Re: Hammerhead Karoo
Geplaatst: 10 jun 2022 13:34
1e rit zit erop. Bijna 4 uur rond de Posbank geslingerd. De ideale testomgeving, want: bladerdek maar ook open veld, verschillende lichtomstandigheden en de route kende nodige lussen en dubbele stukken én het nodige klimwerk.
Zo maar wat losse flodders
- Het scherm is goed, maar er is één duidelijke adder. Het heeft backlight nodig. Al bij het eerste stoplicht moest ik dat aanpassen, anders is het niet goed leesbaar. Dit i.t.t. de concurrentie waar ik normaal altijd zonder backlight rijd. 50% bleek voor mij echt het minimum en ja, dat kost accu. Ik kwam niet verder dan 11% per uur wat gewoon erg matig is.
- Ik heb deze eerste rit genavigeerd zoals ik graag rijd: zonder aanwijzingen en piepjes. Gewoon de lijn volgen. Dat werkt prima. Net zoals de concurrentie heeft de lijn nu ook pijltjes gekregen wat heel handig is als je jezelf kruist. Helaas verdwijnen deze wel meteen zodra je uitzoomt, dat is jammer. De gele lijn is verder heel duidelijk, de kleur is niet aan te passen maar dat is ook niet nodig.
- Daar waar je geweest bent (je staart) en daar waar je nog gaat komen zijn ook geel, maar dan zonder pijltjes. Het onderscheid tussen beide is dus niet te zien en dat vind ik jammer. Is bij de concurrentie wel zo, en dat komt vaak van pas.
- Di2 integratie heb ik nog kunnen testen, want ik heb de firmware nog niet geüpdate. Het werkt maar is van de drie grote spelers de minste. Verzetinfo is alleen in 1-2 format te zien (geen 50x11 of visueel). Geen gear adjustment menu zoals bij Garmin. Geen piepje bij lichtste verzet. Wel schermen wisselen met de knopjes bovenop de shifters. Als ik nu de firmware zou updaten ben ik alles kwijt, dus daar wacht ik nog even mee.
- Het scherm kun je op dark mode zetten, wat wel leuk is. Zelf vind ik de gewone modus fijner.
- In/uitzoomen van de kaart gaat m.b.v. twee vingers (zoals bij een smartphone). Vind ik persoonlijk minder fijn werken dan virtuele knoppen (Garmin) of echte knoppen (Wahoo). Ik zou het fijn vinden als je ook de knoppen kan gebruiken, maar dat kan vreemd genoeg niet. [edit] Blijkt dus wel te kunnen!
- Ik heb gemerkt hoe onhandig het is dat het apparaat geen internet heeft (ik heb er geen SIM in zitten). De Karoo kun je wel verbinden met je telefoon voor SMS, gesprekken en WhatsApp maar het is niet mogelijk om op die manier ook het internet van de telefoon te gebruiken. Daar kan Karoo overigens niks aan doen, nou ja... Wahoo en Garmin hebben dit probleem ook, maar lossen dit op met de companion app. Maar Karoo heeft geen companion app. De enige workaround is een hotspot maken van je telefoon, wat heel veel accu kost. Internet heb je voor best wat dingen nodig: een route op het apparaat laden, livetrack, een rit uploaden maar ook navigeren naar een adres. Dit zou voor mij echt een showstopper zijn.
- De Climbpro functionaliteit werkt op zichzelf heel goed en ziet er leuk uit. Het komt vanzelf in beeld en je kunt het uitklappen voor meer detail of wegswipen als je er geen zin in hebt. Bij korte klimmetjes kan je je soms wel afvragen of het goed klopt. Zo hakte ie de Lange Juffer en de Schaapsallee in tweeën. Wat leuk is om te vermelden is dat het ook werkt als je geen route hebt ingeladen. De Karoo maakt dan gebruik van de hoogtedata in het kaartmateriaal (om die reden is het kaartmateriaal ook zo omvangrijk). Er zit echter één adder onder het gras: om de bestanden niet té groot te laten worden, wordt hier een hele lage resolutie voor gebruikt. Het klopt dus niet zo heel goed. Gebruik je wél een route, pakt de Karoo gewoon de hoogtedata uit de GPX en dat werkt prima.
- Bij Garmin kun je een dataveld aanpassen met een long press. Kan bij Karoo niet. Geen groot nadeel, wel het vermelden waard.
- Sensoren koppelen enzo ging snel en zonder problemen.
- Ik heb 4 datavelden op het kaartscherm staan - de data verleden bestrijken maar liefst 40% van het scherm. Dat vind ik wel heel veel, ik zou liever meer kaart hebben en kleinere datavelden. Zojuist even gekeken, volgens mij kan je dit niet aanpassen.
- de rit die ik vandaag heb gereden, heb ik al heel vaak gereden. Ik kom altijd rond de 1000 hm uit, zo ook vandaag. De hoogtemeter lijkt dus in orde.
- ik vind 'm behoorlijk groot. Het is echt wel een koelkast.
- het apparaat heeft een sterke lader nodig om op te laden. Aan mijn computer gaat het aan 1% per uur. Met een 20W iPad lader werkt het wel snel.
