Pagina 40 van 40
Re: Factor
Geplaatst: 15 dec 2025 09:53
door wasbeer2006
daniel1975 schreef: ↑14 dec 2025 13:41
Ik zie het wel vaker. Maar ben vooral benieuwd waarom dat inzicht is veranderd.
Meer open heuphoek. Vroeger was het diep dieper diepst.
Pogacar zie je zo ook rijden en bv Arensman heeft zijn zadel aardig met de neus naar beneden staan.
Ik ben er een jaar of zes zeven geleden zelf mee gestart, maar meer uit vanuit dat ik last had van mijn onderrug. 1,5 naar voren en 1cm lager en 1cm kortere cranks hebben dat probleem voor een groot deel verholpen. Bij effect een veel stabielere, comfortabelere zit.
Re: Factor
Geplaatst: 15 dec 2025 11:49
door daniel1975
Welke cranklengte rij je nu?
ik vind iets verder naar voor ook fijner, maar dat komt ook omdat veel fietsen net een te lange reach hebben voor mij.
Re: Factor
Geplaatst: 15 dec 2025 14:13
door wasbeer2006
165mm op de weg, had dus 175mm
Je twede opmerking snap ik maar het is interessant om ons eens af te vragen of veel fietsen een te lange reach hebben?
Ik ben met 185 en 91cm bbl een kort bovenlichaam, maar met mijn nieuwe houding heeft een fiets voor mij niet meer teveel reach omdat ik die houding door de de hoek veel beter aankan.
Ik ben van mening dat er niet veel klopt van de totale racefiets geo, bij de MTB's en gravel wordt het beter.
Het is nu een beetje one size fits al, het past prima voor de gemiddelde, maar val je er iets buiten, past het niet goed of met behoorlijke concessies.
De remgrepen zijn de laatste jaren bijna 1cm langer geworden, daar zit een groot probleem, omdat we voor het gezicht ergens het reservoir kwijt moeten.
En nog niet erg maar start dan met sturen vanaf 60mm reach en niet 70 of 75
Re: Factor
Geplaatst: 15 dec 2025 15:10
door Bianchi105
k ben er een jaar of zes zeven geleden zelf mee gestart, maar meer uit vanuit dat ik last had van mijn onderrug. 1,5 naar voren en 1cm lager en 1cm kortere cranks hebben dat probleem voor een groot deel verholpen. Bij effect een veel stabielere, comfortabelere zit.
Normaliter kan je met kortere cranks het zadel juist hoger zetten. Als je zadel naar voren (= dichter bij de pedalen), zadel lager (=dichter bij de pedalen) én kortere cranks hebt gemonteerd zat je in eerste instantie ook echt te hoog met je zadel.
Ik heb met 165mm cranks m'n zadel 7mm hoger gezet en het stuur 1cm lager, dat merk je wel echt in snelheid (aero).
Re: Factor
Geplaatst: 16 dec 2025 08:53
door wasbeer2006
Zo ben ik inderdaad ook gestart, zadel 1cm hoger, maar in de afgelopen jaren dus weer gezakt. Ik zat ook wel aan de hoge kant. zit nu op 805mm met bbl91.
Je ziet verschillende invalshoeken, de een zegt zadel gelijk houden de ander zegt omhoog. Ik zou vooral doen wat prettig voelt
Re: Factor
Geplaatst: 16 dec 2025 09:23
door scottpch64
Ik heb niks gedaan aan de zadelstand toen ik van 170mm cranks naar 165mm cranks gegaan ben, voelt prima aan en nergens last van!
Re: Factor
Geplaatst: 16 dec 2025 11:07
door wasbeer2006
Dat kan ook, ik feitelijk ook maar na eerst omhoog en toen weer omlaag haha.
Maar probeer zelf wat prettig voelt. Je kan een richtlijn nemen als basis, maar houd je daar niet teveel aan vast.