Niet zozeer vandaag, maar wel de laatste tijd.
Project 1 commuter vanwege nieuwe baan
Aangezien ik nu regelmatig een enkele reis maak tussen Gouda en Hilversum werd het tijd voor een commuter. De basis is mijn winterfiets, maar die had wat kuren. De linkershifter werkt niet optimaal en daar bovenop heb ik ook de schakelhevel weten te breken. Aangezien er tussen Hsum en Gouda geen hoogteverschil, maar wel wind te vinden is, is een enkel voorblad de uitkomst. Voor een prikkie een '42' op de kop getikt. Met een BCD van 110mm was een campa centaur compact crank de aangewezen drager, alleen zou de hidden bolt op 114mm een issue zijn. Uiteindelijk viel dat wel mee: 5 minuten met een vijl en het gat was genoeg 'opgerekt' om perfect op de crank te passen. Ik heb meteen ook nieuwe lagers op de crank geperst. Last but least: beetje pattex op de hevel, waardoor de shifter er weer normaal uitziet. Na een aantal tochten op en neer kan ik zeggen dat het goed werkt.
Project 2 de buurman
Mijn buurman van 140kg (hij 'drukt' meer dan 200kg) gaat in mei de Moosalp op rijden. Succes! Hij kocht een cyclocrosser, want die zou wel sterker zijn. De cyclocrosser 'overleed' al bij het op hoogte zetten van het zadel. Ken je je eigen krachten niet, dan breekt zo'n pen af in het frame, en raakt het frame zelfs vervormd, man, man, man... Tja, had mij even om hulp gevraagd!
Ik heb hem uitgelegd dat hij geen andere fiets hoefde te kopen. De onderdelen waren OK, alleen het frame kon de prullebak in. Bij Salden samen een Massini alu frame op de kop getikt en een zaterdagochtend gebruikt om alle onderdelen van het oude frame te halen, schoon te maken en te inventariseren wat we nog moesten bestellen. Het vorige frame had oude geperste BB lagers met een FSA Gossamer crank. Het nieuwe frame heeft BSA draad en de as van de crank een diameter van 24mm: een shimano BB zou moeten werken was de gedachte.
De volgende zaterdagochtend zouden we de nieuwe fiets opbouwen. Dat bleek nog best wel een lastige klus. Na het installeren van het trapaslager, bleek de as van de crank er toch niet doorheen te kunnen. Google is your best friend en uiteraard vond ik een draadje van dit forum uit 2010: 'kan, makkie', 'lastig, maar te doen', 'onmogelijk, verschillende diameters'. Dank jongens voor deze info

Uiteindelijk bleek een aantal uurtjes diepvries en een beheerste tik met een rubberen hamer de oplossing te zijn. Opgelost. Dan de kabel door het frame. Normaliter kan je de kapjes waar de kabels in verdwijnen en weer uit komen verwijderen, waardoor een opening ontstaat waaruit je kabel kan vissen met een tandartshaakje. Bij Massini niet: succes! Uiteraard waren er ook geen liners, dus naaigaren en de stofzuiger moesten het voor ons gaan doen. Met veel geduld en gepiel konden we de kabels door het frame leiden. Omdat de kabels 8 cm boven de BB uit het frame kwamen ben ik nog enige tijd bezig geweest met het finetunen van de kabelgeleider. Met wat ik nog had liggen (zadelpen, endcaps, stuurlint, bidonhouder, etc) hebben we uiteindelijk een leuk zwart fietsje met rode accenten weten op te bouwen, waarmee de eigenaar erg in zijn nopjes leek. Ik zal binnenkort een fotootje nemen wanneer het zwart blauwe giant zadel vervangen is.
Normaliter vertrouw ik mijn fiets knutsel kunsten voor de volle 100%, maar een kerel van 140kg weg te zien fietsen op zo'n slanke racer is spannend. Inmiddels zijn de eerste 2 tochtjes door hem afgelegd, en functioneert alles naar behoren. Fijn.