Pagina 564 van 590

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 24 apr 2025 13:51
door wasbeer2006
ColumsbusMJ schreef: 24 apr 2025 07:49

De pedaal slijt zelf dan? Die 15/20.000 ben ik ruim gepasseerd. En met platen bedoel je platen op de schoen? Een beetje beweegruimte vind ik ook wel prettig, maar heb nu het idee dat ik wel erg grote hoeken kan maken.
Ja pedaal slijt zelf. Ik vind iets beweging ook fijn. SPD zit altijd wel ruimte in. Je kan de plaatjes ook iets draaien. bv met de punt naar binnen, dan klik je iets eerder uit, naar binnen maakt je voet toch niet die beweging dat zit je tegen de crank.

Ik heb nu bv net nieuwe spd sl pedalen en ik rijd altijd met blauw, maar nu even geel. Nieuwe pedalen en blauw is te weinig speling. drie weken terug bij sprinten schoot ik uit mijn pedaal, ik verzwik mijn enkel naar buiten, mijn voet vliegt tussen het voorwiel en ik verzwik mijn enkel naar binnen. Nog steeds best wel last van. Drie spaken gewoon in het midden gebroken.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 24 apr 2025 13:56
door wasbeer2006
Patrick VB schreef: 24 apr 2025 09:52 Sinds ik met SRAM fiets met 35/48 wordt het binnenblad hier in Vlaanderen ook nog nauwelijks gebruikt. En ik kan dat gerust ook zo stellen voor mijn madam.
Andere fiets heeft Shimano 36/52, is enkel in de Ardennen in gebruik, daar wordt het binnenblad uiteraard wel gebruikt.
Ik ook, alleen met echt wind tegen hier aan de kust gaat ie nogwel op het binnenblad, zeg een beetje onder de 26 a 27km/h.
Of de laatste 10 minuten uit fietsen. Maar normaal niet meer.

Die 48 is echt een verademing, had ik niet gedacht. Als ik wat jaren verder ben ga ik lekker naar 46/33.
Dit weekend op de postbank wel even naar het kleine blad, maar dat is dan ook prima.

In de polder kan je makkelijk naar 1x. En met bv sram zou je dan 46 kunnen gaan rijden. Met de 10 heb je zat snelheid. In de bergen een xlpr cassette erop. Het is anders denken, maar feitelijk niet heel anders dan je voorbladen wisselen wat de meeste met shimano doen. Nu monteer ik ook met sram een 10/33 voor in de bergen ipv de 10/28. De 18 mis ik met de 48 nauwelijks meer.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 24 apr 2025 16:25
door Justrace
Ik rij zelf enkel met enkel voorblad op de mtb dus het is vooral ook omdat ik er nooit aan denk en mis ook niet echt een kransje, heb ook 35/48 dus dat scheelt. Maar hem mij voorgenomen om komende tijd toch eens naar het binnenblad te schakelen bij harde wind of bvb Het Kopje hier in de buurt. Het is anders ook een beetje zielig voor het binnenblad, dat arme ding heeft er immers ook niet voor gekozen om bereden te worden in een vlak land.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 24 apr 2025 16:54
door synapse
Paar jaar geleden in de Dolomieten kwam ik prima uit de voeten met 1X van de XPLR van Sram. de uitersten zijn prima om mee te klimmen (40 X 44 maximaal) en dalen (40 X 10).
Tussendoor was het wat zoeken naar de juiste cadans, maar dat ging uiteindelijk ook prima. Ik ben niet zo'n hardrijder, zit dan in het dal vooral bij te komen/ voor te bereiden op de klim.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 24 apr 2025 17:22
door 1094
wasbeer2006 schreef: 24 apr 2025 13:56
Patrick VB schreef: 24 apr 2025 09:52 Sinds ik met SRAM fiets met 35/48 wordt het binnenblad hier in Vlaanderen ook nog nauwelijks gebruikt. En ik kan dat gerust ook zo stellen voor mijn madam.
Andere fiets heeft Shimano 36/52, is enkel in de Ardennen in gebruik, daar wordt het binnenblad uiteraard wel gebruikt.
Ik ook, alleen met echt wind tegen hier aan de kust gaat ie nogwel op het binnenblad, zeg een beetje onder de 26 a 27km/h.
Of de laatste 10 minuten uit fietsen. Maar normaal niet meer.

