Pagina 46 van 262

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 31 okt 2016 23:56
door Vicenza
Ik heb momenteel een Cube Cross Race met shimano 105 groep (11 sp) en mechanische schijfremmen. Ik heb enkele problemen met de remmen.
1. Belangrijkste is dat ik ze niet 100% vertrouw qua remkracht
2. voor iedere rit afstellen
3. aanlopen van de schijf bij aanzetten.

Denken jullie dat ik 1 en 2 op kan lossen met hydraulische remmen? En om meteen te checken: https://www.rosebikes.nl/artikel/shiman ... aid:813773 deze toch?? NB postmount!

Is punt 3 hiermee ook mogelijk opgelost, of heb ik dan een stijver frame/snelspanner nodig?

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 01 nov 2016 09:12
door daniel1975
1&2 los je zo op; remkracht heb je meer dan genoeg met hydro en de blokjes zijn zelfstellend. 1x de caliper goed uitlijnen en dan hoef je er qua afstellen tijd niet naar te kijken.

Aanlopen kan zijn omdat de huidige blokken niet mooi terugveren naar startpositie of het LIJKT aanlopen, maar hoor je gewoon beetje zand/zooi/water mix schuren tussen blokken en schijven. Bij de atb algemeen voorkomend verschijnsel, ook bij de als waanzinnig goed bekend staande XT remmen (die relatief ver van de schijf staan).

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 01 nov 2016 09:57
door Einstein
Vicenza schreef:Ik heb momenteel een Cube Cross Race met shimano 105 groep (11 sp) en mechanische schijfremmen. Ik heb enkele problemen met de remmen.
1. Belangrijkste is dat ik ze niet 100% vertrouw qua remkracht
2. voor iedere rit afstellen
3. aanlopen van de schijf bij aanzetten.

Denken jullie dat ik 1 en 2 op kan lossen met hydraulische remmen? En om meteen te checken: https://www.rosebikes.nl/artikel/shiman ... aid:813773 deze toch?? NB postmount!

Is punt 3 hiermee ook mogelijk opgelost, of heb ik dan een stijver frame/snelspanner nodig?
Ik dacht dat mechanische disc juist makkelijk af te stellen was.
Heb je het al kunnen oplossen?

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 01 nov 2016 16:49
door vincent75
Vicenza schreef: Denken jullie dat ik 1 en 2 op kan lossen met hydraulische remmen? En om meteen te checken: https://www.rosebikes.nl/artikel/shiman ... aid:813773 deze toch?? NB postmount!
Ik heb zo'n set op mijn Gravel racer. Geen aanloop geluiden tijdens aanzetten oid, rijd dan wel met steekassen.
Remmen heerlijk, in de bergen nog nooit zo zeker afgedaald.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 01 nov 2016 17:03
door oldandslow
Vicenza schreef:Ik heb momenteel een Cube Cross Race met shimano 105 groep (11 sp) en mechanische schijfremmen. Ik heb enkele problemen met de remmen.
1. Belangrijkste is dat ik ze niet 100% vertrouw qua remkracht
2. voor iedere rit afstellen
3. aanlopen van de schijf bij aanzetten.

.....
Ik heb een Cube SL Road met Avid BB7 schijfremmen. Dit jaar 2600 km mee gereden, waarvan 1300 km met 15 kg bagage. Geen problemen gehad met de remkracht, ook niet in de Alpen (met regen) en de Apennijnen. Afstellen gisteren voor het eerst gedaan dit jaar, de blokjes stonden niet optimaal meer maar dat gaf nooit problemen, remkracht genoeg al moet de hendel wat verder aangetrokken worden. De enige reden om voor hydraulisch te gaan is wat mij betreft het gekrijs van de blokjes als ze vochtig zijn. Maar dan moet ik naar 11 speed, en dat is er eentje te veel wat mij betreft.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 01 nov 2016 21:47
door bikerke
Hydraulische schijfremmen piepen ook wanneer ze nat zijn.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 01 nov 2016 22:00
door daniel1975
Yep, staat los van kabel/hydro.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 01 nov 2016 22:17
door imarc
Mijn ervaring met schijvenremmen (op de ATB) is dat als je de fiets na een rit in de regen of direct na het afspuiten nat weg zet in de garage/schuur, dat de remmen de eerst volgende rit enorm piepen.
Neem je echter de moeite om voor het stallen de remmen bv met een compressor goed droog te blazen, dan is er bij de volgende fietstocht niets aan de hand.
Heb je geen compressor, dan haal je voorzichtig de blokjes bovenuit de klauw, maakt ze met een schone doek goed droog, evenals de schijf. En schuift de blokjes weer netjes terug. Hoort gewoon bij de verzorging van je fiets, net zoals je na een rit de ketting even doet.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 01 nov 2016 23:25
door Vicenza
Dank jullie wel! Die zullen het dan gaan worden. Ik snap dat het geluiden niet helemaal weg zal halen, maar het niet vertrouwen van de remmen is toch altijd een beetje vervelend. Als ik dat meer kan terugkrijgen, is me dat veel waard. Zoals het nu is rijd ik namelijk ook in de regen liever met mijn andere fiets met velgremmen, dan met deze mechanische schijven. Ik heb ze al heel vaak opnieuw afgesteld, meerdere filmpjes bekeken hoe het beter te doen etc. Dus ik ben vrij overtuigd dat het aan de setup ligt, niet zozeer aan mij.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 02 nov 2016 11:49
door TL@
deefmill schreef:Beste Forummers,

Weet iemand de laatste stand van zaken omtrent schijfremmen bij de Marmotte van 2017 ?

De inschrijving start volgende week, en aangezien ik een fiets met schijfremmen heb, wil ik eventuele teleurstelling (en inschrijfgeld..) voorkomen.

Worden alle fietsen eigenlijk gecontroleerd bij de Marmotte? Iemand hier ervaring mee?

Groet,
David
Was dit jaar al geen probleem om met schijfremmen te rijden (zelf Les 3B gedaan met schijven en ik was zeker niet de enige)
Fransen zijn erg laks op dat gebied (en de UCI heeft al aangegeven dat massastart events schijfremmen mogen/moeten toelaten)

Kortom, geen zorgen over maken.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 02 nov 2016 12:11
door deefmill
ik ga mij aanmelden voor de Marmotte ... ben benieuwd
bedankt voor de reactie zover.

UCI doet ook weer 'onderzoek' naar toelating schijfremmen, zal niet voor 2017 seizoen geregeld zijn denk ik.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 03 nov 2016 08:32
door Einstein
Hoe verhouden mechanische disc zich na een regen rit? Mijn CX met mini v-brakes lopen altijd aan na een regen/modder rit (woonwerkverkeer ritjes) Ik moet deze bijna dagelijks af stellen, geld alleen voor de achterrem ivm spanning van de kabel.