5 juli 2014 - 5 jaar na mijn eerste Marmotte - back with a mission
Op 4 juli 2009 verliep mijn eerste Marmotte erg, ehm, interessant. Een flinke knieblessure zorgde er destijds voor dat ik de laatste 6 weken niet meer heb kunnen fietsen. Daarbovenop kwamen 3 klapbanden tijdens de Marmotte (velgproblemen). Uiteindelijk in 2009 na bijna 12 uur (11 uur en 54 minuten aan de meet gearriveerd en erg blij met de bronzen plak.
Mijn doel voor deze 2014 editie lag een stuk hoger: goud. De limiet: 8 uur en 13 minuten. Ik moest dus 3 uur en 39 minuten van mijn tijd uit 2009 gaan afhalen. Een flinke opgave. Ik wist dat het mogelijk was, maar ook dat het waarschijnlijk een minutenspel zou gaan worden.
Voorbereiding
De aanloop naar de Marmotte was voor mijn doen goed. Met twee kinderen waaronder een babytje was het passen en meten. De totale 2014 teller stond bij vertrek naar Frankrijk op 4.150 km, een record voor mij. Hieronder zat onder andere LBL 279 km en bovendien flink wat klimwerk op de Tacx Fortius. Geen rare ziektes of andere problemen deze keer. Door de drukte heb ik weinig echt lange (>150km) duurtrainingen gedaan, maar ik heb desondanks het gevoel dat ik klaar voor het fietsdoel waar ik sinds november naartoe heb gewerkt. De Bianchi Infinito (met 34x28) uiteraard mee in de caravan.
De week voor de Marmotte
Op zaterdag 28 juni afgereisd naar Rochetaillée (Camping Le Chateau bij de rechterbocht richting Glandon). Op maandag vormcheck op de Alpe. In 1 uur en 1 minuut van het riviertje tot de streep in het dorp. Hmmm, 2 minuten langzamer dan vorig jaar toen ik onder het uur tot de toeristenfinish kwam. Tegenvallertje, maar misschien was ik wel te hard van stapel gelopen in het eerste steile stuk.
Op dinsdag besloot ik daarom het Marmotton rondje te doen (Marmotte excl. Alpe). Glandon ging goed, maar op de Galibier ging het al vroeg mis. De power was weg, het lichaam kon niet meer. Ik moest een paar keer stoppen en kreeg 1 km onder de top bij het restaurant een enorme krampaanval in het linkerbeen. Heel bijzonder om mee te maken (had al 16 jaar geen kramp meer gehad).
Gedesillusioneerd daalde ik af naar Bourg d'Oisans en terug naar de camping. Inclusief stops had ik er 8 uur en 30 minuten over het rondje gedaan. Als ik daar de Alpe bij op tel en de afdaling van de Glandon weer vanaf haal, zou ik nooit onder de gouden 8 uur en 13 minuten uit kunnen komen. Ik begon toch alvast rekening met een goudloze Marmotte…
Eerst moest ik echter van de kramp afkomen, want ik bleef pijn in mijn linkerbeen houden. Op vrijdag was het al een stuk beter gelukkig. Na wat tips van vrienden kwam ik tot de conclusie dat ik veel meer had moeten eten in die Marmotton. Eén gelletje per uur was te weinig, het lichaam was gewoon zonder brandstof komen te staan. Op vrijdag bij de Casino in Bourg en boven bij het ophalen van de startbescheiden flink wat eten ingeslagen met het voornemen om elke 20 minuten een gelletje of reepje weg te werken. Kijken hoe het dan zou vergaan!
De Marmotte
Om 7:00 uur ben ik naar de start gereden. De eerste groep vertrok toen net (ben maar even aan de kant gaan staan). Om 8:07 uur reed ik over de mat. Ondanks de negatieve voorspellingen was het geweldig fietsweer. Bij het instellen van de Garmin toch maar de auto-pauze eraf gehaald, zodat ik de nettotijd kon klokken. Je weet maar nooit…
Met een mooi tempo gaat het richting stuwdam bij Allemont. Ik voel mij goed. Behoudend rijd ik de Glandon op. Ben ruim 2,5 minuut eerder boven met een iets lagere hartslag dan dinsdag. Na 2:01 uur druk ik op de streep de Garmin uit en neem ik de tijd om rustig te eten en te drinken. Dan voorzichtig naar beneden. Na 5 bochten ligt er iemand gestrekt op zijn rug aan de binnenkant van de weg, gelukkig al met ambulancepersoneel erbij.
Het neutraliseren van de afdaling werkt goed. In 2009 was die neutralisatie er nog niet en was de afdaling echt spannend. Renners haalden in op plekken waar het echt niet kon. Na wat eten aan de voet de streep over en start ik de tijd op de Garmin weer. Na het klimmetje ben ik samen met 2 Denen (in koeienvlekkenpakken!) door de vallei gereden. Dat schoot lekker op. Op het gemakkie deze transitie een kwartier sneller afgelegd dan dinsdag (vooral dankzij voorkomen van een stop). Ondertussen netjes blijven eten en drinken.