Die 48 is echt een verademing, had ik niet gedacht. Als ik wat jaren verder ben ga ik lekker naar 46/33.
Dit weekend op de postbank wel even naar het kleine blad, maar dat is dan ook prima.
Wat rijdt je dan achter als je 28 rijdt?
Ik rijdt pas op het buitenblad als ik comfortabel 48/17 kan draaien die grens ligt bij 32 per uur. Vind de stap naar 19 dan te groot.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 24 apr 2025 17:47
door ottorongo2
Juist ja, en daarom is een 18 zo belangrijk.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 24 apr 2025 17:58
door Patrick VB
Ik heb de 10-28 cassette van Sram: 10,11,12,13,14,15,16,17,19,21,24,28.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 26 apr 2025 07:57
door Woefdram
48 met 14-28 (2x11s GRX), alles oplopend met 1 tandje en rechte ketting lijnen.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 26 apr 2025 08:44
door 1094
Patrick VB schreef: 24 apr 2025 17:58 Ik heb de 10-28 cassette van Sram: 10,11,12,13,14,15,16,17,19,21,24,28.
Die heb ik ook, en in de bergen verwissel ik hem voor een 10-33. Ga na de 13 pas naar het buitenblad

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 26 apr 2025 16:44
door wasbeer2006
1094 schreef: 24 apr 2025 17:22
Wat rijdt je dan achter als je 28 rijdt?
Ik rijdt pas op het buitenblad als ik comfortabel 48/17 kan draaien die grens ligt bij 32 per uur. Vind de stap naar 19 dan te groot.
Ik begin op de 21 achter en dan dus 19, 17.
Ja die 18 is leuk, maar ik mis hem niet heel erg, dan trap ik wel wat harder of lagere/hogere cadans.
Nog een goede training ook. Al dat gezeur om die stappen.

In de bergen blijf ik ook heel lang op het grote blad met een 10/33.
Ik rijd alleen geen groot groot, maar wel gewoon 48/28

Als ik echt weet dat ik bv de komende 20 minuten op de 35 kan rijden laat ik hem wel wat lager staan tot de 13 oid.
Maar ik blijf gewoon op mijn grote blad tot de een na laatste in de bergen.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 27 apr 2025 09:17
door ColumsbusMJ
Gisteren voor het eerst een ritje met 165 mm cranks gefietst, een probeersel vanwege zwakke knietjes en het laatste jaar wat kwakkelende hamstrings. Ik had mijn zadel met ca. 6 mm verhoogd en verder niets veranderd, maar het leek alsof ik geen power in mijn benen had. Kon prima 30+ fietsen, maar beetje aanzetten en blokje doorfietsen kostte veel meer energie dan gebruikelijk. Ik heb eerst de wind de schuld gegeven, maar die was er amper. Achteraf ook wat last van vermoeide bovenbenen. Dit gevoel heb ik eerder niet gehad. Vanochtend heb ik mijn zadelhoogte weer wat verlaagd en heb ik mijn zadel wat naar achter gezet.

Nu is mijn domme vraag. Dien je met kortere cranks je zadel met het verschil in mm te verhogen evenals je zadel naar achter te verplaatsen? Of is het ook een beetje op gevoel hier en daar wat aanpassen?

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 27 apr 2025 10:45
door kees0251
In principe moet je inderdaad je zadel hoger en naar achteren te plaatsen met hetzelfde aantal millimeters als het cranklengteverschil, ALS JE ZOVEEL MOGELIJK HETZELFDE GEVOEL WIL HOUDEN...
Je bewegingscomputer (motorische hersendelen+ perceptie) moeten echter wennen aan het iets andere bewegingsverloop, met hogere trapfrequentie, en dat kan niet in 1 ritje, dat moet je minstens een paar weken doorzetten ...