Pagina 8 van 9
Re: Dura ace 9000 11 spd
Geplaatst: 18 jun 2012 20:58
door mca
amclassic-fan schreef:mca schreef:Is het al duidelijk of huidige wielen (mavic, easton, ffwd) compatible zijn met dura-ace 9000? Is de huidige hub al compatibel of is er ruimte om een nieuwe bredere hub erop te plaatsen?
Op praktisch alle naven moet een bredere body gewoon passen. De nieuwe body van Shimano heeft dezelfde splines (zodat er nog wel een 8-9-10 speed cassette op kan met een extra spacer). De nieuwe body is praktisch even breed als die van Campagnolo, dus alle naven waar je zo een Campagnolo body op kan schuiven zonder gedoe moeten ook een nieuwe 11 speed Shimano body kunnen krijgen.
Dat lijkt onderstaande site ook te zeggen:
The freehub width has been extended by 1.8mm, so it is now the same as you get with Campagnolo 11-speed which will make things easier for wheel manufacturers (although the spline pattern is still different so you can’t use them interchangeably). It also means that riders with Campag-compatible wheels from manufacturers like Mavic, Zipp and so on can swap the freehub for a Shimano 11-speed one. Shimano have had to redesign their own wheels to bring them into line here. ref:
http://road.cc/content/news/58457-first ... e-11-speed" onclick="window.open(this.href);return false;
Prima, dan zal ik eens gaan kijken voor een mooi setje wielen.
Re: Dura ace 9000 11 spd
Geplaatst: 19 jun 2012 00:24
door jsparie
Wel grappig dat de huidige standaard shimano wielen niet passend zijn en de huidige standaard mavic wielen met shimano passing zonder problemen gebruikt kunnen blijven worden met de nieuwe groep.
Re: Dura ace 9000 11 spd
Geplaatst: 03 jul 2012 20:19
door kxlight
Rabobank vandaag allemaal op de nieuwste wielen:

Re: Dura ace 9000 11 spd
Geplaatst: 03 jul 2012 23:03
door amclassic-fan
En op 25 mm tubes, vraag me wel af hoeveel aerodynamischer deze combi moet zijn dan de 'oude' wielen met 22-23 mm tubes.
Re: Dura ace 9000 11 spd
Geplaatst: 03 jul 2012 23:25
door scepticus
jsparie schreef:Wel grappig dat de huidige standaard shimano wielen niet passend zijn en de huidige standaard mavic wielen met shimano passing zonder problemen gebruikt kunnen blijven worden met de nieuwe groep.
Mavic HG bodies zijn altijd al iets breder geweest, vandaar het bijgeleverde ringetje.
Re: Dura ace 9000 11 spd
Geplaatst: 04 jul 2012 00:17
door jsparie
scepticus schreef:jsparie schreef:Wel grappig dat de huidige standaard shimano wielen niet passend zijn en de huidige standaard mavic wielen met shimano passing zonder problemen gebruikt kunnen blijven worden met de nieuwe groep.
Mavic HG bodies zijn altijd al iets breder geweest, vandaar het bijgeleverde ringetje.
Precies. Dat bedoelde ik ook. Waardoor je de "oude" mavic wielen dus gewoon kunt blijven gebruiken icm de nieuwe shimano groepen door dat ringetje weg te laten. Het lijkt erop dat de mavic body dan precies pas zal zijn voor de nieuwe shimano groepen. Achteraf bezien toch een vooruitziende blik bij mavic........
Re: Dura ace 9000 11 spd
Geplaatst: 04 jul 2012 09:15
door gaisdergerman
Gisteren had shimano wel slechte reclame. Volgens mij reden Sanchez als petacchi met de nieuwe dura ace groep.
Re: Dura ace 9000 11 spd
Geplaatst: 04 jul 2012 09:18
door tomtom
Natuurlijk (Italiaanse ploeg op een Italiaanse fiets!) rijdt Petacchi niet met DA 9000, die rijdt met EPS van Campa (en zoals alle Italiaanse spullen gaat dat (snel) stuk.....

)!
Re: Dura ace 9000 11 spd
Geplaatst: 04 jul 2012 10:53
door gaisdergerman
tomtom schreef:Natuurlijk (Italiaanse ploeg op een Italiaanse fiets!) rijdt Petacchi niet met DA 9000, die rijdt met EPS van Campa (en zoals alle Italiaanse spullen gaat dat (snel) stuk.....

)!

....dacht dat ik een dura ace derailleur zag maar toch niet goed gezien dus.
Blijft alleen Sanchez nog over die niet meer kon schakelen.
Re: Dura ace 9000 11 spd
Geplaatst: 04 jul 2012 12:30
door wasbeer2006
amclassic-fan schreef:En op 25 mm tubes, vraag me wel af hoeveel aerodynamischer deze combi moet zijn dan de 'oude' wielen met 22-23 mm tubes.
Dat word wel een beetje de trent, wielen ed zo stijf mogelijk en dan het comfort uit de banden. Waar je normaal met bv 25 of 35 mm velgen rijd nu met 50 of meer en dan het comfort uit de banden.
Ik vind het wel een intressante ontwikkeling.
Re: Dura ace 9000 11 spd
Geplaatst: 04 jul 2012 19:59
door litespeed
wasbeer2006 schreef:Dat word wel een beetje de trent, wielen ed zo stijf mogelijk en dan het comfort uit de banden.
De keuze voor 25mm banden staat nagenoeg volledig los van de velghoogte. Het zal eerder om grip/comfort, rolweerstand en wellicht aerodynamica gaan.
Re: Dura ace 9000 11 spd
Geplaatst: 06 jul 2012 22:11
door wasbeer2006
litespeed schreef:wasbeer2006 schreef:Dat word wel een beetje de trent, wielen ed zo stijf mogelijk en dan het comfort uit de banden.
De keuze voor 25mm banden staat nagenoeg volledig los van de velghoogte. Het zal eerder om grip/comfort, rolweerstand en wellicht aerodynamica gaan.
Nou dat zou ik niet te hard zeggen. Die wielen zo stijf mogelijk maken en hoe hoger de velg hoe stijver en dan vervolgens het confort uit de band halen.
Ik zeg niet dat het altijd gebeurt, maar het kan een afweging zijn.