Alles over vakanties op én met de fiets

Mont Ventoux beklimmen

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 06 okt 2015 16:17

Verslag van mij 59e klim lezen? Klik dan hier. Graag gedaan ;) .
60 x Ventoux

obbe
Forum-lid

obbe 07 okt 2015 10:39

Leuk om de verslagen te lezen! Hierbij die van mij.
Heb de Ventoux vorig jaar begin september gedaan vanuit Bedoin. We hadden een huisje in de buurt en zijn voor vakantiebegrippen op tijd opgestaan en lekker gaan klimmen. De klim kende ik al van het jaar ervoor toen ik hem vanuit Bedoin met de auto gedaan heb om mijn vriendin te supporten die met de fiets omhoog ging (met windkracht 7).
Met het verzet van het jaar ervoor (53/39-12/28) durfde ik niet vanuit Bedoin omhoog. We hebben toen samen de Sault kant gedaan en dat ging prima. Het was toen zo bewolkt op de top dat je niets van de omgeving kon zien. Kortom, de Bedoin kant moest nu gebeuren!

Ik had een andere fiets mee met een compact crank en 12/27 cassette. Met nog geen 2000 kilometer natuurlijk veel te weinig voorbereiding naar mijn zin. Daarnaast heb ik niet echt een klimmerspostuur met mijn 2.03meter en ruim 90 kilo lichaamsgewicht. Binnen de 2 uur was mijn doel.

Rustig richting de rotonde gereden wat eigenlijk een te korte afstand was om warm te rijden, de teller op 0 en het tempo omhoog. Het was nu nog koel maar er was een hete dag voorspeld. Het eerste vals platte stuk ging goed en kon mijn vriendin goed volgen. Er was weinig verkeer en we haalden al snel fietsers in.

Daarna het bos. Daar loste ik mijn vriendin al snel en fietste ik in de schaduw rustig omhoog. De stukjes in de zon begonnen al heet te worden. Eigenlijk ging het best lekker. Tot Chalet Reinard. De weg naar de top was afgezet…. Ik had al veel borden langs de kant zien staan in de omgeving i.v.m. opnames voor de film Ventoux. Had ik toch beter moeten opletten op school tijdens mijn Franse les want we mochten niet omhoog.
Na een minuut of 10 wachten kwam ook mijn vriendin bij Reinard aan en ze dacht dat ik alweer aan het afdalen was. Na een flinke scheldpartij vanwege de versperring en het idee dat ze zo slecht was dat ik alweer van de top afkwam zijn we gaan afdalen naar Sault en via die kant weer richting ons huisje gereden. Kortom; het moest deze week nog een keer.

Twee dagen later weer op tijd opgestaan, niet teveel gedronken de avond ervoor en op de fiets. Het was ditmaal veel drukker vanwege een Nederlands evenement om geld op te halen voor een goed doel. De mensen die hieraan deelnamen moesten de Ventoux vanaf alle drie de kanten omhoog.
Eerste stuk weer samen gefietst en heel veel mensen ingehaald. Hele groepen lieten we achter ons en dat is goed voor de moraal. Toen het bos. Er reed een groepje voor ons waar we snel naartoe reden. Een auto met openstaande achterklep en vanuit de achterbak filmende man haalde ons en daarna het groepje in om vervolgens voor het groepje te gaan rijden om hen te filmen. Daar moesten wij langs. Door het lage tempo en de onoverzichtelijke bochten niet echt handig van deze auto. Er moest een tempoversnelling aan te pas komen om veilig in te halen. Dit ging goed bij mij maar was voor mijn vriendin het moment om te lossen.
Hierna in mijn eigen tempo omhoog gereden en vele tientallen fietsers ingehaald. Het is heerlijk om steeds naar mensen toe te kunnen fietsen. Tijdens de klim ben ik 1 keer ingehaald. het tempo van diegene lag erg hoog en na een paar bochten was hij uit het zicht verdwenen. Vanaf Reinard waren er stukken met een soort schuine rugwind waar ik richting de 16km/h haalde en als ik de bocht omging was de wind weer tegen waardoor het tempo weer zakte. Telkens als ik de bocht omging kon ik blijven versnellen en een bocht later zakte het tempo weer in. Op deze manier heb ik uiteindelijk in 1.39 de top bereikt. Ik voelde me goed en had eigenlijk spijt dat ik uit angst voor de klim niet wat dieper was gegaan voor een snellere tijd.
Boven was het een drukte van jewelste. Ik heb snel mijn windjack aangedaan en ben gaan schuilen voor de wind en gaan wachten op mijn vriendin. Op de top nog gesproken met Erik Breukink die meedeed aan het evenement en er al 2 beklimmingen op had zitten.
Na 18 minuten wachten kwam ook mijn vriendin boven waarna we de afdaling zijn begonnen. Het was voor mij een mooie ervaring en ik wil hem in de toekomst zeker nog een keer doen met meer kilometers in de benen met als doel een tijd van onder de 1.30. Met wat meer training en diepgaan moet dat wel gaan lukken.
Laatst gewijzigd door obbe op 07 okt 2015 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 07 okt 2015 10:41

