Pagina 7 van 17
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 11 aug 2015 14:21
door robbebopper
Al decennia kopen mensen rond hun zestiende een brommer.
Ik zie het verschil niet zo. Ik vind het zelfs een vooruitgang omdat E-bikes minder lawaai maken en niet zo stinken.
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 11 aug 2015 14:35
door ophetkantje
robbebopper schreef:Al decennia kopen mensen rond hun zestiende een brommer.
Ik zie het verschil niet zo. Ik vind het zelfs een vooruitgang omdat E-bikes minder lawaai maken en niet zo stinken.
+1, maar weet niet wat het is maar bij een brommertje (scooter) die 45 rijdt ga ik graag in het wiel zitten (ondanks de stank) en bij een snelle E-bike van 45 voelt dat toch niet helemaal lekker. Zal wel iets met ego te maken hebben, kan ook niet bij een andere gewone fietser in het wiel gaan zitten.
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 11 aug 2015 14:36
door NicoNB
Het einde van de brommertjes met een verbrandingsmotor is sowieso in zicht doordat er wetgeving komt die brommers gaat verbieden vanwege het extreem vervuilende karakter van de motortjes.
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 11 aug 2015 14:52
door MarkVeenstra
NicoNB schreef:Het einde van de brommertjes met een verbrandingsmotor is sowieso in zicht doordat er wetgeving komt die brommers gaat verbieden vanwege het extreem vervuilende karakter van de motortjes.
nice, wanneer komt die wetgeving?
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 11 aug 2015 14:56
door ophetkantje
NicoNB schreef:Het einde van de brommertjes met een verbrandingsmotor is sowieso in zicht doordat er wetgeving komt die brommers gaat verbieden vanwege het extreem vervuilende karakter van de motortjes.
Dit is geheel nieuw voor mij. Je zegt het nogal stellig, is er dan ook al een termijn bekend?
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 11 aug 2015 14:57
door i-mac
MarkVeenstra schreef:NicoNB schreef:Het einde van de brommertjes met een verbrandingsmotor is sowieso in zicht doordat er wetgeving komt die brommers gaat verbieden vanwege het extreem vervuilende karakter van de motortjes.
nice, wanneer komt die wetgeving?
Dat betekent dan ook benzine grasmaaiers verboden zullen worden?
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 11 aug 2015 15:05
door Gastheerg
i-mac schreef:MarkVeenstra schreef:NicoNB schreef:Het einde van de brommertjes met een verbrandingsmotor is sowieso in zicht doordat er wetgeving komt die brommers gaat verbieden vanwege het extreem vervuilende karakter van de motortjes.
nice, wanneer komt die wetgeving?
Dat betekent dan ook benzine grasmaaiers verboden zullen worden?
Klopt. In EU verband loopt die discussie al misschien wel 10 jaar. Het gaat met name om 2takt motoren
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 11 aug 2015 15:07
door NicoNB
Ja ik ben soms nogal stellig.
Hier een
kamerstuk van eind 2014 dat in deze richting hint.
In het kort het stimuleren van elektrische brommers en scooters om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Dat is imho een aanloop naar steeds strengere emissie-eisen voor brommers en scooters die, door de benodigde techniek, deze voertuigen vroeg of laat economisch niet langer interessant maakt voor verkoop.
i-mac schreef:Dat betekent dan ook benzine grasmaaiers verboden zullen worden?
Vanmorgen zag ik bij mijn kantoor 2 tuinmannen aan het werk met zo'n bosmaaier.
Wie ooit wel eens met zo'n ding rondgelopen heeft weet hoe lekker dat ding voor je rug is. NOT
Anyway, ik dacht, je kunt die dingen makkelijk elektrisch maken, motortje bij het mes, de steel is dan niet langer tevens omhulsel voor de as.
Die steel kan dan gebogen worden om het ding prettiger vast te kunnen houden.
Paar accu's als contra gewicht en de rest van de accu's eventueel in het draagharnas.
Voordelen.
- Veel minder lawaai
- Geen uitlaatgassen
- Veel lichter van gewicht (ok dat gok ik even)
- Betere gewichtsverdeling
- Ergonomisch en dus beter voor je rug
- Elektrisch oplaadbaar dus opladen met zonnestroom is mogelijk.
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 11 aug 2015 15:32
door havana
Snoeizagen zijn inmiddels al elektrisch..... Bosmaaiers zullen wel volgen.
Overigens stoten die krengen wel veel minder zooi uit dan scooters omdat ze op speciale benzine lopen.
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 11 aug 2015 15:34
door rob74
Ik ben benieuwd wanneer de eerste excessen van jeugdigen op snelle e-bikes te zien zullen zijn.
Ik reed vandaag met de auto 50 kmh op de cruise control en naast werd ik op het fietspad ingehaald door een snorscooter met blauw plaatje; de bestuurder had geen hem op,

Met een beetje fatsoen zie ik handige eloktrotechnieker zo'n nep-fiets wel 70 kmh laten halen. Een nozem erop van net 16 zonder fatsoenlijk verkeersinzicht en geen verantwoordelijkheidsbesef. Zal ik vast een ambulance bellen?

Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 11 aug 2015 16:06
door superb11
Het wachten is op nieuwe nozems op elektrische Puchs en Kreitlers. Terug naar de jaren 70 maar dan wel oplaadbaar!
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 11 aug 2015 16:14
door MarkVeenstra
NicoNB schreef:Ja ik ben soms nogal stellig.
Hier een
kamerstuk van eind 2014 dat in deze richting hint.
In het kort het stimuleren van elektrische brommers en scooters om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Dat is imho een aanloop naar steeds strengere emissie-eisen voor brommers en scooters die, door de benodigde techniek, deze voertuigen vroeg of laat economisch niet langer interessant maakt voor verkoop.
Dat zal dan wel een heule lange aanloop zijn. Als ik je artikel lees gaat het over navraag wat sommige gemeenten aan stimuleringsmaatregelen doen. En mogelijkerwijs wat de staatssecretaris daar nog aan zou kunnen bijdragen of uitbreiden naar andere gemeenten. Dat gaat dus over stimuleren electische scooters, en niet over regelgeving, en al helemaal niet over 2 takten.
Dan volgt een stuk over typegoedkeuring en naleving + handhaving. Dus ook niet over regelgeving. Wel over een Europese aanscherping, wat vervolgens (na navraag van de staatssecretaris) vooral blijkt dat alles wat goed geproduceerd is, toch wel toegelaten wordt.