Pagina 6 van 50

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 07 jul 2020 15:21
door JoostG
ddetaey schreef: 06 jul 2020 21:13 Heb dit topic een paar keer doorgenomen, maar blijf toch met mijn vraag zitten.
Ik wil met mijn Specialized Roubaix af en toe een stukje grind- en bosweg kunnen rijden. Hier in Vlaanderen zijn dit echter veelal zanwegen met ‘s zomers mul zand.

Mijn bandbreedte is zowiezo beperkt tot 33mm.
Hebben noppen aan de zijkant van de band (zoals bij Panacer Gravelking SK) enig nut, of maakt het echt niets uit en ga ik beter voor een slick band (zoals Schwalbe G-One Speed Evolution).
Wat adviseren jullie?
Dirk
Noppen aan de zijkant geven wat extra grip in de bocht, maar bij mul zand is dat minimaal. Noppen op het loopvlak graven zich in. Glad en breed laat je het makkelijkst rechtdoor gaan op mulle paden in het bos. In het verleden heb ik schwalbe kojaks (35mm) gebruikt om met mijn crosser op het strand te rijden.

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 07 jul 2020 17:43
door ddetaey
Noppen aan de zijkant geven wat extra grip in de bocht, maar bij mul zand is dat minimaal. Noppen op het loopvlak graven zich in. Glad en breed laat je het makkelijkst rechtdoor gaan op mulle paden in het bos. In het verleden heb ik schwalbe kojaks (35mm) gebruikt om met mijn crosser op het strand te rijden.
[/quote]

Bedankt, hier kan ik iets mee.
Dirk

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 07 jul 2020 18:13
door havana
JoostG schreef: 07 jul 2020 15:17 Ik kreeg zojuist de Schwalbe G-One Speed binnen (50-584, 27.5x2.0, 650b, staat er allemaal op, duidelijk zijn wel). Even een pauzetje ingelast om ze op een wielsetje te monteren. TLE bandjes van Schwalbe blijven een pain in the ass wat betreft tubeless montage. Zowel een patroon als de booster werken niet, dus nu met binnenbandje op spanning gezet om een nachtje te 'vormen'. Op mijn velg met binnenmaat 22mm meten ze slechts 46mm (3,8bar). Dat vind ik wel een teleurstelling. De Big ones (60-584) meten wel exact 60mm op deze velg. Wat betreft breedte is het dan ook helaas geen verbetering ten opzichte van de WTB ByWay (47-584) die ik nu gebruik. Misschien toch gaan kijken naar Contentinental Speed Kings.
Grappig, de G-Ones had ik binnen 2 min gemonteerd zonder compressor of vloerpomp. De ByWays zijn bij mij nog steeds niet echt luchtdicht...

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 07 jul 2020 19:24
door robbebopper
ddetaey schreef: 07 jul 2020 17:43 Noppen aan de zijkant geven wat extra grip in de bocht, maar bij mul zand is dat minimaal. Noppen op het loopvlak graven zich in. Glad en breed laat je het makkelijkst rechtdoor gaan op mulle paden in het bos. In het verleden heb ik schwalbe kojaks (35mm) gebruikt om met mijn crosser op het strand te rijden.
Bedankt, hier kan ik iets mee.
Dirk
[/quote]

Maar, dus nogmaals, je hebt er verdomd weinig aan in mul zand.
Mocht je voor kale (kojak!) banden gaan, dan beperk je jezelf weer bij andere omstandigheden.

Afbeelding
Voor de jonkies onder ons: Dit is de enige echte kojak!

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 07 jul 2020 19:29
door wasbeer2006
Een schwalbe erop leggen is nooit een probleem, oppompen soms, dat hangt van nogal wat factoren af. Vaak zit de band net op het ventiel ipv ernaast.

@havana heb je de banden vooraf ontvet, dat helpt vaak wel. Gewoon met een schrale ontvetter, remmenreiniger bv.

Conti,s waren vroeger bv heel vet die kreeg je amper dicht zeker de racesport niet.

Anders helpt het vaak na een twee/drie ritje 20 of 30ml bij te vullen.
Dan heb je nog de emmer methode beide kanten een nachtje op de emmer.

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 07 jul 2020 19:44
door havana
Bij zitten er gewoon pinholen in de wang. Die hufters van R2 bike verkopen gewoon B-kwaliteit.

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 08 jul 2020 16:01
door croix
ik heb ook byways en die doen het gewoon goed... Blijven normaal op spanning, en ik zie vooralsnog geen sporen van pinholes in de wangen... mss, idd een bad batch?

(hier in combo met HuntxMason 650B wielen)

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 08 jul 2020 16:23
door JoostG
Inmiddels zitten de Schwalbe G one speed tubeless op de velgen (avondje vormen en booster waren voldoende). Ook zonder binnenbanden meten ze 47mm. Ik heb ze net naast de WTB's gehouden: Schwalbes kennen een ronder loopvlak. Ik ga ze volgende week eens testen op Texel.

De byway vind ik eigenlijk wel een erg goed bandje: ze gaan inmiddels 8500km mee en slijtage zie ik nog niet.

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 08 jul 2020 21:57
door serbak
Ik ben benieuwd naar je ervaring JoostG, ik fiets nu met G-One Speed en zit te twijfelen tussen WTB Byway of Conti Terra Speed als volgende bandjes. Ik fiets toch wel steeds meer onverhard en mis dan toch grip op sommige passages nu. Wil ook op asfalt toch wel lekker kunnen rollen omdat ik met minder weer vaal een lange rit op de weg met de gravelbike fiets vanwege het comfort, de grip en de schijfremmen.

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 08 jul 2020 22:13
door havana
Voor wat het waard is, ik vind de Byways in 44 mm heerlijk bollen. Ook op asfalt.

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 08 jul 2020 22:25
door JoostG
@Serbak

Als je op korte termijn nieuwe bandjes zoekt, adviseer ik je voor de WTB’s te gaan. Ik ben er erg tevreden over en maak veel kilometers onverhard. Bandje lijkt onverwoestbaar.

Heb de Schwalbes G one speed gekocht omdat ik verwachtte dat ze breder zijn (wat niet zo is), en ik nog banden zocht voor een extra setje wielen wat ik nog heb liggen. Vind op het strand rijden met mijn Carbon wielset net iets teveel van het goede.

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 09 jul 2020 08:07
door Philippos
havana schreef: 07 jul 2020 19:44 Bij zitten er gewoon pinholen in de wang. Die hufters van R2 bike verkopen gewoon B-kwaliteit.
Ik heb ze elders gekocht. Zij zullen ook wel hufters zijn want die van mij blijven ook niet op spanning. Maandag was de voorband leeg. Extra sealant erin en oppompen maar weer... Wel hele fijne banden om mee te fietsen.