Die start was trouwens waanzinnig slecht georganiseerd. Uiteindelijk ontaarde de situatie in een enorme chaos; iedereen klom over hekken en reed dan maar zelf over de startmat.
Afijn, de eerste 15 km waren vlak. Er wordt nerveus en gevaarlijk gereden, maar het gaat wel hard. Eerste hindernis is een Ardennenheuveltje. Hoppa HR180 naar boven, misschien toch niet heel slim
De volgende hindernis is de Ballon d'Alsace. Die loopt prima en is ook niet zo lastig. Dan de Hundsruck. Csteenbe had me al verteld dat deze zeer onregelmatig loopt. Blijkt te kloppen, ik blijf maar schakelen. Gelukkig ligt ook deze klim grotendeels in de schaduw. Kan hier nog mooie hartslagen rijden maar voel al wel dat 't niet super loopt vandaag.
Na de afdaling een groepje opgezocht en al snel is t alweer tijd voor de Grand Ballon. Op papier geen super lastige klim. Maar de hitte en het feit dat je nergens schaduw hebt maken 'm vandaag tot een scherprechter. In de eerste haarspeldbocht vul ik snel de bidons even bij de waterbak want ik wil absoluut geen kramp krijgen. Het loopt niet, de hartslag wil niet meer in D3. Na zo'n lange winter en prut voorjaar ben ik absoluut niet meer gewend aan zulk warm weer. Het wordt sterven, km's aftellen en uitkijken naar bordjes in de berm. Het laatste stuk rijd ik zelfs op de 29
Op de d'Oderen vind ik mijn tweede adem, al dreigt de kramp erin te schieten aan de voet. De groep waarin ik rij kan ik al snel verlaten en voor ik het weet bereik ik de top. Nu weer omlaag, aanvankelijk vind ik geen goed groepje richting de Col de Croix, maar uiteindelijk haak ik aan bij een getatoeëerde Belg, die aan mij vraagt wat er nog gaat komen. "Een makkelijke van 3 km en een moeilijke", is mijn antwoord. En dat klopt ook. De Croix loopt prima en ik verwacht de bevoorrading die na 180 km zou zijn. Mijn bidons zijn leeg. Geen bevoorrading. Gelukkig is er vlak voor de laatste Redoute een waterbak. Met volle bidons begin ik aan de Redoute. Hij is niet zo lastig als het slot van de Chevrères maar veel scheelt het niet. Garmin geeft 14, 15 en zelfs even 18%. Wederom erg blij met mijn 29. Na het bereiken van de top kort omlaag en dan wéér omhoog. Gelukkig had ik dat al zien aankomen op het hoogteprofiel dat in mijn Garmin staat.
Dan volgt de beloning: een prachtige technische afdaling. Ik moet alle zeilen bijzetten om een paar kleppers bij houden maar het lukt. Het blijkt een goede keuze want deze mannen rijden 40 per uur tot de finish. Karretje aangehaakt en over de streep gebold, eindtijd 8:26. Niet super gereden, wel tevreden.
Paar dingen die opvielen:
- matige organisatie van Sportcommunication: debacle bij de start, laatste bevoorrading te laat. Paar keer lang moeten wachten op water. In Le Markstein was later op de dag zelfs helemaal geen water meer hoorde ik later
- Enorm veel krakende en piepende dure fietsers
- zeer goed getraind publiek; veel gladde kuiten, straffe mannen en hoge wielen. Geen profoutfits en bierbuiken.
- veel tattoo's op de benen; nieuwe rage?

