walter- schreef: ↑19 aug 2018 21:10
Ter info ; in België was er rob goris die pas op 27-28 jaar prof wielrenner werd na carrière in ijshockey. En Ludo Dierckxsens werd prof op zijn dertigste na een carrière als loodgieter...
Dierckxens reed daarvoor wel bij de amateurs al. En Goris ook. Goris was daarvoor ook ijshockeyer en stond bekend als maniakaal qua trainen.
Maar goed, het kan, op je 20e beginnen en nog prof worden. Je bent op je best ergens tussen je 28e en 34e. Je hebt nog wel even tijd. Om maar een voordeel te noemen: veel (talentvolle) jongeren zijn voor die tijd al compleet uitgeperst en opgebrand.
Natuurlijk is het goed om ambities te hebben, maar als je op je 20e begint, zie er eerst maar eens voor langere tijd plezier in te houden en het te combineren met andere activiteiten. Daar komt nog bij dat ook in het peloton rijden voor velen in het begin wennen is.
Heb vroeger zelf bij de beloften gereden.
Dan mag je toch al wel serieus trainen. Als ik destijds uit de collegebanken kwam en het schemerde, hadden een hoop collega's er al een flinke duurtraining op zitten. Veel van die gasten stonden op de loonlijst bij een sponsor, hadden een begripvolle werkgever, werkten part-time en er waren zelfs gasten bij die afgekeurd waren, maar wel gewoon wielerkoersen wonnen. Heb in feite het omgekeerde pad bewandeld. Eerst een aantal jaren gekoerst, daarna feesten, drinken, roken, etc. Nu wel weer gaan fietsen, maar voor het plezier.
Ik zou in elk geval:
- niet alle andere schepen verbranden, maar werk/studie combineren met fietsen. De kans dat je jezelf binnen gaat fietsen is grenzend aan nul.
- goede begeleiding zoeken. Het heeft weinig zin om jaren te gaan verspillen aan zelf bedachte trainingsschema's e.d.
- criteriums links laten liggen of in elk geval niet elke week. Dat bochtenwerk op die kleine prutsrondjes is echt een vak apart. Ik zou een amateurlicentie aanvragen en in België meerijden met de beloften/elite. Kun je in Nederland wat amateurkoersen rond de kerk rijden. Da's al uitdaging genoeg. De betere renners daar rijden hard en zouden bij de elite ook wel kort rijden.
- voorjaar gewoon besteden aan goed trainen en mikken op meerijden vanaf mei. Voorjaar is het vaak toch waaier, simpele kermiskoers in België met 180 renners aan de start waarvan een hoop kleppers is dan al uitdaging genoeg.
- trainingsmaatjes zoeken. Lange duurtrainingen zijn een stuk leuker met meerdere renners dan in je eentje.
Maar vooral zien dat het leuk blijft. Weet niet hoeveel je nu fietst, maar straks 'moet' het en dat is toch wel anders dan enkel fietsen wanneer je zin hebt.