Pagina 519 van 563

Re: Tubeless

Geplaatst: 31 aug 2024 11:48
door wasbeer2006
SLWatts schreef: ↑31 aug 2024 08:00 Kan het een probleem zijn dat ik verschillende soorten sealant meng in de banden ?
Bij de FM gebruiken ze een ander soort sealant als dewelke ik in bulk in voorraad heb thuis πŸ™ˆ
Weet je ook welke, sommige verschillende merken is dezelfde sealant.
Heb je zo,n 5L kan gekocht :D

Re: Tubeless

Geplaatst: 13 sep 2024 16:06
door Reilhan
Hier op het forum heb ik wel eens gelezen dat in principe iedere niet TLR velg tubeless te maken is. In ieder geval bij MTB en gravel in verband met de lage druk.

Toch even ter bevestiging: is de WH-MT500 van Shimano tubeless te maken voor gebruik gravel?

Zie link van Futurumshop:

https://www.futurumshop.nl/shimano-wh-m ... cJftzO8Vku

(sorry, dit kan korter met een hyperlink, weet alleen niet hoe...)

Het gaat om een 27.5” wiel, in de specificatie hier bij Futurum staat ETRTO 24x622 (28’ dus). Dat ga ik sowieso dan even navragen.

Indien iemand een ander (goedkoop) alternatief heeft, alleen achterwiel ivm gescheurde Mason x Hunt velg (6 jaar oud?), is dit ook welkom.

Alvast bedankt.

Re: Tubeless

Geplaatst: 13 sep 2024 18:08
door Orlok
:oops:

Re: Tubeless

Geplaatst: 13 sep 2024 21:21
door daniel1975
Setje Pirelli P ZERO Race TLR SPEEDCore gekocht. Benieuwd of die een beetje TL te krijgen is op mijn Philippos setje.

Re: Tubeless

Geplaatst: 20 sep 2024 16:42
door Reilhan
Reilhan schreef: ↑13 sep 2024 16:06 Hier op het forum heb ik wel eens gelezen dat in principe iedere niet TLR velg tubeless te maken is. In ieder geval bij MTB en gravel in verband met de lage druk.

Toch even ter bevestiging: is de WH-MT500 van Shimano tubeless te maken voor gebruik gravel?

Zie link van Futurumshop:

https://www.futurumshop.nl/shimano-wh-m ... cJftzO8Vku

(sorry, dit kan korter met een hyperlink, weet alleen niet hoe...)

Het gaat om een 27.5” wiel, in de specificatie hier bij Futurum staat ETRTO 24x622 (28’ dus). Dat ga ik sowieso dan even navragen.

Indien iemand een ander (goedkoop) alternatief heeft, alleen achterwiel ivm gescheurde Mason x Hunt velg (6 jaar oud?), is dit ook welkom.

Alvast bedankt.
Niemand die hier iets over wil/kan zeggen?

Re: Tubeless

Geplaatst: 20 sep 2024 18:18
door Orlok
Reilhan schreef: ↑20 sep 2024 16:42
Reilhan schreef: ↑13 sep 2024 16:06 Hier op het forum heb ik wel eens gelezen dat in principe iedere niet TLR velg tubeless te maken is. In ieder geval bij MTB en gravel in verband met de lage druk.

Toch even ter bevestiging: is de WH-MT500 van Shimano tubeless te maken voor gebruik gravel?

Zie link van Futurumshop:

https://www.futurumshop.nl/shimano-wh-m ... cJftzO8Vku

(sorry, dit kan korter met een hyperlink, weet alleen niet hoe...)

Het gaat om een 27.5” wiel, in de specificatie hier bij Futurum staat ETRTO 24x622 (28’ dus). Dat ga ik sowieso dan even navragen.

Indien iemand een ander (goedkoop) alternatief heeft, alleen achterwiel ivm gescheurde Mason x Hunt velg (6 jaar oud?), is dit ook welkom.

Alvast bedankt.
Niemand die hier iets over wil/kan zeggen?
In eerste instantie jouw verhaal niet goed gelezen en geantwoord maar verwijderd. πŸ˜‰

Je geeft in wezen al zelf het antwoord, n.l.: ja, want bijna iedere velg is tubeless te maken en zeker ook voor gravel. Het tubeless maken van iedere velg komt oorspronkelijk uit het mountainbike waar dus ook met lage druk werd/wordt gereden. Juiste keuze tubeless velglint in breedte van velgrand tot velgrand, tubeless ventiel, tubeless band, latex en gaan met die banaan. πŸ™‚

Re: Tubeless

Geplaatst: 20 sep 2024 19:16
door CampaYolo
Het verhaal gaat dat je bij lage drukken wel eens wat lucht kan verliezen bij een niet tubeless velg.
Dit omdat de band wat vervormd in bochten of als je over obstakels rijd. Er zou dan telkens een pufje lucht kunnen ontsnappen.

