Pagina 8 van 18
Re: Het grote afdalingstechniek topic
Geplaatst: 13 jun 2016 23:45
door robbebopper
Ja, ik houd ook erg van dat soort hoogstandjes.
Re: Het grote afdalingstechniek topic
Geplaatst: 14 jun 2016 06:00
door sharkman113
Dat leerzaam valt meestal wel tegen. Een renner die op de openbare weg niet eerst de weg in tweeën deelt en zoveel mogelijk op de eigen helft blijft is niet echt het beste voorbeeld. Heb ooit opnieuw moeten leren dalen nadat ik het zicht uit een oog vrijwel kwijt raakte (= geen diepte kunnen zien) maar met motosafe oordoppen gaat het nog steeds af en toe richting de honderd (al haal ik meer voldoening uit een technische afdaling)
Re: Het grote afdalingstechniek topic
Geplaatst: 14 jun 2016 11:09
door Delange63
Vraagje……(misschien een beetje off-topic, maar ik probeer het toch maar.....)
Heb hier veel gelezen over tips en trucs van het afdalen. Maar waar ik wel nieuwsgierig naar ben: doet de geometrie van het frame ertoe in de afdaling?
Toelichting: ik ben op de racefiets gestapt toen ik 47 was. In een opwelling een fiets gekocht bij de fietsenmaker op de hoek. Na een jaar een Duell (natuurlijk staa

l) aan laten meten waar ik inmiddels aardig wat hoogtemeters mee heb afgelegd. Na flink wat training kon ik redelijk klimmen (al zal het met mijn 2.03m lengte nooit echt wat worden), maar afdalen was altijd (zeker de eerste jaren) een ramp. Dat ging overigens iets beter toen ik overstapte van 23mm banden naar 25mm en door de jaren heen me in de afdaling wat beter leerde te ontspannen.
Na een dipje (een jaar met weinig kilometers, slechte conditie) voor de lol een oud Vittorioframe opgeknapt en heb me wat meer toegelegd op langere afstanden rijden (inmiddels een aantal brevetten gereden). En ook met de fiets de Ardennen in geweest, waar ik mezelf verbaasde in de afdaling: ging veel beter, had het idee dat de fiets rustiger reageerde, ik was zekerder, het ging meer vanzelf….
De verschillen met de Duell zijn: de Duell is ‘stijver’, de Vittorio heeft een langere achtervork (scheelt wel 2 cm) is net ff wat zwaarder en ik maak nu de weg onveilig op 28mm Pasela’s (Panaracer). Weggedrag: de Duell is wat ‘levendiger’ de Vittorio is wat rustiger (luier).
Aan de ene kant is de vraag stellen hem ook beantwoorden, want kennelijk (in ieder geval voor mijn gevoel

) daal ik beter af. Maar daar ben ik er niet mee…..want zit zoiets nou tussen de oren of zijn hier bepaalde wetmatigheden?? De vraag iets anders gesteld: is een typische ‘klimmersfiets’ nu ook de ideale fiets voor de afdaling?
Re: Het grote afdalingstechniek topic
Geplaatst: 14 jun 2016 15:59
door Ernie C.
Niet zozeer wetmatigheden maar persoonlijke voorkeur speelt zeker mee. De een daalt liever op een scherp sturende fiets, de ander op een wat luiere. Maar bij afdalingen op slecht wegdek is wat meer vering (in jouw geval langere achtervork, minder hoek voorvork en dikkere banden) voor iedereen eigenlijk wel prettig.
Met 2.03m heb je natuurlijk nooit een laag zwaartepunt en klein frontaal oppervlak. Dat zijn wel zaken waar je sneller mee kunt dalen.
Re: Het grote afdalingstechniek topic
Geplaatst: 19 jun 2016 17:39
door Maruss
Vandaag reed ik mijn in een afdalinkje mijn voorband lek op een losliggend steentje. Gelukkig was het rustig en had ik een vlakke uitloop, maar ik moest nog wel een 90 graden bocht nemen met 50 km/u (en snel vertragend). Ik had niet het gevoel dat ik de bocht kon houden en kwam aan de verkeerde kant van de weg tot stilstand. Ik was erg bang dan mijn band eraf zou lopen of uit zou glijden als ik te scherp de bocht in zou sturen.
Nu was dit een korte helling waar de snelheid niet heel hoog is, maar ik moet er niet aan denken dat zoiets gebeurd met hoge snelheid.
iemand enige tips voor dit soort ongemakken. Wat kan je wel wat kan je niet.
Re: Het grote afdalingstechniek topic
Geplaatst: 19 jun 2016 18:20
door bigfloor
Tubeless rijden met latex vloeistof erin. Zo doe ik het, geen ploffende binnenbanden en bij lek meestal vanzelf weer dicht (met wat drukverlies).
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Het grote afdalingstechniek topic
Geplaatst: 19 jun 2016 18:30
door feddesman
Iemand ervaring met klim/daal training van Aart Vierhouten?
Ik zit er over na te denken om 2 clinics bij hem te volgen zodat ik volgend seizoen wat zekerder in het hooggebergte kan dalen zoals bijvoorbeeld de Glandon en Galibier .
Re: Het grote afdalingstechniek topic
Geplaatst: 09 jul 2016 17:24
door scepticus
scepticus schreef:
-De 'top tube tuck' loont!
Point proven.
Re: Het grote afdalingstechniek topic
Geplaatst: 09 jul 2016 17:25
door Fietsen?altijd
Als je het kan loont het zeker.
Re: Het grote afdalingstechniek topic
Geplaatst: 09 jul 2016 17:36
door Herman_N
Zojuist instructiefilmpje afdalen bekeken. Door C. Froome.
Re: Het grote afdalingstechniek topic
Geplaatst: 09 jul 2016 18:31
door Nee_Nee
Herman_N schreef:Zojuist instructiefilmpje afdalen bekeken. Door C. Froome.
don't try this at home. Niet zomaar nadoen
Re: Het grote afdalingstechniek topic
Geplaatst: 09 jul 2016 19:19
door Herman_N
Nee_Nee schreef:Herman_N schreef:Zojuist instructiefilmpje afdalen bekeken. Door C. Froome.
don't try this at home. Niet zomaar nadoen
Helemaal eens. Dat de profs dit doen is al gekkenwerk, maar als wielertoeristen dit gaan immiteren is het vragen om ongelukken.