Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Sporten en kransslagaders

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12831
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 nov 2023 11:27

Het maag/slokdarm onderzoek is achter de rug. Het doet niet pijn maar wel een &^% onderzoek.

Het is gewoon zo dik als een tuinslang wat er naar binnen gaat en stug niet normaal. Daar moeten toch nieuwe technieken voor zijn.
In mijn slagader was een soort versnellingskabel, nu snap ik ook wel dat het anders is, maar het verschil is erg groot.

Biopten afgenomen met verdenking op een slokdarminfectie. Dat bleek het niet te zijn.
Een irritatie waarschijnlijk. Maar hoe ontstaat dat? Volgens de arts door maagzuur, maarja, klepje werkt goed.

Omdat het geirriteerd is nu 6 weken 2x per dag maagmedicatie en dan afbouwen en kijken wat er gebeurt.
Nu denk ik en (huis) artsen, dat mij lichte steken in de borststreek daar niet mee te maken hebben.
Het is heel raar op de race voel ik ze aankomen maar gebeurt er niets op de MTB op dezelelfde weg wel.
Dat concludeer ik naar een ritje of 20. Dat is teveel toeval.

Ik denk ook aan de nervus vagus en ook mijn huisarts en manueel therapeut. Veel zitten zoeken op het internet en bijna alles wat er mee te maken heeft heb ik. Af en toe mij darmen, soms mijn maag, soms mijn slokdarm, druk/irritatie links onder mijn borstbeen.
Goede oefeningen gevonden die ik nu ga doen. Afwachten of het werkt en of dat het ook is.

De vraag is wat de oorzaak is en het gevolg of andersom. Altijd zo lekker bij vage klachten. Ik had leiver mijn been gebroken oid.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6128
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 11 nov 2023 12:06

Sterkte @wasbeer ; een gebroken arm of been is eenvoudiger… ik ken het gevoel. Hou een vinger aan de pols, en blijf “ druk” zetten als je ergens niet tevreden over bent.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38144
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 nov 2023 13:00

Ik heb in 2 jaar tijd twee keer een enorme pijnaanval gehad (echt niet weten hoe je moet zitten/staan/liggen) bij mijn darmen, links onder.
Ook al wat gezocht door artsen, maar niets te vinden. Het gaat na 2-3 uur en stapel paracetamol & ibu weg en komt dan niet meer terug.
Menselijk lichaam blijft ingewikkeld iets.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12831
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 nov 2023 13:54

Dankje Rene!

Ik blijk zoeken. Ben wel heel tevreden hoe ik behandeld ben hoor.
Ze hebben heel snel het ergste, mijn hart uitgesloten. Toen echo en MRI van de hele buik/maagstreek en borst.
Wat ik dan alleen merk is als je "niks" hebt houd het op.

Wat jij zegt daniel heb ik in veel mindere mate qua pijn. Maar ook zo,n rare soort steek, net alsof er een spiertje losschiet, dan gaat mijn hr 10 a 15 slagen omhoog en na 30 a 45s wordt ik weer normaal. De meter gaat dan ff naar 70, maarja, daar kan je geen 180watt mee trappen, dat is een fout van de HR band in mijn geval. Maar de eerste keer schok ik me wel rot.

Na een paar van die tikken, die ik dus alleen op de MTB krijg, ben ik ook best moe en veel naar toilet.
Lijkt een soort adrealine die vrijkomt elke keer. zo voelt het ook. Krijg ook zo'n onrustig gevoel dan.

En na heel veel eten bv een BBQ heb ik wel eens last. Dus dat doe ik nu niet meer.
De BBQ wel maar dan alleen de eerste twee rondes en stoppen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12831
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 dec 2023 19:26

Na weer een paar weken verder gaat het beter. Stuk beter.
Ik merk nu ook dat ik klachten kwijt ben die ik al vijf a zes jaar heb.

Ik ben in overleg met de huisarts verder gegaan met 2 keer per dag 40mg pantoprazol. Dit lijkt iig een van de oorzaken te zijn maag/darm.
Ben nu weer een week of drie met zwift bezig en heb de klachten niet meer gehad en ook niet bijna.

