Pagina 67 van 85
Re: SRAM ETAP
Geplaatst: 30 apr 2019 07:54
door TL@
Ik was ook altijd tevreden van 105 (moest er een 105 DI2 zijn, reed ik daar nu mee rond)
Ik heb nu op beide fietsen DI2, het extra plezier/comfort dat je daarvan krijgt is enorm. Aan de ene kant veel minder onderhoud (nooit meer afstellen of kabels vervangen) en aan de andere kant het schakelgemak. Ik wil niet anders meer.
De SRAM Force Axs is wel erg duur en ik kan me moeilijk voorstellen dat ie beter is dan de Ultegra DI2. Ik heb wel eens een testritje gedaan op een Canondale met de oude Red Etap, die was anders, misschien iets trager, maar zeker niet beter/slechter dan de Shimano (in hoeverre je dat kan merken op een kort ritje)
Re: SRAM ETAP
Geplaatst: 30 apr 2019 09:40
door japiecarbon
TL@ schreef: ↑30 apr 2019 07:54
Ik heb nu op beide fietsen DI2, het extra plezier/comfort dat je daarvan krijgt is enorm. Aan de ene kant veel minder onderhoud (nooit meer afstellen of kabels vervangen) en aan de andere kant het schakelgemak. Ik wil niet anders meer.
Hoe vaak heb je dan onderhoud aan de kabels van je fiets? En wat is dan precies het schakelgemak van elektrisch? Ik kan mij nl niet voorstellen dat het (veel) gemakkelijker is dan mechanisch. Dat is nl al heel erg makkelijk.
En je krijgt er weer een extra handeling bij, je moet wel zorgen dat de accu's altijd goed geladen zijn. 1 keer een lege accu en alle voordelen voor een heel jaar zijn verdwenen.
Re: SRAM ETAP
Geplaatst: 30 apr 2019 10:35
door Oppbogga
Schakelgemak kan ik me wel iets voorstellen want met de handgeschakelde versie moet je, zeker bij de 6000-serie Ultegra*), een vrij lange slag maken. Dat is in mijn ogen nooit sneller dan het schakelswitchje indrukken van de Etap.
*)De oude Dura Ace had destijds een veel kortere slag. Moest, eenmaal over op Ultegra, daar destijds echt aan wennen. Weet niet hoe de nieuwere versie weer de aloude slag weer terug hebben, was destijds wel sprake van.
Re: SRAM ETAP
Geplaatst: 30 apr 2019 10:36
door walter-
De meest vervelende extra handeling is dan nog je reserve batterij ergens leggen en niet vergeten waar die ligt.... -iemand tips waar de onze ligt? En die renner die de ronde van vlaanderen wilde starten en 5 minuten voor de start ontdekt dat de batterij van de voorderailleur nog in de auto ligt...
De renner in huis is zot van zijn etap, maar na nog eens met de mechanische sram red gereden te hebben was hij er ook weer vol lof over (zeker veel kransjes ineens schakelen gaat gewoon sneller).
Maar als de mechanieker in huis is zeker draadloos schakelen toch een verademing. Voorlopig is een wedstrijdfiets in orde houden toch iets makkelijker dan de mechanische fietsen (die om een of andere reden allemaal net een kabelloop hebben die echt gevoelig is voor storingen/vuil/slijtage...). Enkel een frame waar de kabels niet door het frame gaan komt in gebruiks gemak in de buurt.
Walter
Re: SRAM ETAP
Geplaatst: 30 apr 2019 12:12
door Lcsmet
japiecarbon schreef: ↑30 apr 2019 09:40
En je krijgt er weer een extra handeling bij, je moet wel zorgen dat de accu's altijd goed geladen zijn. 1 keer een lege accu en alle voordelen voor een heel jaar zijn verdwenen.
Een auto werkt op ongeveer hetzelfde principe. Ik ben in bijna 38 jaar nog nooit zonder benzine gevallen.

