Pagina 5 van 22
Re: Renovo R1 van hout
Geplaatst: 06 dec 2011 14:19
door skimons
zijn inderdaad supernaven... alleen de body is het kwetsbare punt en ook niet te servicen (althans, voor zover ik weet)
Re: Renovo R1 van hout
Geplaatst: 06 dec 2011 14:37
door Rey953
Ik wil de wielen in principe alleen voor speciale gelegenheden gaan gebruiken (toertochten, cyclo's en misschien een aantal recreantenwedstrijden), dus servicen zal in de nabije toekomst niet noodzakelijk zijn. Ik wil voor 'dagelijks' gebruik een setje simpele alu wielen gaan gebruiken. Welke wielen dat gaan worden weet ik niet, maar het zal iets in de trand van Mavic Ksyrium Equipe en Fulcrum Racing 5 wielen worden of iets handgespaakts.
Re: Renovo R1 van hout
Geplaatst: 14 dec 2011 18:28
door Rey953
Het frame is nagenoeg af en heeft alleen nog uitvalpatten nodig. Die komen er uiterlijk begin volgende week in. Hier is alvast een foto van hoe het frame er nu uitziet:

Re: Renovo R1 van hout
Geplaatst: 14 dec 2011 18:45
door maui
Pffff, ik lees hier al eventjes mee en iedere nieuwe foto maakt weer meer indruk dan de vorige. Erg mooi vakwerk, prachtige details. Nu al een fiets om jaloers op te zijn.
Re: Renovo R1 van hout
Geplaatst: 17 dec 2011 00:46
door maui
+1!
+1!
+1!

Re: Renovo R1 van hout
Geplaatst: 17 dec 2011 09:46
door zorba
Pfff mooi hoor. Zijn de houten ophangbeugels voor in de huiskamer al klaar?
Re: Renovo R1 van hout
Geplaatst: 20 dec 2011 14:05
door Rey953
Ryk Venema van Force Wheelz (
http://www.forcewheelz.nl/) was zo vriendelijk om wat foto's te sturen van de bouw van het voorwiel:
Gevlochten, maar niet gespannen
In de stand
Radiale afwijking meten en corrigeren

Re: Renovo R1 van hout
Geplaatst: 20 dec 2011 14:39
door Force Wheelz
Ik moet zeggen, het is een prachtig set om te mogen bouwen!
Met houten velgen kom je dingen tegen wat er voor zorgt dat het even anders moet. Bijvoorbeeld, de spaakgaten zijn dusdanig klein, dat je eerst de nippels rondom in de velg moet drukken, en dan de spaken in de nippels leggen. (ipv spaak en nippels tegelijk monteren)
Ook zijn de toleranties voor een houten velg heel anders dan een alu velg. Ik hanteer normaal gesproken +/- 0,2mm laterale slag, terwijl er volgens de geleerden voor houten velgen geldt dat als je 0.5mm tot 1.0mm hanteert, je het best goed doet. Dat zal dus even wennen zijn om de precisie wat los te laten. Reden: "Hout leeft" zeggen ze!
Ben benieuwd naar het eindplaatje, frame, wielen en onderdelen samen!
Re: Renovo R1 van hout
Geplaatst: 20 dec 2011 15:13
door vanzella
echt super mooi. ik wist niet eens dat het bestond

!
Re: Renovo R1 van hout
Geplaatst: 20 dec 2011 23:39
door skimons
Mooi hoor. Mooi stukje werk weer. Ook leuk om de "werkplaats" van de wielbouwer te zien

Re: Renovo R1 van hout
Geplaatst: 21 dec 2011 21:00
door Force Wheelz
skimons schreef:Mooi hoor. Mooi stukje werk weer. Ook leuk om de "werkplaats" van de wielbouwer te zien

Ja, binnen is een stuk warmer dan in t hok deze tijd van t jaar!

Re: Renovo R1 van hout
Geplaatst: 21 dec 2011 21:16
door jsparie
Zie dit topic voor het eerst maar ben direct al heel benieuwd naar het eindresultaat. Nog even een tip voor de 25th groep. De gepolijste afwerking is naar mijn ervaring toch wat gevoelig voor corrosie. Zet alle onderdelen en name de shifters ook in nieuwstaat al goed in de wax zou ik zeggen. Lijkt me toch dat FIETS een reportage in het blad moet plaatsen als de fiets klaar is. Zoals dit zie je ze zelden.
Ik zie bij de foto's van je verkochte spullen ook een morati crankset staan. Die zou er ook wel mooi bij gestaan hebben denk ik. Hoewel de 25th groep één geheel houden ook wel een plus is natuurlijk. Succes man.