Pagina 6 van 11
Re: Carbon Clincher test mei nummer
Geplaatst: 07 mei 2015 23:32
door rene
jeroenr schreef:
Wellicht iets off-topic, maar ik zie deze reden "aero heeft pas zin als je 40km/h rijdt" vaker voorbij komen.
Misschien dat sommige testen anders worden gedaan, maar voor zover ik weet worden alle aero wiel testen met 40km/h aanstromende wind op de wielen uitgevoerd. Niet alleen zal het aerodynamisch voordeel onder deze 40km/h niet ineens weg zijn (het is alleen minder), maar daarnaast is het buiten natuurlijk zelden windstil. 40km/h aan wind in de bekende Bft schaal is windkracht 9.
Hier moet ik je als Zeeuw wel corrigeren maar 40Km/h wind komt overeen met windkracht 6.
http://www.weerstationuithuizermeeden.n ... aufort.htm
Re: Carbon Clincher test mei nummer
Geplaatst: 08 mei 2015 09:01
door Jweijters
roger68 schreef:Je opmerking mbt statisch en dynamisch kan ik niet helemaal plaatsen. Verklaar je nader.
Warmtestroming in de velg speelt bij de genoemde warmteoverdrachtscoëfficiënt ook geen rol omdat het hier gaat over de gedwongen convectie van velgoppervlak naar luchtstroom. Heb het dus niet over warmtegeleding in de velg. Ik heb uitgerekend bij welke oppervlaktetemperatuur van de velg de warmte overdracht als gevolg van gedwongen convectie (lucht stroomt langs een lichaam) gelijk is aan de geproduceerde hoeveelheid wrijvingswarmte. En dan kom ik bij de Stockeu test op 140 gr C uit. Mocht jij andere berekeningen hebben, zou ik die graag willen zien. Wellicht kunnen we daar nog meer duidelijkheid mee creëren.
Dat is uiteindelijk ook m'n doel van de hele exercitie: op basis van berekeningen proberen te begrijpen wat er gebeurd.
Jij hebt betekend wat de temperatuur is in een velg die voor een oneindig lange duur wordt verwarmd door het remnen met het vermogen wat daar voor staat. Je hebt geen rekening gehouden met de energie die nodig is voor de opwarming van de velg zelf, de is aan het begin van de remactie immers nog niet op temperatuur. Jouw berekening us dus voor het statisch evenwicht, waarbij de temperatuur niet meer veranderd.
Warmte stroming is voor mij ook alweer 25 jaar geleden dat ik dit vak op de TUE heb mogen afronden. Ik zou opnieuw in de boeken moeten om de juiste integraal te definieren. Maar daar heb ik niet veel zin in.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel
Gr. joris
Re: Carbon Clincher test mei nummer
Geplaatst: 08 mei 2015 09:42
door jeroenr
Rekenfoutje

. Vanuit de zeevaart reken ik normaal gesproken in knopen wind met de stelregel "(wind in knopen / 5) + 1Bft" ik was in de haast even vergeten dat ik nu in km/h reken ipv knopen

.
Re: Carbon Clincher test mei nummer
Geplaatst: 08 mei 2015 13:18
door ericpeters
roger68 schreef:ericpeters schreef:
...
De warmte overdrachtscoëfficiënt is niet hetzelfde, ALU->lucht is anders dan carbon->lucht, ...
Al weer een hele wat jaren geleden dat ik m'n tentamen Stroming en Warmte Overdracht I&II in Delft heb gedaan, maar dit is volgens mij niet waar
Je zal wel gelijk hebben, voor mij is het wellicht nog langer geleden, maar ik moest denken aan de "speciale coating" en ander gas in HR+++ glas om de isolatie te verhogen en kon me alleen herinneren dat we die 'a' ergens in een tabel moesten opzoeken. Maar dat was ook nog eens in een statische situatie.
Re: Carbon Clincher test mei nummer
Geplaatst: 08 mei 2015 22:00
door wasbeer2006
In de tour heeft ook eens zo,n test gestaan. Bleef alleen campa en lightweight heel dacht ik.
Reed er een downhiller naar benenden met bescherming.
Maargoed zijn er praktijk voorbeelden van forumleden, Die een velg echt kapot geremd hebben?
113kg is behoorlijk de meest zullen toch 20kg of meer minder wegen en dat is heel veel.
Ik maak me er niet druk om en als ik voor mijn gevoel lang slepend moet remmen wissel ik gewoon voor en achter af.
Re: Carbon Clincher test mei nummer
Geplaatst: 08 mei 2015 22:08
door daniel1975
Jongens, stop maar met deze discussie. Ik heb vandaag de Bora's in mijn handen gehad bij Hopmans (en helaas teruggehangen) en alle andere merken zijn gewoon gedegradeerd tot veldvulling

En die Bora's overleefden deze test, dus.......
Re: Carbon Clincher test mei nummer
Geplaatst: 08 mei 2015 22:18
door monsieurpinot
zijn ze op voorraad daar???

Re: Carbon Clincher test mei nummer
Geplaatst: 08 mei 2015 22:19
door henkv
wasbeer2006 schreef:Maargoed zijn er praktijk voorbeelden van forumleden, Die een velg echt kapot geremd hebben?
Ik niet want ik heb er geen, maar 2 clubgenoten wel. Gewoon jongens die net als ik dagelijks in de alpen rijden, nooit een probleem hadden maar opeens toch die ene dag tegen kwamen waar het net iets warmer was, net iets meer geremd moest worden en... Bobbels op de remvlakken, slappe velg door de hitte etc. Een had zerocx, de ander weet ik niet meer. Locaal (Annecy) wordt er niet veel met 100% carbon gereden. Ikzelf doe het echt niet. Heb fulcrum wind en zero, daar nooit problemen mee.
Dat is ook mijn probleem. Het zal meestal goed gaan maar als het even iets anders gaat als je gedroomd had is er niet veel marge. De wegen waar je op rijd zijn openbaar dus je kunt niet de optimale lijn nemen, je weet niet waar opeens een stuk uit de weg is of een brokstuk ligt, het kan zonder probleem 32+ met smeltend asfalt zijn...
Re: Carbon Clincher test mei nummer
Geplaatst: 08 mei 2015 22:36
door daniel1975
monsieurpinot schreef:zijn ze op voorraad daar???

Moet je even mailen; ik heb met 35mm clincher Campa gestaan. Die hadden ze er sowiso 1 set.
Re: Carbon Clincher test mei nummer
Geplaatst: 08 mei 2015 22:43
door monsieurpinot
daniel1975 schreef:monsieurpinot schreef:zijn ze op voorraad daar???

Moet je even mailen; ik heb met 35mm clincher Campa gestaan. Die hadden ze er sowiso 1 set.
thanks! Zal morgen even bellen, ik ben geïnteresseerd in de 50 mm versie (op de website nog niet op voorraad).
Re: Carbon Clincher test mei nummer
Geplaatst: 09 mei 2015 09:54
door zlyrinx
wasbeer2006 schreef:Maargoed zijn er praktijk voorbeelden van forumleden, Die een velg echt kapot geremd hebben?
Ja, zie een paar pagina's terug
Re: Carbon Clincher test mei nummer
Geplaatst: 09 mei 2015 11:06
door apexrider
Ik heb in de stromende regen tijdens de afdaling van de Glandon een voor- en een achterwiel gesloopt. Destijds (8 jaar geleden) reed ik nog met kurk remblokken en durfde de snelheid niet verder dan 40 km/h op te laten lopen omdat ik anders niet op tijd kon afremmen voor de bocht. Overigens heb ik kostenloos een nieuwe wielset gekregen.