Pagina 7 van 11
Re: Crank lengte
Geplaatst: 24 feb 2025 08:46
door Wiedse
Op mijn rollen 170 en op wegfiets 172,5. Het enige verschil dat ik voel is dat er buiten meer wind staat als binnen
Re: Crank lengte
Geplaatst: 24 feb 2025 09:31
door jappiex
Dat wisselen tussen 170 en 172,5 levert natuurlijk ook een verwaarloosbaar verschil op. Je zou normaal 1,5% hogere of lagere cadans gemiddeld draaien. Ook naar 165 zijn de verschillen nog niet schokkend.
Re: Crank lengte
Geplaatst: 24 feb 2025 10:10
door 53x11
jakkel schreef: ↑24 feb 2025 08:16
Ik wissel al jaren tussen 170, 172,5 en 175. Ik voel niks verschil.
Same here. Alleen begint de range bij mij bij 165

Re: Crank lengte
Geplaatst: 24 feb 2025 10:14
door Klein_Verzet
kxlight schreef: ↑23 feb 2025 15:42
Je voelt je toch niet gekrenkt?
Nee hoor, ik ben begaan met de vergeetachtige medemens en begrijp dat deze wel een beetje steun verdient. Ik hoop dat de forumbeheerder er ook zo over denkt.
Re: Crank lengte
Geplaatst: 24 feb 2025 11:55
door MarkVeenstra
jappiex schreef: ↑24 feb 2025 09:31
Dat wisselen tussen 170 en 172,5 levert natuurlijk ook een verwaarloosbaar verschil op. Je zou normaal 1,5% hogere of lagere cadans gemiddeld draaien. Ook naar 165 zijn de verschillen nog niet schokkend.
ipv cadans aanpassen, kan je ook een ander kransje schakelen.. ik denk dat het beiden kan gebeuren maar dat het vanzelf gaat. Je moet er niet bij na gaan denken.
Volgens mij is het grote verschil, de coordinatie/aansturing. Daar moet je aan wennen. Maar de weerstand verandert niet, dus zal je toch automatisch het voor jou fijne verzet weer opzoeken.
ongeacht cranklengte, gaat je cadans vaak ook al omhoog als je meer vermogen moet leveren.
Re: Crank lengte
Geplaatst: 24 feb 2025 12:00
door jappiex
Precies, dat bedoel ik ook. En de weerstand is volgens mij te definiëren als afgelegde afstand per trapomwenteling gedeeld door de cranklengte.
Re: Crank lengte
Geplaatst: 24 feb 2025 13:23
door MarkVeenstra
jappiex schreef: ↑24 feb 2025 12:00
Precies, dat bedoel ik ook. En de weerstand is volgens mij te definiëren als afgelegde afstand per trapomwenteling gedeeld door de cranklengte.
De weerstand komt van je frontaal oppervlakte, rolweerstand, mechanische weerstand, helling, wind...
Die verandert niet als je met een andere cranklengte gaat rijden.
Als je dezelfde snelheid wilt aanhouden (= gelijk vermogen), met hetzelfde verzet, zal je dezelfde cadans aan moeten houden. Ongeacht de cranklengte. Dat gaat wel anders voelen natuurlijk, omdat je hefboom wat anders is en de omwenteling (de route die je voeten afleggen) korter of langer is. Dus het zou kunnen dat je daarom kiest voor een ander verzet en andere cadans. Omdat je lichaam dat automatisch zo opzoekt.
Re: Cranklengte
Geplaatst: 24 feb 2025 13:31
door kxlight
Precies. Kortere cranks betekent toch dat bij n zelfde trapfrequentie een grotere kracht nodig is (vanwege de kleinere hefboom). Of mis ik iets. Ik begrijp nog niet goed waarom t dan juist prettiger rijdt en minder vermoeiend zou zijn.
Re: Cranklengte
Geplaatst: 24 feb 2025 13:41
door pino
kxlight schreef: ↑24 feb 2025 13:31
Precies. Kortere cranks betekent toch dat bij n zelfde trapfrequentie een grotere kracht nodig is (vanwege de kleinere hefboom). Of mis ik iets. Ik begrijp nog niet goed waarom t dan juist prettiger rijdt en minder vermoeiend zou zijn.
Je gaat dan ook (waarschijnlijk) een lichter verzet rijden met een hogere trapfrequentie. Van 175 naar 165 mm ga je bijvoorbeeld van 16 achter naar 17 achter. (O, tjee die 16 heb je niet

)
Re: Cranklengte
Geplaatst: 24 feb 2025 13:51
door kxlight
trapfrequentie van 100 naar 106... (of 90 naar 95). Dat is wel even wennen dan voordat dat weer gewoon voelt.
Re: Cranklengte
Geplaatst: 24 feb 2025 14:12
door wmc
pino schreef: ↑24 feb 2025 13:41
kxlight schreef: ↑24 feb 2025 13:31
Precies. Kortere cranks betekent toch dat bij n zelfde trapfrequentie een grotere kracht nodig is (vanwege de kleinere hefboom). Of mis ik iets. Ik begrijp nog niet goed waarom t dan juist prettiger rijdt en minder vermoeiend zou zijn.
Je gaat dan ook (waarschijnlijk) een lichter verzet rijden met een hogere trapfrequentie. Van 175 naar 165 mm ga je bijvoorbeeld van 16 achter naar 17 achter. (O, tjee die 16 heb je niet

)
Omdat je pedaalsnelheid (de tangente snelheidsvector) omlaag gaat bij kortere cranks. Dat betekent dat je spieren minder snel hoeven samen te trekken. Zie:
https://link.springer.com/article/10.1007/s004210100400
Re: Crank lengte
Geplaatst: 24 feb 2025 15:50
door jappiex
MarkVeenstra schreef: ↑24 feb 2025 13:23
jappiex schreef: ↑24 feb 2025 12:00
Precies, dat bedoel ik ook. En de weerstand is volgens mij te definiëren als afgelegde afstand per trapomwenteling gedeeld door de cranklengte.
De weerstand komt van je frontaal oppervlakte, rolweerstand, mechanische weerstand, helling, wind...
Die verandert niet als je met een andere cranklengte gaat rijden.
Als je dezelfde snelheid wilt aanhouden (= gelijk vermogen), met hetzelfde verzet, zal je dezelfde cadans aan moeten houden. Ongeacht de cranklengte. Dat gaat wel anders voelen natuurlijk, omdat je hefboom wat anders is en de omwenteling (de route die je voeten afleggen) korter of langer is. Dus het zou kunnen dat je daarom kiest voor een ander verzet en andere cadans. Omdat je lichaam dat automatisch zo opzoekt.
Ik bedoel met weerstand de weerstand die je voelt op je pedaal. En die weerstand is een stuk hoger als je bij een kortere crank hetzelfde verzet rijdt. Je moet evenredig met de wijziging van de cranklengte het verzet aanpassen, en daarmee de cadans.