Re: Specifiek trainen voor amateur criteriums van 1.5u
Geplaatst: 22 feb 2019 15:31
En wanneer rijd je dit seizoen je eerste criterium.
Walter
Walter
Fiets - Race en MTB website voor wielrenners, sportieve fietsers, mountainbikers
https://www.fiets.nl/forum/
Dan komt wedstrijd keuze om de hoek. Een vent met een hoog absoluut vermogen is op het vlakke waarschijnlijk sneller. Met hoogte verschil is een lichtere man met een hoog relatief vermogen de snelste. Het zelfde voor optrekken.
Ik denk dat je dat niet zo zwart/wit kunt stellen. Zijn genoeg kleine lichte mannetjes die toch enorm hard kunnen fietsen op het vlakke. Kleinere renners kunnen ook sneller door de bocht (compacter). En gewicht speelt wel degelijk een rol bij aanzetten na bochten. Ook moet je de aerodynamica niet vergeten. Ik fiets wel eens met renners die een stuk groter en zwaarder dan mij zijn, en als we dan tijdens het fietsen onze powermeter waardes naast elkaar leggen scheelt dat vaak wel 30w.Rayb81 schreef: ↑22 feb 2019 22:38 Dat is op zich wel grappig, want zo doet het mij een beetje denken aan een topic dat ik laatst eens aan heb gemaakt, namelijk dat grote zwaardere mannen in het voordeel zijn.
Hoger FTP dus gewoon sneller op het vlak.
Lichtgewichten moeten dan al bijna 5W/KG gaan hebben om mee te komen met de zwaardere mannen die met een lager W/KG maar hogere FTP gewoon veel makkelijker sneller rijden op het vlak.
Logisch toch je hebt een hele andere w/kg verhouding.Power84 schreef: ↑01 mar 2019 11:20Ik denk dat je dat niet zo zwart/wit kunt stellen. Zijn genoeg kleine lichte mannetjes die toch enorm hard kunnen fietsen op het vlakke. Kleinere renners kunnen ook sneller door de bocht (compacter). En gewicht speelt wel degelijk een rol bij aanzetten na bochten. Ook moet je de aerodynamica niet vergeten. Ik fiets wel eens met renners die een stuk groter en zwaarder dan mij zijn, en als we dan tijdens het fietsen onze powermeter waardes naast elkaar leggen scheelt dat vaak wel 30w.Rayb81 schreef: ↑22 feb 2019 22:38 Dat is op zich wel grappig, want zo doet het mij een beetje denken aan een topic dat ik laatst eens aan heb gemaakt, namelijk dat grote zwaardere mannen in het voordeel zijn.
Hoger FTP dus gewoon sneller op het vlak.
Lichtgewichten moeten dan al bijna 5W/KG gaan hebben om mee te komen met de zwaardere mannen die met een lager W/KG maar hogere FTP gewoon veel makkelijker sneller rijden op het vlak.
Yep, maar dat is niet alleen in de bergen van belang. Ook op het vlakke (bij aanzetten) en aerodynamica.nijkie schreef: ↑01 mar 2019 12:38Logisch toch je hebt een hele andere w/kg verhouding.Power84 schreef: ↑01 mar 2019 11:20Ik denk dat je dat niet zo zwart/wit kunt stellen. Zijn genoeg kleine lichte mannetjes die toch enorm hard kunnen fietsen op het vlakke. Kleinere renners kunnen ook sneller door de bocht (compacter). En gewicht speelt wel degelijk een rol bij aanzetten na bochten. Ook moet je de aerodynamica niet vergeten. Ik fiets wel eens met renners die een stuk groter en zwaarder dan mij zijn, en als we dan tijdens het fietsen onze powermeter waardes naast elkaar leggen scheelt dat vaak wel 30w.Rayb81 schreef: ↑22 feb 2019 22:38 Dat is op zich wel grappig, want zo doet het mij een beetje denken aan een topic dat ik laatst eens aan heb gemaakt, namelijk dat grote zwaardere mannen in het voordeel zijn.
Hoger FTP dus gewoon sneller op het vlak.
Lichtgewichten moeten dan al bijna 5W/KG gaan hebben om mee te komen met de zwaardere mannen die met een lager W/KG maar hogere FTP gewoon veel makkelijker sneller rijden op het vlak.
Dat is ook zo, maar afgelopen koers avg power van 219w. Een ploegmaat van mij die zo'n 75-80kg is en een hoger FTP heeft in dezelfde koers 269w nodig. Nu zal hij wel wat meer hebben aangevallen/op kop hebben gereden wat zal dat zorgen voor een hoger avg power. Maar ook zijn postuur en manier van tussen de wielen rijden zal zorgen voor een hoger avg power wat hij nodig heeft.Noorderkracht schreef: ↑03 mar 2019 11:05 Een renner van 75kg met een FTP van 340 rijdt gewoon simpelweg harden dan jij op een criterium.
Ik denk dat je het gewoon vooral moet zoeken in het slimmer rijden;
- schuilen, slim plekjes pakken, niet met je neus in de wind.
Ik heb zo'n vermoeden dat ik je in het echt ken, welke club rijd je?