1. De eerste schoonmaak behandeling is het vet verwijderen met een ultrasoon reiniger. Deze heb ik (paar jaar terug koste die 25 euro
)
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-0 ... 4LEALw_wcB
Ik had nog een blik van 5L koudontvetter, dat gooi ik er in. Maar iig iets wat niet vet is, dus wasbenzine zal ook prima werken.
Ik filter dit erna gewoon weer met een koffiefilter.
2. Dan de ketting in de hotwax. De silcia is duur, maar wel meteen compleet met zak die je ook in een pan met warm water kan opwarmen.
Bestron slowcooker op amazon gekocht voor iets van 25 euro.
3. Voor een twede wax behandeling altijd de ketting in kokend water. Dan goed laten drogen meestal gewoon een nachtje.
4. Ik doe soms ook gewoon bijsmeren met andere was.
Squirt smeert goed maar laat heel veel troep achter.
Dynamic is wat schoner en smeert ook goed.
Airollube vind ik tot nu toe de beste, laat niets achter en smeert heel goed.
Ps.
Wat het meest lastig is de eerste keer waxen, zeker bij een sram ketting komt het er vaak net niet in. Wat beter werkt is 1x kort inrijden met de fabrieks smering.
En dan vandaar stap 1.
Ik rijd op elke fiets met 3 of 4 ketting en wissel deze door. Zodoende doe ik eens in de twee maanden de hotwax behandeling. Dan ben ik even 2 a 3 uurtje bezig en is alles weer netjes.
Ik wil toch weer een technische voorspelling doen
Die gaan eigenlijk altijd goed!
Over vijf jaar gebruikt er bijna niemand olie meer
Voor deze koude winterdagen is dit een leuk kanaal, kwamen aardig wat bevindingen over met mijn ideeen, maar hun hebben het echt gemeten.
https://www.youtube.com/@zerofrictioncycling992