Entertoets, heb je die ook?

obbe
Forum-lid

obbe 07 okt 2015 11:06

Haha, zie het meester. Heb het gekopieerd uit Word en blijkbaar vervallen de enters dan. Komt de leesbaarheid niet ten goede inderdaad.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 okt 2015 11:54

Staat zeker niet op Strava ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 07 okt 2015 12:02

amclassic-fan schreef:Staat zeker niet op Strava ;)
Balen, want dan telt het niet. Je moet nog een keer!

(1u39 is heel netjes, zeker met 2000 km en 90 kg!)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

obbe
Forum-lid

obbe 07 okt 2015 12:02

@Havana, heb het iets leesbaarder gemaakt;)

En speciaal voor amclassic-fan een Strava linkje: https://www.strava.com/activities/193926184 ;)

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 07 okt 2015 12:35

obbe schreef:En speciaal voor amclassic-fan een Strava linkje: https://www.strava.com/activities/193926184 ;)
Zo te zien, kreeg je van Strava na 1u40'54'' een welverdiende schouderklop. Ook mooi, hoor... ;)

Afbeelding

obbe
Forum-lid

obbe 07 okt 2015 13:04

Ik was natuurlijk wel voor het meest gunstige van de vele segmenten gegaan:P

groenie
Forum-lid

groenie 12 okt 2015 09:02

Groenie heeft op 9 oct zijn eerste Ventoux-tocht gedaan, vanuit Sault... ging best soepeltjes. Het smaakt naar meer ....Bedoin in 2016?

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 12 okt 2015 09:59

Daar begrijp ik dus echt helemaal niets van. Dan ben je daar, en dan doe je geen poging om de berg vanaf "de" kant op te fietsen, terwijl dat blijkbaar wel je ambitie is. Why?
(verder ben ik natuurlijk gewoon jaloers dat jij begin herfst in de Provence mocht vertoeven en ik niet :-P )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 12 okt 2015 10:27

@53x11 Daar gaan we weer. Misschien heeft groenie wel heel erg genoten van de rest van de omgeving, en is niet, zoals de groep die manlief gisteren tegenkwam, alleen even naar de Ventoux afgereisd om de Ventoux te beklimmen en daarna weer linea recta naar huis. Dat is pas "dom". (in mij opinie, maar zij waren er heel gelukkig. En zeer verbaasd toen mijn man ze liet zien dat je de sneeuw op de Alpen gisteren vanaf de top goed kon zien.)
Ik heb al eerder geschreven dat ik heel gelukkig was toen in vanaf Sault de Ventoux heb gefietst.
Het zou fijn zijn als geaccepteerd zou worden dat mensen andere doelen hebben.

Plaats reactie