Dubbeldekker schreef: ↑22 sep 2025 19:17
Waar heeft Pogacar het laten liggen? Hoe snel was Vine in het laatste kwart t.o.v Evenepoel?
Pogacar -> ergens laatste 3km is er een shot dat Evenepoel richting Pogacar rijdt, als je ziet dat Pogacar daar buitenkant bocht houdt en Evenepoel een zo kort mogelijke rechte lijn maakt, dan vind ik dat wel tekenend voor hoe Pogacar in die koers stond. Toch zeker op dat moment.
Vine heel sterk in het laatste deel, maar ook duidelijk dat de pacing strategie anders was. Wat meer proberen scoren op die laatste helling tov overal maximaal houdbare rijden. Evenepoel zegt in een interview ook wel dat hij mogelijk wat geforceerd heeft met dat willen inhalen en dat hij daardoor misschien net tegen de muur botste in de laatste kilometer. Uiteindelijk zijn Evenepoel en Vine min of meer even snel op dat laatste stuk, zeker wanneer je de viering van Evenepoel nog in rekening brengt vs een ultieme eindspurt.
Wat ook interessant is: hebben de Belgen op dit moment gewoon een hyperprofessionele omkadering en/of teren ze deels op de ervaring van Evenepoel? Volgens mij haalt Van Wilder brons met een gelijkaardig pacing plan als Evenepoel, dus ik gok dat er wel een redelijk aandeel omkadering in zit ook.
Wegrit: ik hou het bij Pogacar als topfavoriet en dan een redelijke groep kandidaten voor 2 en 3. Evenepoel op een WK blijft altijd wat afwachten hoe hij het doet met positioneren. Gaat dat op dit parcours even hard spelen? Grootste voordeel voor Evenepoel tov andere jaren is dat hij het kopmanschap niet moet delen.