Omdat de band anders in de velg ligt geklemd snap ik waar de theorie vandaan komt.
Ik heb er zelf echter nog nooit iets van gemerkt. Ik rijd op zowel op mijn mtb als op mijn crosser met clinchers die ik tubeless heb gemaakt.
Zeker op die crosser is het verre van ideaal (33mm bandjes in een velg van 15mm), maar het is wel gelukt.

Re: Tubeless

Geplaatst: 20 sep 2024 19:33
door abdr
Volgens bike-components is de WT-MT500 set niet tubeless compatibel. Ik weet niet waarom, bij Shimano zelf vind ik niets.

Of een velg al dan niet tubeless compatibel is heeft niets met luchtdichtheid te maken maar wel met het aanwezig zijn van de nodige β€œshelfs” waar de hieldraad van de band op blijft zitten, ook zonder druk. Zonder deze voorziening ploft je tubeless band onmiddellijk naar binnen als je druk verliest. En dat is zeer onhandig want met een handpomp krijg je de band dan 100% zeker niet terug op de velg geplopt. D.w.z. wat een eenvoudige reparatie met een plug zou kunnen zijn wordt een gehannes met binnenbanden.

Re: Tubeless

Geplaatst: 20 sep 2024 19:41
door CampaYolo
Met een CO2 patroon lukt het wel.
Pompen is inderdaad onmogelijk.

Re: Tubeless

Geplaatst: 21 sep 2024 10:23
door Orlok
CampaYolo schreef: ↑20 sep 2024 19:16 Het verhaal gaat dat je bij lage drukken wel eens wat lucht kan verliezen bij een niet tubeless velg.
Dit omdat de band wat vervormd in bochten of als je over obstakels rijd. Er zou dan telkens een pufje lucht kunnen ontsnappen.

Omdat de band anders in de velg ligt geklemd snap ik waar de theorie vandaan komt.
Ik heb er zelf echter nog nooit iets van gemerkt. Ik rijd op zowel op mijn mtb als op mijn crosser met clinchers die ik tubeless heb gemaakt.
Zeker op die crosser is het verre van ideaal (33mm bandjes in een velg van 15mm), maar het is wel gelukt.
Meer dan 8 jaar heb ik op velgen gereden die niet tubeless ready waren en heb ook nooit iets gemerkt van het verliezen van pufjes lucht in bochten, wel één maal meegemaakt dat een afwateringsgoot overdwars er voor zorgde dat beide tubelessbanden alle lucht verloren en dus de velg in schoten, gelukkig had ik twee binnenbanden als reserve bij mij.

33 mm bandjes in een velg van 15mm intern is niet alleen extreme maar ook niet mogelijk gezien de breedte van het afdichtingsrubber (10mm) van een tubeless ventiel. In samenstelling met twee maal de randdikte van een clincher cq. tubeless band blijft er m.i. minder dan niets over om de band langs het ventiel te kunnen monteren. :roll:

Re: Tubeless

Geplaatst: 21 sep 2024 12:13
door scottwilko
Orlok schreef: ↑21 sep 2024 10:23
CampaYolo schreef: ↑20 sep 2024 19:16 Het verhaal gaat dat je bij lage drukken wel eens wat lucht kan verliezen bij een niet tubeless velg.
Dit omdat de band wat vervormd in bochten of als je over obstakels rijd. Er zou dan telkens een pufje lucht kunnen ontsnappen.

Omdat de band anders in de velg ligt geklemd snap ik waar de theorie vandaan komt.
Ik heb er zelf echter nog nooit iets van gemerkt. Ik rijd op zowel op mijn mtb als op mijn crosser met clinchers die ik tubeless heb gemaakt.
Zeker op die crosser is het verre van ideaal (33mm bandjes in een velg van 15mm), maar het is wel gelukt.
Meer dan 8 jaar heb ik op velgen gereden die niet tubeless ready waren en heb ook nooit iets gemerkt van het verliezen van pufjes lucht in bochten, wel één maal meegemaakt dat een afwateringsgoot overdwars er voor zorgde dat beide tubelessbanden alle lucht verloren en dus de velg in schoten, gelukkig had ik twee binnenbanden als reserve bij mij.

33 mm bandjes in een velg van 15mm intern is niet alleen extreme maar ook niet mogelijk gezien de breedte van het afdichtingsrubber (10mm) van een tubeless ventiel. In samenstelling met twee maal de randdikte van een clincher cq. tubeless band blijft er m.i. minder dan niets over om de band langs het ventiel te kunnen monteren. :roll:
Dat laatste hangt ook van de band af. Ik heb 17mm interne velgen met Michelin banden probleemloos tubeless kunnen maken, maar met Vittoria was het bijna niet te doen. Die moest ik echt met bandenlichter tussen de velg en ventiel duwen.

Re: Tubeless

Geplaatst: 21 sep 2024 14:03
door CampaYolo
Ik heb er na een dagje klooien uiteindelijk "joe's no flat" ventielen voor gebruikt.
Om een lang verhaal met veel krachttermen kort te houden:
Los in het gat gehangen, dan de band er op en daarna het ventiel pas aan draaien.

Ik zal het niemand aanbevelen, maar als je net zo eigenwijs bent als ik is het mogelijk.