ventoux)

frankslack
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:56

frankslack 09 mei 2010 12:59

Ik was vrijdag ook één van de vele Nederlanders op de Ventoux. Misschien ben ik je nog wel tegengekomen danthaman :) De dichte mist bovenin de berg was geen pretje maar maandag had ik hem ook gereden en begon het te sneeuwen toen ik bijna boven was, dus dan viel dit nog wel mee.

Al met al een hele mooie ervaring, ik fiets nog niet zo lang en had ook nog nooit in de bergen gereden. De eerste keer moest ik onderweg nog een paar keer stoppen, de tweede keer ben ik in één keer naar boven gereden vanuit ons huisje iets buiten Bedoin in zo'n twee uur tijd. De afdaling is echt geweldig, hoewel dichte handschoenen op het eerste stuk inderdaad geen overbodige luxe zijn!

danthaman
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 23 aug 2009 17:08

danthaman 10 mei 2010 00:26

@Frank ik heb er nog over gedacht om iets van die vele hollanders in het verhaal op te nemen. Iets met de hollandse berg ofzo...
Ik was inderdaad blij dat het niet sneeuwde. Hopelijk heb ik deze week nog een kans om de Ventoux te beklimmen; heb er wel zin in.
http://downtheroad.web-log.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 10 mei 2010 01:35

@danthaman
Mooi verhaal (!), goed beschreven en daardoor ook zo herkenbaar, hoewel mijn ervaring ligt op de Col du Tourmalet. Komende zomer voor mij geen 'reuzen' als de Ventoux, maar wel genoeg klimwerk in het verschiet ;-)
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

alexd
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 24 nov 2009 17:44

alexd 10 mei 2010 13:27

Prachtverhaal! Hoop het er ook zo goed vanaf te brengen begin juni.
In de winter in het bos en in de zomer op een berg. Prachtig die Alpe d'Huez en Mont Ventoux. Kijk ook in mijn weblog: http://alexanderfietst.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

danthaman
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 23 aug 2009 17:08

danthaman 11 mei 2010 20:52

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen over de beklimming. Ik ben aardig aangestoken door de beklimming van de Ventoux. Dit was mijn eerste echte berg en ik vond het leuk.

Er zijn vast veel meer mooie bergen/cols om te beklimmen. Wat zijn jullie favorieten? Zijn ze zwaarder dan de Ventoux?
http://downtheroad.web-log.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

redalert
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 okt 2007 22:31

redalert 11 mei 2010 21:12

7 mei was ook de dag dat ik naar boven gepeddeld ben als één van die Pinarello patsers. Zijn dat geen serieuze wielrenners? Sterker nog, ìk was die patser in het oranje die jou voorbij gegaan is. Volgens mij maakt het niet veel uit waar je op zit als je naar boven harkt, als je er maar komt. ook de tijd doet er niet toe, behalve dan voor jezelf. Oranje

Het verhaaltje is leuk, de kwalificaties van andere lotgenoten mag wat mij betreft achterwege blijven.

Bedoin fontein - Mont Ventoux top = 1.30 uur

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 11 mei 2010 21:57

[quote="Redalert"]
Het verhaaltje is leuk, de kwalificaties van andere lotgenoten mag wat mij betreft achterwege blijven.

Bedoin fontein - Mont Ventoux top = 1.30 uur[/quote]

+1 wat betreft je omperking over de qualificatie "Pinarello patsers". Mij stoorde dit ook enigszins (heb zelf geen Pinarello), doch ik heb het toegeschreven aan de euforie van de auteur en zijn poging een iets te populaire schrijfstijl te willen hanteren.

Overigens, is het je bekend dat de "officiële" meting begint bij de marmeren witte streep aan het begin van de weg naar de Ventoux, dus direct na de afslag van de mini-rotonde bij de fontein? Was je dus nog sneller:D!. Maar 1:30 is een super tijd hoor!
60 x Ventoux

thunder_road
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 29 apr 2009 22:55

thunder_road 11 mei 2010 22:14

>Toeristen op een hybride, vrouwen, Pinarello Patsers, maar toch ook serieuze wielrenners. Het voelt goed.

Onlangs nog een deegrol in je voorwiel gehad ???:D


pieter

http://pietersdigiland.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 12 mei 2010 01:12

Ik heb geen pina : oeffff ;) (maar ik begrijp wel wat je bedoelt hoor)
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

moiventoux
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 27 mar 2010 11:32

moiventoux 14 mei 2010 15:29

Ook ik was de 7e mei op de Ventoux. Vanaf Vaison ingereden naar Bedoin. De dag begon met zon maar tijdens de rit richting Bedoin was het al bewolkt en een stuk frisser. In Bedoin heb ik bij de fietsenzaak ( die links voorbij de rotonde) aan een fietser gevraagd hoe het weer boven was. Deze man ( mooi Pinerello) vertelde dat het koud maar droog was. Mijn 8e beklimmimng werd een memorabele. Tot het Chalet ging het prima, daarna werd het zwaar. Het tempo ging flink naar beneden. De laatste kilometers waren een spookachtig tafereel. Uit het niets opdoemende (afgestapte) fietsers, plotseling opduikende koplampen van auto's maar vooral... stemmen zonder dat je iemand zag. En dan opeens de laatste bocht. Boven in 1 uur 59. Langzaamste tijd ooit maar de beleving was groot. Deze beklimming zal ik nooit vergeten. De Ventoux krijg je niet voor niets. De afdaling was bar. Shakend in Bedoin aangekomen. Eenmaal "thuis" in Vaison la Romaine was er het voldane gevoel. Dit is fietsen.

peddelaarjacob
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 jul 2007 00:48

peddelaarjacob 28 mei 2010 00:35

Tjonge wat een prachtige verhalen. Ik begin er al zin in te krijgen. Ik ga de kale berg in de eerste week van augustus van alle drie de kanten proberen te bedwingen. Dan zal het toch wel wat warmer zijn daar???
http://www.band-whatsup.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 28 mei 2010 00:59

[quote="Peddelaar Jacob"]Tjonge wat een prachtige verhalen. Ik begin er al zin in te krijgen. Ik ga de kale berg in de eerste week van augustus van alle drie de kanten proberen te bedwingen. Dan zal het toch wel wat warmer zijn daar???
[/quote]
Op de Ventoux weet je het nooit. Als er een mistral staat, dan is het boven gewoon koud en gevaarlijk winderig. Dat kan ook in augustus gebeuren. Als er geen mistral waait, dan is het boven alleen aan de frisse kant en wind is er ALTIJD!. Het heet niet voor niets venTOUX.

- fietsen is leuk
- afzien is goed
- de Ventoux is een kreng!

Veel plezier in augustus
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie