Pagina 45 van 258

Geplaatst: 04 aug 2010 13:36
door carabo
Prachtige fiets! Niets meer aan doen ;)

Buizenset is van Oria denk ik. Heb zelf ook een Van Tuyl met geprofileerde buizen en daar zitten Oria stickers op.

Geplaatst: 04 aug 2010 14:55
door indecs
@ chrissiewizzie

De achterderailleur is sowieso Chorus uit '91 of '92 (slant parallelogram).
De remhoeven zij wel Athena en de crank waarschijnlijk ook.

Chorus 1992:
Afbeelding

Athena 1992:
Afbeelding

Chorus 1991:
Afbeelding

Athena 1991:
Afbeelding

Geplaatst: 04 aug 2010 15:14
door indecs
Tja, een '92 frame kan natuurlijk makkelijk opgebouwd zijn met een mix van spullen uit 1991/1992.

Hierboven staan de '91 en '92 groepen afgebeeld van zowel Chorus als Athena.
Wat bedoel je met "bolle achterkant"?

Deze? Die is van 1990 en ouder:
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: 04 aug 2010 15:56
door Livio Livius
Als je deze foto's ziet dan vraag je jezelf toch af waar het fout is gegaan in design tov de huidige groepen. Alles is wel lichter geworden maar niet mooier.

Geplaatst: 05 aug 2010 11:16
door marz
Dank voor de reacties, weet ik in elk geval weer wat meer over de fiets.
En volledig eens met dat de spullen van vroeger net mooier zijn, meer elegantie.

Geplaatst: 05 aug 2010 11:23
door Le Grimpeur
Livio Livius schreef:Als je deze foto's ziet dan vraag je jezelf toch af waar het fout is gegaan in design tov de huidige groepen. Alles is wel lichter geworden maar niet mooier.

En vergeet ook de afwerking niet! Als ik de achterplaat van de kooi m'n huidige Chorus achterderailleur bekijk: gewoon een gestanst stuk zwart gemaakt alu. Dat was vroeger in die prijsklasse toch wel anders!

Geplaatst: 06 aug 2010 00:07
door morel
Le Grimpeur schreef:
Livio Livius schreef:Als je deze foto's ziet dan vraag je jezelf toch af waar het fout is gegaan in design tov de huidige groepen. Alles is wel lichter geworden maar niet mooier.

En vergeet ook de afwerking niet! Als ik de achterplaat van de kooi m'n huidige Chorus achterderailleur bekijk: gewoon een gestanst stuk zwart gemaakt alu. Dat was vroeger in die prijsklasse toch wel anders!


Ja,

Met weemoed kijken we allemaal terug naar wat voor moois we in de loop der jaren op de vuilbelt hebben gekieperd :( .

Ik denk dat als je het nu net zo mooi en degelijk wil laten maken (zelfs in Taiwan) het dubbele betaald ivgm die "carbon troep" van nu.

En laat het maar wat zwaar zijn allemaal, ik zie het toch liever op mijn fiets staan dan het huidige spul.

Ik heb het afgelopen jaar best wel wat uitgegeven op o.a. Ebay aan "old Campy"
want als het er nog gaaf uitzag moest het best nog wat kosten, maar heb er nog geen moment spijt van gehad, integendeel ik ben zelfs blij dat ik nog wat van dat ongeschonden mechaniek heb kunnen bemachtigen.
Ik heb ook het idee dat het aanbod steeds schaarser word, met gevolg dat er woekerprijzen voor word gevraagd en ook grif voor word betaald.

Mijn stalen Bianchi is al weer een paar weken terug van de lakker maar heb helaas nog geen tijd kunnen vrij maken voor de opbouw .
Zal iets voor na de vakantie worden denk ik (september) en zal dan ook wat beeldmateriaal posten.
Ondertussen kijk ik elke dag even stiekem naar al dat moois wat Tullio Campagnolo ons in de jaren 70-80-90 gebracht heeft................. ;)

Grtz,
Morel.

www.speedbicycles.ch

Geplaatst: 16 aug 2010 13:52
door theodorocampagnolo
2008 grens Italie-Zwitserland. Hans en ik gaan weer 's een weekje fietsen in Italie en hebben de streek bij Biella uitgekozen. Daartoe rijden we met 't bijna lege bussie door Zwitserland en gaan bij Olgia de grens over waar we aan de Italiaanse kant met een bezoekje van de grenswachters worden vereerd. Wat we komen doen, waar precies, hoe lang en wat er in 't bussie zit. Welnu, ik maak 't bussie open en laat de jongeman zijn werk doen.
Hij staat maar een beetje te kijken, en haalt er dan zijn superieur bij.
Daar moet ik natuurlijk 't mijne van weten en vraag de heren wat er aan de hand is. Ze staan met een melancholische blik in de ogen een te kijken naar de inhoud van 't laadruim: Batavus Professional uit mid jaren 70 naast een Giant Peleton Light uit eind jaren 80. Beide blauwe fietsen blinkend gepoetst en geprepareerd voor 't betere klim en daal werk.
'Siamo appassionati' legt de superieur uit. De heren hebben zelf -uiteraard want daar zijn 't Italianen voor- 't nieuwste van 't nieuwste in hun schuurtjes staan maar deze aanblik heeft veel impact op de heren.

Dit maak je volgens mij alleen mee met lugs- gesoldeerd stalen fietsen. En dan niet alleen omdat die lekker oud zijn maar gewoon omdat die stalen fietsen veel mooier zijn dan alles wat daarna verzonnen is: Ook Tig gelaste stalen fietsen kunnen wat mij betreft niet tippen aan de schoonheid van de traditie.
'Technology alone is a poor substitute for experience' zoals Richard Sachs (Richard wie? http://www.richardsachs.com/ ) stelt.

Beroepshalve kom ik wel eens in aanraking met moderne fietsen en die hebben ook wel wat. Qua comfort staat carbon dan op een 2de plek direct na een goed gemaakt gesoldeerd stalen frame. Wat ik vooral goed vind aan moderne fietsen zijn de versnellingen. Een Koga uit 78 ziet er wel leuk uit maar wat heb je in vredesnaam aan 48-22? Nee dan die full carbon waar ik even een rondje op mocht... 2 x 11 versnellingen met 34-28 als kleinste: Ben je overal klaar voor, zó uit de skuur de Dolomiten in; geen gedoe van een ander crankstel en andere ketting en tandwielen.

Wat mij wel tegenvalt is 't gewicht van moderne fietsen. Mijn Batavus van Columbus pijp weegt incl. Brooks professional en Speedplay pedalen nog geen 10500 g. Volgens mij effe ruim een kilo meer dan een moderne alu racer. Ik had 't verschil groter verwacht.

Steel = Real zoals Jan van Dalen stelt. 't Kan een stootje hebben, als 't krom is buig je 't gewoon weer recht. Je kan 't eindeloos upgreaden. 't Is licht, sterk, sierlijk. De verf glimt als een botervloot in de maneschijn. Je kan ermee klimmen, dalen, op vlak terrein tegen de wind in beuken. Eddy Merckx won er Giro's en Tour de Frances mee, Bartali en Coppi hadden 't onder hun reet, Er worden Keirin wedstrijden mee gereden. Greg Lemont versloeg er Laurent Fignon mee etc etc.

Je vraagt je zowaar af waarom 't allemaal zonodig anders moest.

Geplaatst: 16 aug 2010 15:22
door edwin01
Tsja jongen, dat heet vooruitgang en is over het algemeen niet te stuiten.....
En een moderne alu-racer weegt zo een kilo'tje of zeven, zeven-en-een-half, dus dat is iets meer dan een kilo...... ;-)
Ik weet trouwens niet waarom zo'n derailleur nodig is, Maurice Garin won de Tour toch ook met 1 versnelling?

Geplaatst: 16 aug 2010 16:17
door paulusr3
Tegenwoordig heb je ook steeds lichtere stalen racers. Die van mij is 7,8kg :)

Geplaatst: 16 aug 2010 18:36
door stillekracht
paulusR3 schreef:Tegenwoordig heb je ook steeds lichtere stalen racers. Die van mij is 7,8kg :)



Ik heb er ook een nieuwe stalen bij dit jaar. Ook 7,8Kg!

Mijn full carbon is maar 300g lichter.

Geplaatst: 16 aug 2010 19:21
door paulusr3
Wat voor iets als ik vragen mag??