Re: Gravelbike ook als race bike?
Geplaatst: 01 feb 2020 09:54
Om even terug te komen op de startvraag: ik ben net mijn gravelbike aan het ombouwen tot gebruik endurance racer, naast mijn oudere aluminium Emonda met velgremmen. Het gaat om een titanium Pickenflick (origineel als CX ontworpen) met Sram Rival 22 groep. Het viel me op dat stack en reach en bb-drop vlak bjj elkaar liggen, de Emonda is 7mm langer, maar verder binnen de mm gelijk. Met 28mm banden zijn beide fietsen even hoog en zitpositie vrijwel gelijk te krijgen. Ook het gewichtsverschil valt erg mee. Het gaat om een basis model Emonda met Tiagra en Fulcrum racing 4 wielset van rond 9kg rijklaar incl pedalen. De Pickenflick is welliswaar titanium, maar geen high-end lichtgewicht, en weegt met Rival22, hydrolische schijfremmen en DTSwiss CR 1600 wielset rijklaar rond 9.5 kg (beiden large) ......het "gewone" verschil van 0.5kg tussen disc en velgrem versie.
Wat betreft rij/stuur eigenschappen lijkt de Pickenflick sterk op de Domane (heb ik ook gereden) , stuk minder "speels" als Emonda, maar wel superstabiel op slechte/gladde wegen. Beetje minder "aero" ook, door bredere vork en achterbrug, maar de zitdiepte is gelijk als de Emonda.
Ik ben een echte toerder, dus kan me voorstellen dat je wedstrijdrijder hier niet tevreden mee zal zijn...........maar voor mij doet hij nauwelijks onder voor een endurance racer in vergelijkbare prijsklasse (1500-2250€) op de weg.
Ik ben wel kritisch op het dubbelgebruik als echte offroad gravelracer: met simpelweg een wielset met bredere banden ben je er vlgs mij nog niet. Ik heb offroad op slechte stukken mijn stuur hoger en korter staan ( toch minimaal 1cm) en op echt ruigere afdalingen is een 1x11 aandrijving met "clutch" derrailleur toch wel aan te raden. Beperk je je tot vrij strakke grind en bospaden, dan gaat het natuurlijk uitstekend.
NB Of je lekker rijdt op de weg met een gravelbike ligt ook erg aan de geometrie vd fiets (en je smaak natuurlijk) . Er zijn relatief speels sturende gravelbikes en strak rechtuit sturende versies (meer op offroad gericht). De reden dat ik mijn Pickenflick heb omgebouwd als road-endurance is dat ik er nu een Pinnacle Arkose gravelbike naast heb met veel meer offroad gerichte geo. (lager bb, kortere reach en hogere stack en nog meer bandenruimte). Hiermee heb je offroad met bv 650B wielset en 2.2 mtb-banden vrijwel een starre mtb ......... maar dat voelt met 28mm wegbanden veel meer als toerfiets op de weg. Zo'n model zou ik zeker niet aanraden als je hem ook als racefiets wilt gebruiken.
Proefrijden en geo-tabellen zijn dus erg belangrijk!. Er is erg veel verschil tussen diverse gravelbikes.
Wat betreft rij/stuur eigenschappen lijkt de Pickenflick sterk op de Domane (heb ik ook gereden) , stuk minder "speels" als Emonda, maar wel superstabiel op slechte/gladde wegen. Beetje minder "aero" ook, door bredere vork en achterbrug, maar de zitdiepte is gelijk als de Emonda.
Ik ben een echte toerder, dus kan me voorstellen dat je wedstrijdrijder hier niet tevreden mee zal zijn...........maar voor mij doet hij nauwelijks onder voor een endurance racer in vergelijkbare prijsklasse (1500-2250€) op de weg.
Ik ben wel kritisch op het dubbelgebruik als echte offroad gravelracer: met simpelweg een wielset met bredere banden ben je er vlgs mij nog niet. Ik heb offroad op slechte stukken mijn stuur hoger en korter staan ( toch minimaal 1cm) en op echt ruigere afdalingen is een 1x11 aandrijving met "clutch" derrailleur toch wel aan te raden. Beperk je je tot vrij strakke grind en bospaden, dan gaat het natuurlijk uitstekend.
NB Of je lekker rijdt op de weg met een gravelbike ligt ook erg aan de geometrie vd fiets (en je smaak natuurlijk) . Er zijn relatief speels sturende gravelbikes en strak rechtuit sturende versies (meer op offroad gericht). De reden dat ik mijn Pickenflick heb omgebouwd als road-endurance is dat ik er nu een Pinnacle Arkose gravelbike naast heb met veel meer offroad gerichte geo. (lager bb, kortere reach en hogere stack en nog meer bandenruimte). Hiermee heb je offroad met bv 650B wielset en 2.2 mtb-banden vrijwel een starre mtb ......... maar dat voelt met 28mm wegbanden veel meer als toerfiets op de weg. Zo'n model zou ik zeker niet aanraden als je hem ook als racefiets wilt gebruiken.
Proefrijden en geo-tabellen zijn dus erg belangrijk!. Er is erg veel verschil tussen diverse gravelbikes.