Pagina 646 van 783

Re: Cannondale

Geplaatst: 13 sep 2017 09:49
door daniel1975
Gewicht is niet meer belangrijk. Schijfremmen voegt zomaar een halve kg toe aan een fiets, maar hoor je niemand over ;-)

Re: Cannondale

Geplaatst: 13 sep 2017 10:38
door Jaap Telder
daniel1975 schreef: 13 sep 2017 09:49 Gewicht is niet meer belangrijk. Schijfremmen voegt zomaar een halve kg toe aan een fiets, maar hoor je niemand over ;-)
200 tot 450 gram maximaal. Vind ik op het totaalgewicht van een fiets niet schokkend voor wat je ervoor terug krijgt. Het heeft mij al meerdere malen behoed voor schade door de kortere remweg. (pardoes inkomende auto's van rechts vanuit uitrit of roekeloze bejaarden op een oplaadbare fiets :x )

Re: Cannondale

Geplaatst: 13 sep 2017 10:47
door rene
Jaap Telder schreef: 13 sep 2017 10:38
daniel1975 schreef: 13 sep 2017 09:49 Gewicht is niet meer belangrijk. Schijfremmen voegt zomaar een halve kg toe aan een fiets, maar hoor je niemand over ;-)
200 tot 450 gram maximaal. Vind ik op het totaalgewicht van een fiets niet schokkend voor wat je ervoor terug krijgt. Het heeft mij al meerdere malen behoed voor schade door de kortere remweg. (pardoes inkomende auto's van rechts vanuit uitrit of niet oplettende bejaarden :x )
Dus hieruit mag ik concluderen dat je - voordat je met schijfremmen reed - regelmatig een ongeval hebt gehad door met velgremmen te rijden. hmmm toch iets veranderen aan je rijstijl dan :?

Re: Cannondale

Geplaatst: 13 sep 2017 11:01
door NicoNB
Een schijfremfiets is beduidend trager door het hogere gewicht en de hogere luchtweerstand.
Waarschijnlijk is de daaruit voortvloeiende lagere snelheid debet aan het feit dat je op tijd tot stilstand weet te komen, niet het feit dat je schijfremmen hebt.

Re: Cannondale

Geplaatst: 13 sep 2017 11:04
door amclassic-fan
LOL :lol:

Re: Cannondale

Geplaatst: 13 sep 2017 11:18
door Jaap Telder
rene schreef: 13 sep 2017 10:47
Jaap Telder schreef: 13 sep 2017 10:38
daniel1975 schreef: 13 sep 2017 09:49 Gewicht is niet meer belangrijk. Schijfremmen voegt zomaar een halve kg toe aan een fiets, maar hoor je niemand over ;-)
200 tot 450 gram maximaal. Vind ik op het totaalgewicht van een fiets niet schokkend voor wat je ervoor terug krijgt. Het heeft mij al meerdere malen behoed voor schade door de kortere remweg. (pardoes inkomende auto's van rechts vanuit uitrit of niet oplettende bejaarden :x )
Dus hieruit mag ik concluderen dat je - voordat je met schijfremmen reed - regelmatig een ongeval hebt gehad door met velgremmen te rijden. hmmm toch iets veranderen aan je rijstijl dan :?
Ik hoef mijn rijstijl niet te veranderen.
De oorzaak ligt bij niet oplettende weggebruikers die een aankomende wielrennner over het hoofd zien of totaal verkeerd inschatten. Zíj zouden hun rijstijl moeten veranderen.
En ja, heb door toedoen van anderen meerdere schadegevallen gehad.

Re: Cannondale

Geplaatst: 13 sep 2017 12:15
door synapse
Tjonge, opmerkelijk hoe zo'n draadje uiteindelijk toch weer in de richting van schijfremmen gaat

Re: Cannondale

Geplaatst: 13 sep 2017 12:47
door jakkel
Ramon73 schreef: 13 sep 2017 09:45

Is ook "lastig" in verband met de verschillende maatvoeringen. Al zou het natuurlijk geen ramp zijn om in de geometrie tabellen ook even het gewicht erbij te zetten.
Je kan een gewicht opgeven voor een bepaalde maat, liefst van een maat uit de middenmoot (vb. 56). Dan heb je als consument bij benadering toch al een idee wat je fiets weegt.

Re: Cannondale

Geplaatst: 13 sep 2017 12:49
door jakkel
Jaap Telder schreef: 13 sep 2017 10:38

200 tot 450 gram maximaal. Vind ik op het totaalgewicht van een fiets niet schokkend voor wat je ervoor terug krijgt. Het heeft mij al meerdere malen behoed voor schade door de kortere remweg. (pardoes inkomende auto's van rechts vanuit uitrit of roekeloze bejaarden op een oplaadbare fiets :x )
Ik heb een racefiets met velgremmen en eentje met schijfremmen. Ik sta met beide even snel (of traag) stil hoor.

Re: Cannondale

Geplaatst: 13 sep 2017 12:58
door Jaap Telder
jakkel schreef: 13 sep 2017 12:49
Jaap Telder schreef: 13 sep 2017 10:38

200 tot 450 gram maximaal. Vind ik op het totaalgewicht van een fiets niet schokkend voor wat je ervoor terug krijgt. Het heeft mij al meerdere malen behoed voor schade door de kortere remweg. (pardoes inkomende auto's van rechts vanuit uitrit of roekeloze bejaarden op een oplaadbare fiets :x )
Ik heb een racefiets met velgremmen en eentje met schijfremmen. Ik sta met beide even snel (of traag) stil hoor.
off-topic:

Mijn remweg (zonder te blokkeren) op hoge snelheid met hydraulische schijfremmen is korter.
Was bij mij meerdere malen cruciaal of het object net wel of niet werd geraakt.
Er is zelfs aanmerkelijk verschil in remweg tussen mechanische- en hydraulische schijremmen.
Wordt ook bevestigd in dit artikel:
https://www.fiets.nl/2017/02/02/dossier ... racefiets/

Re: Cannondale

Geplaatst: 13 sep 2017 13:08
door jakkel
Jaap Telder schreef: 13 sep 2017 12:58

Mijn remweg (zonder te blokkeren) op hoge snelheid met hydraulische schijfremmen is korter.
Was bij mij meerdere malen cruciaal of het object net wel of niet werd geraakt.
Oke, die van u wel. Bij mij is dat niet zo.

Re: Cannondale

Geplaatst: 13 sep 2017 13:11
door scottwilko
Nu rijd ik toch regelmatig in een redelijk druk gedeelte van Nederland (lees heel Noord Holland) Maar met mijn velgremmen heb ik nog nooit te weinig remkracht gehad, en ben ik eigenlijk nog nooit een penibele situatie tegen gekomen waarbij ik middels een noodstop ternauwernood een aanrijding moest voorkomen.
Zal wel aan mijn rijstijl liggen denk ik dan.