Wel vrijdag avond na een pittige Goulash en drie baco,s. Dat lijkt toch erg op de maag. Al waren de klachten veel lichter. Twee tikje en het was klaar.

Daarnaast ben ik nog met de oefeningen bezig voor de nervus vagus en met een manueel therapeut. Dat lijkt ook zijn vruchten af te werken.
Het voelt iig veel beter en constanter en ik ben veel aan het proberen.

IF ben ik mee gestopt dat is te zwaar voor mijn maag. Nu in de ochtend nadat ik een uur a 2 uur wakker ben een broodje met kaas, krentebol oid.
Daarvoor thee en max 1 bakje koffie en geen 3 of 4 meer. Dat was ook even wennen maar gaat goed.

1 zwaluw maakt nog geen zomer, maar beter 1 dan geen..... ik ga binnenkort eens de MTB pakken en het bos in. Kijken of het dan ook wegblijft.

Klachten die ik al langer had. Bv na heel hard fietsen, zeg even een Cauberg voluit en ik stopte dan met fietsen om uit te rusten voelde ik altijd een lichte druk/benauwheid bij mijn borst, dat deed ik dus ook niet meer. Echter heb ik dat nu twee keer getest en geen last. Ook voel ik mijn hart bijna nooit meer kloppen, ook dat had ik wel regelmatig. Dat lijkt toch ergens dat borstbeen of iets met de slokdarm te zijn geweest.

Ik blijf opletten en waarschijnlijk ga ik half januari naar 2x20mg pathoprazol om te testen of dat ook goed gaat.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8642
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 09 dec 2023 09:40

Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

0475
Forum-lid
Berichten: 852
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 09 dec 2023 13:52

Middenrif breuk is door de artsen al uitgesloten?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12831
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 dec 2023 15:26

Ja, geen middenrif reuk, geen afwijkingen in de maag of darm.
Deze week weer wat meer last, net ff op zwift twee uur en nu is het bijna weg..... zeg het maar?

Ik denk zel dat het iets met mijn darm/maag is en de vertering.
Ga denk ik maar na een diëtist. Ik kan er gewoon niets van zeggen wanneer het erger is of niet.
Ja hoe voller de maag hoe groter de kans, maar ook niet altijd.

Het kan ook iets zijn wat opbouwt maar een link met eten en de dag ervoor of daarvoor kan ik niet leggen.
Misschien een diëtist wel, die weet meer van voeding.

Net weer twee dagen met bed 15cm hoger en twee kussens, wel super goed geslapen overigens.
2x body betery 100 -:)

Het wordt wel een beetje off topic zo, want mijn hart is wel uitgesloten op de meeste extreme manier.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12831
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 dec 2023 15:33

nijkie schreef: 09 dec 2023 09:40 Stukje in de Volkskrant https://www.volkskrant.nl/sport/functio ... oogle.com/
Intressant stuk, bedankt!!!
zoals ik al schreef heb ik het er ook met 4 cardiologie over gehad.

Wat die vooral aangeven is zeker op wat oudere leeftijd na je 40ste. Doe het niet te extreem en doe een goede warm-up en cool down. Open deuren misschien, maar ik warm nu echt 15 minuten op met een hr van 120 en een wat of 150 a 160 en aan het einde ook weer en afbouwende naar 100watt. Ik merk wel dat het wat fijner afstappen is en daarna.

Wat je bij mij aan de bloedwaarde zag na het fietsen is dat mijn nierfunctie 70 was en bij bloedonderzoeken nuchter of niet na het sporten groter dan 90.

Dat is ook wat een van de cardiologie zie, je belast al je organen extra en dat kan een probleem zijn.
Hij gaf ook aan het enige wat je moet eten tijdens lang sporten is suiker en niks anders. Maar ook daar merk je dat de een er anders inzit dat de ander.

Ik heb een te hoog cholesterol 7.4 als ik geen medicatie neem. Nou dan gaan de alarmbellen af. Maar er zit bij mij dus geen aderverkalking in mijn aders. Mijn vraag was, wat boeit dan die hoge cholesterol als het niet blijft plakken. Cardiologen vinden het lastig daarop antwoord te geven en schrijven toch medicatie voor. Dat snap ik ook wel hoor, maar ze weten het ook gewoon nog niet allemaal

Plaats reactie