Pagina 1 van 1
canyon Aeroad CF SLX Disc ombouwen naar Di2
Geplaatst: 21 jan 2024 21:07
door wezep
Een clubgenoot heeft mij gevraagd om z'n Canyon Aeroad CF SLX Disc uit 2018 om te bouwen naar Ultegra Di2.
Bij diverse Giant heb ik dit al vaker gedaan, maar nog niet bij een Canyon.
Wat onderzoek gedaan en bij Canyon zit de accu vast binnen in aan de onderbuis.
Echter de benodigde gaatjes voor de boutjes zijn niet aanwezig.
Nu heb ik het idee dat Canyon 2 type frames heeft gemaakt in 2018.
1 voor mechanische groepen en 1 voor elektronische groepen.
Klopt dat?
En als dat zo is, is er een andere mogelijkheid?
Bv de accu in de zadelpen?
Re: canyon Aeroad CF SLX Disc ombouwen naar Di2
Geplaatst: 21 jan 2024 21:58
door Echo
Als het een ronde zadelpen is zou dat geen probleem moeten zijn. Er zijn passende houders te koop voor de verschillende diameters, kosten ongeveer € 10,-
Re: canyon Aeroad CF SLX Disc ombouwen naar Di2
Geplaatst: 22 jan 2024 10:35
door wezep
De Aeroad frame van Canyon hebben helaas geen ronde zadelpen.
Dat zou het inderdaad een stuk makkelijker maken.
Re: canyon Aeroad CF SLX Disc ombouwen naar Di2
Geplaatst: 22 jan 2024 10:54
door HarryuitHilversum
Klopt. Canyon maakte in die jaren aparte frames voor mechanisch en electronisch schakelen. Een maatje van mij heeft ooit een Aerod omgebouwd naar DI2. Daar kwam een boormachine aan te pas...
Re: canyon Aeroad CF SLX Disc ombouwen naar Di2
Geplaatst: 22 jan 2024 10:59
door Kornuit
wezep schreef: ↑21 jan 2024 21:07
Een clubgenoot heeft mij gevraagd om z'n Canyon Aeroad CF SLX Disc uit 2018 om te bouwen naar Ultegra Di2.
Bij diverse Giant heb ik dit al vaker gedaan, maar nog niet bij een Canyon.
Wat onderzoek gedaan en bij Canyon zit de accu vast binnen in aan de onderbuis.
Echter de benodigde gaatjes voor de boutjes zijn niet aanwezig.
Nu heb ik het idee dat Canyon 2 type frames heeft gemaakt in 2018.
1 voor mechanische groepen en 1 voor elektronische groepen.
Klopt dat?
En als dat zo is, is er een andere mogelijkheid?
Bv de accu in de zadelpen?
Even out of the box, waarom monteer je niet een Sram Etap groep, dan heb je helemaal geen accu en kabels in het frame nodig.
Re: canyon Aeroad CF SLX Disc ombouwen naar Di2
Geplaatst: 22 jan 2024 11:00
door wezep
HarryuitHilversum schreef: ↑22 jan 2024 10:54
Klopt. Canyon maakte in die jaren aparte frames voor mechanisch en electronisch schakelen. Een maatje van mij heeft ooit een Aerod omgebouwd naar DI2. Daar kwam een boormachine aan te pas...
Om de gaatjes te boren, zodat de houder van de accu vast kan worden gezet?
Re: canyon Aeroad CF SLX Disc ombouwen naar Di2
Geplaatst: 22 jan 2024 11:02
door wezep
NuitKor schreef: ↑22 jan 2024 10:59
Even out of the box, waarom monteer je niet een Sram Etap groep, dan heb je helemaal geen accu en kabels in het frame nodig.
2 redenen:
-geen nieuwe crank, cassette, ketting en body nodig
-ik heb nog diverse Di2 onderdelen liggen
Maar als DI2 niet mogelijk, is Sram inderdaad een alternatief.
Re: canyon Aeroad CF SLX Disc ombouwen naar Di2
Geplaatst: 22 jan 2024 11:06
door Kornuit
wezep schreef: ↑22 jan 2024 11:02
NuitKor schreef: ↑22 jan 2024 10:59
Even out of the box, waarom monteer je niet een Sram Etap groep, dan heb je helemaal geen accu en kabels in het frame nodig.
2 redenen:
-geen nieuwe crank, cassette, ketting en body nodig
-ik heb nog diverse Di2 onderdelen liggen
Maar als DI2 niet mogelijk, is Sram inderdaad een alternatief.
Wat je eerste reden betreft, ik denk dat etap prima te combineren is met een shimano crank (afstanden zijn gelijk), cassette en ketting. Cassette sowieso, een ketting gaat toch niet eeuwig mee en body is dan ook niet nodig.
Re: canyon Aeroad CF SLX Disc ombouwen naar Di2
Geplaatst: 22 jan 2024 11:23
door wezep
NuitKor schreef: ↑22 jan 2024 11:06
wezep schreef: ↑22 jan 2024 11:02
NuitKor schreef: ↑22 jan 2024 10:59
Even out of the box, waarom monteer je niet een Sram Etap groep, dan heb je helemaal geen accu en kabels in het frame nodig.
2 redenen:
-geen nieuwe crank, cassette, ketting en body nodig
-ik heb nog diverse Di2 onderdelen liggen
Maar als DI2 niet mogelijk, is Sram inderdaad een alternatief.
Wat je eerste reden betreft, ik denk dat etap prima te combineren is met een shimano crank (afstanden zijn gelijk), cassette en ketting. Cassette sowieso, een ketting gaat toch niet eeuwig mee en body is dan ook niet nodig.
Crank zal vast lukken, maar cassette/ketting wordt ander verhaal.
Meeste Etap groepen zijn 12 speed en er zit nu Ultegra 11speed op.