Nog te testen:
- Rijden met aanwijzingen
- Fout rijden
- Firmware updaten en kijken wat er veranderd is
Zo maar wat losse flodders
- Het scherm is goed, maar er is één duidelijke adder. Het heeft backlight nodig. Al bij het eerste stoplicht moest ik dat aanpassen, anders is het niet goed leesbaar. Dit i.t.t. de concurrentie waar ik normaal altijd zonder backlight rijd. 50% bleek voor mij echt het minimum en ja, dat kost accu. Ik kwam niet verder dan 11% per uur wat gewoon erg matig is.
- Ik heb deze eerste rit genavigeerd zoals ik graag rijd: zonder aanwijzingen en piepjes. Gewoon de lijn volgen. Dat werkt prima. Net zoals de concurrentie heeft de lijn nu ook pijltjes gekregen wat heel handig is als je jezelf kruist. Helaas verdwijnen deze wel meteen zodra je uitzoomt, dat is jammer. De gele lijn is verder heel duidelijk, de kleur is niet aan te passen maar dat is ook niet nodig.
- Daar waar je geweest bent (je staart) en daar waar je nog gaat komen zijn ook geel, maar dan zonder pijltjes. Het onderscheid tussen beide is dus niet te zien en dat vind ik jammer. Is bij de concurrentie wel zo, en dat komt vaak van pas.
- Di2 integratie heb ik nog kunnen testen, want ik heb de firmware nog niet geüpdate. Het werkt maar is van de drie grote spelers de minste. Verzetinfo is alleen in 1-2 format te zien (geen 50x11 of visueel). Geen gear adjustment menu zoals bij Garmin. Geen piepje bij lichtste verzet. Wel schermen wisselen met de knopjes bovenop de shifters. Als ik nu de firmware zou updaten ben ik alles kwijt, dus daar wacht ik nog even mee.
- Het scherm kun je op dark mode zetten, wat wel leuk is. Zelf vind ik de gewone modus fijner.
- In/uitzoomen van de kaart gaat m.b.v. twee vingers (zoals bij een smartphone). Vind ik persoonlijk minder fijn werken dan virtuele knoppen (Garmin) of echte knoppen (Wahoo). Ik zou het fijn vinden als je ook de knoppen kan gebruiken, maar dat kan vreemd genoeg niet. [edit] Blijkt dus wel te kunnen!
- Ik heb gemerkt hoe onhandig het is dat het apparaat geen internet heeft (ik heb er geen SIM in zitten). De Karoo kun je wel verbinden met je telefoon voor SMS, gesprekken en WhatsApp maar het is niet mogelijk om op die manier ook het internet van de telefoon te gebruiken. Daar kan Karoo overigens niks aan doen, nou ja... Wahoo en Garmin hebben dit probleem ook, maar lossen dit op met de companion app. Maar Karoo heeft geen companion app. De enige workaround is een hotspot maken van je telefoon, wat heel veel accu kost. Internet heb je voor best wat dingen nodig: een route op het apparaat laden, livetrack, een rit uploaden maar ook navigeren naar een adres. Dit zou voor mij echt een showstopper zijn.
- De Climbpro functionaliteit werkt op zichzelf heel goed en ziet er leuk uit. Het komt vanzelf in beeld en je kunt het uitklappen voor meer detail of wegswipen als je er geen zin in hebt. Bij korte klimmetjes kan je je soms wel afvragen of het goed klopt. Zo hakte ie de Lange Juffer en de Schaapsallee in tweeën. Wat leuk is om te vermelden is dat het ook werkt als je geen route hebt ingeladen. De Karoo maakt dan gebruik van de hoogtedata in het kaartmateriaal (om die reden is het kaartmateriaal ook zo omvangrijk). Er zit echter één adder onder het gras: om de bestanden niet té groot te laten worden, wordt hier een hele lage resolutie voor gebruikt. Het klopt dus niet zo heel goed. Gebruik je wél een route, pakt de Karoo gewoon de hoogtedata uit de GPX en dat werkt prima.
- Bij Garmin kun je een dataveld aanpassen met een long press. Kan bij Karoo niet. Geen groot nadeel, wel het vermelden waard.
- Sensoren koppelen enzo ging snel en zonder problemen.
- Ik heb 4 datavelden op het kaartscherm staan - de data verleden bestrijken maar liefst 40% van het scherm. Dat vind ik wel heel veel, ik zou liever meer kaart hebben en kleinere datavelden. Zojuist even gekeken, volgens mij kan je dit niet aanpassen.
- de rit die ik vandaag heb gereden, heb ik al heel vaak gereden. Ik kom altijd rond de 1000 hm uit, zo ook vandaag. De hoogtemeter lijkt dus in orde.
- ik vind 'm behoorlijk groot. Het is echt wel een koelkast.
- het apparaat heeft een sterke lader nodig om op te laden. Aan mijn computer gaat het aan 1% per uur. Met een 20W iPad lader werkt het wel snel.
Nog te testen:
- Rijden met aanwijzingen
- Fout rijden
- Firmware updaten en kijken wat er veranderd is