Naar rechts, de Télégraphe op. Ik kon een goed ritme vinden. Niet extreem hard, maar wel steady. Na 6 km kwam de waterstop. Ik herinnerde mij dat ik hier 5 jaar geleden al behoorlijk stuk zat en moest rusten. Het voelde goed om er gewoon langsheen te rijden. Ik reed in exact dezelfde tijd als dinsdag omhoog, wel met gemiddeld 7 hartslagen lager.
Op de top meteen doorgereden. Ik besloot door te rijden tot de ravitaillering na Valloire om zo min mogelijk tijd te verliezen. Ondanks 7 minuten pauze bij de fourage rijd ik de Galibier vanuit Valloire ruim 30 (!) minuten sneller dan afgelopen dinsdag toen hier het licht uitging. Op Plan Lachat voel ik mij nu juist erg sterk. Erg goed voor de moraal om je in 4 dagen tijd zoveel sterker te voelen. Ik hoef niet te stoppen, voel mij nog goed en het tempo blijft ook goed. Ik gun mijzelf het vooruitzicht om bij het restaurant op 1 km onder de top even rust te nemen. Daar aangekomen stuur ik toch instinctief gewoon meteen linksaf. Het goud lonkt misschien toch?
Met 5:34 uur (netto, dus zonder de Glandon afdaling) kom ik boven op de top. Ik voel mij 100x beter dan dinsdag. Even snel rekenen. Ik heb nog ruim 2,5 uur over. Dat moet kunnen!
Na een korte pauze doe ik het windjack aan (helaas voor de laatste keer, bovenop de Alpe is hij verdwenen uit het achterzakje). Ik daal af. Rap, maar toch voorzichtig. Bij de Lautaret valt op hoe sterk de tegenwind is. Ik haak aan bij een paar snelle dalers. Dat daalt lekker af. In 1 uur en 5 minuten sta ik vanaf de top van de Galibier bij de bevoorradingspost aan de voet van de Alpe.
Het is hier heet. Flink eten en vooral drinken. Opnieuw rekenen. Ik heb nog ongeveer 1 uur en 20 minuten over op het gouden schema. Ik besef dat dit ik een goede kans heb. Met 1 uur en 18 minuten resterend vertrek ik. Ik spreek met mijzelf af om zo hard mogelijk omhoog te gaan zonder kapot te gaan. Ik mag zo'n 13 minuten verliezen ten opzichte van mijn record hier. Elk briesje grijp ik aan om mijzelf wijs te maken hoe lekker koel dat is. Het werkt. In bocht 16 staan mensen met bekertjes koel water. Die werk ik in één teug naar binnen. Heerlijk en bedankt!
Meteen doorrijden. Ik spreek met mijzelf af dat ik een rustmomentje pak bij bocht 7, mits daar water is. Het tempo blijft stabiel. Ik lig op goudkoers, maar ik reken mijzelf nog niet rijk. De marge is flinterdun.
Bij bocht 7 is er een waterpost. Dus even een minuutje rust. Ik lig op schema, maar wil geen onnodige tijd verliezen. Ik stap weer op voor het laatste stuk. Ik ben zo dichtbij. Het goud ligt voor het grijpen, maar het voelt tegelijkertijd ook nog zo ver weg. Elke bocht is er weer eentje. Ik heb inmiddels ruim 8 minuten verbruikt van de marge van 13 minuten, maar ik heb dus nog een marge. Het is een tijdrit. Bij bocht 3 besef ik dat ik het echt kan gaan halen. Alles geven dus, deze kans wil ik niet laten liggen. Ik hoop echt dat ik nu geen materiaalpech krijg, die marge heb ik niet.
Nog even het laatste steile stukje vanuit bocht 1 naar de toeristenfinish. Voelbaar windje in de rug nu, dit is lekker. Met een grote glimlach rijd ik door het dorp. Nu weet ik het. Het gaat mij lukken! Linksaf door de tunnel, dan naar rechts richting Marmottefinish. Het grote blad erop en ik pers er nog een sprintje uit al is dat voor de tijd niet eens meer nodig.
De finish
Met gebalde vuisten kom ik over de streep. Yes! De tijd stopt na precies 8:09:31 uur. Het paste allemaal precies. Goud! Ik heb iets minder dan 3,5 minuut overgehouden op de gouden limiet van 8:13 uur voor mijn leeftijdscategorie (30-39). Het Brevet d’Or is binnen! Dat had ik na de martelgang op dinsdag niet verwacht.
Zoals verwacht werd het dus een minutenspel op de Alpe d'Huez. Ik kan het eerst bijna niet geloven, maar als ik de gouden plak omhang dringt het echt door: I did it! Ben erg blij dat ik het op de Alpe kon afmaken en dat het zoveel beter ging dan op dinsdag. De belangrijkste les die ik dan ook meeneem uit deze cyclo is dan ook het belang van echt regelmatig (dus elke 20 minuten) eten. Doe je dat niet, dan houdt het gewoon op als de tank leeg is.
In totaal heb ik 3 uur en 45 minuten afgehaald van mijn Marmotte tijd uit 2009 - geweldig! Waar in 2009 met het uitrijden een droom in vervulling ging, heb ik deze keer een groot persoonlijk (fiets)doel van mijn ‘bucket list’ weten te behalen: goud rijden in de Marmotte! Natuurlijk kan de tijd nog sneller, maar gezien de voorbereiding geeft deze prestatie mij heel veel voldoening!
Jaap