Re: SRAM ETAP
Geplaatst: 30 apr 2019 12:48
door fredmtb-sport
Extra handeling mbt accu. Ja, inderdaad: Je moet even de accu er af halen (zonder gereedschap), stopt hem in de lader en klein uurtje later kan hij weer terug (ook zonder gereedschap). Dat ritueel eens per 1.000 km lijkt me niet zo'n groot probleem.
Voor mij geen echt probleem en vindt het heerlijk om alleen maar even te drukken en/of ook meerdere versnellingen in 1 keer te doen.
Ja, dat kan ook mechanisch. Soms koop je iets omdat je het ook leuk vind, heel simpel.
Re: SRAM ETAP
Geplaatst: 30 apr 2019 13:59
door japiecarbon
Mij gaat het meer over het eerste gedeelte van mijn tekst. Ik rij met de mechanische RED, en die schakelt ook echt razensnel, doet het altijd en onderhoud aan mijn kabels doe ik niet, hooguit 1 keer in de 2 jaar vervangen uit voorzorg.
Re: SRAM ETAP
Geplaatst: 30 apr 2019 14:00
door japiecarbon
Lcsmet schreef: ↑30 apr 2019 12:12
japiecarbon schreef: ↑30 apr 2019 09:40
En je krijgt er weer een extra handeling bij, je moet wel zorgen dat de accu's altijd goed geladen zijn. 1 keer een lege accu en alle voordelen voor een heel jaar zijn verdwenen.
Een auto werkt op ongeveer hetzelfde principe. Ik ben in bijna 38 jaar nog nooit zonder benzine gevallen.
Ook met de auto vind ik tanken zeer irritant, het is dat daar de mechanische versie wel veel meer nadelen heeft....
Re: SRAM ETAP
Geplaatst: 30 apr 2019 15:45
door TL@
japiecarbon schreef: ↑30 apr 2019 09:40
TL@ schreef: ↑30 apr 2019 07:54
Ik heb nu op beide fietsen DI2, het extra plezier/comfort dat je daarvan krijgt is enorm. Aan de ene kant veel minder onderhoud (nooit meer afstellen of kabels vervangen) en aan de andere kant het schakelgemak. Ik wil niet anders meer.
Hoe vaak heb je dan onderhoud aan de kabels van je fiets? En wat is dan precies het schakelgemak van elektrisch? Ik kan mij nl niet voorstellen dat het (veel) gemakkelijker is dan mechanisch. Dat is nl al heel erg makkelijk.
En je krijgt er weer een extra handeling bij, je moet wel zorgen dat de accu's altijd goed geladen zijn. 1 keer een lege accu en alle voordelen voor een heel jaar zijn verdwenen.
Met 10.000km per jaar moeten toch elk jaar de kabels vervangen worden (ik fiets ook wanneer het strontweer is), niet altijd even handig met volledig interne kabels.
Schakelen onder last gaat erg vlot, zelfs in volle spurt.
Met erg koude handen is op een knopje drukken een stuk eenvoudiger dan die hendel.
Eens je er een paar keer mee gereden hebt, wil je echt niets anders meer. Je kan wel denken dat het niet zoveel verschil maakt totdat je terug mechanisch moet schakelen (ik gebruikte mijn 2de fiets gewoon niet meer, daarom dat die nu ook DI2 is

)
Die batterij is toch geen probleem. Ik heb een DI2 die gekoppeld is aan de Garmin, wanneer de batterij op 15% zit, komt er een melding op de Garmin. Ik kan dan nog makkelijk 1000km rijden voordat ie vooraan niet meer schakelt (achteraan nog wel) en dan nog God weet hoe lang met enkel achteraan schakelen (ik heb het 1 maal getest, de batterij zo leeg dat ie vooraan niet meer ging)
Ik heb in de garage aan mijn fiets een stopcontact met USB-lader, kabeltje aan de fiets en een uurtje of zo later terug 100% batterij. Etap is nog makkelijker, 2 batterijtjes eraf en in de lader. Kind kan de was doen. (als bij Etap trouwens de batterij achteraan leeg is, kan je nog steeds beide batterijen omwisselen)
Re: SRAM ETAP
Geplaatst: 30 apr 2019 18:44
door Lcsmet
Ik heb voor de Etap een extra batterij gekocht.
Als ik mijn fiets in de garage van de beugel afhaal test ik eerst even de hendels, groen ledje is ok, rode led is batterij in letterlijk 24 seconden vervangen
Het hoeft echt allemaal niet moeilijker te zijn.
En het is inderdaad allemaal wat duurder bij aankoop/onderhoud maar je moet vanaf een bepaalde leeftijd niet elke euro meer op je spaarrekening parkeren voor "later".
Re: SRAM ETAP
Geplaatst: 30 apr 2019 19:12
door Keezx
Ik stap gewoon op , succes met die zooi.

Re: SRAM ETAP
Geplaatst: 30 apr 2019 19:57
door sge
Dit is natuurlijk helemaal kansloos, spacer toren, fiets van de verkeerde zijde op de foto, versnelling op het verkeerde blad voor de foto , dat zadel krijg je pijn van aan je hol en ik zie geen groen lampje !
Keezx schreef: ↑30 apr 2019 19:12
Ik stap gewoon op , succes met die zooi.