La Montée des Belleville
(Naar Val Thorens: 36 km klimmen naar 2300 m hoogte)
havana schreef:...De klim naar Val Thorens is trouwens ook een serieus ding, ga je die nog doen?...
Omdat ik die klim een aantal jaren geleden al gedaan heb, is hij vandaag - zondag 12 juli - pas 'aan de beurt'.
In 2010 vond ik hem vooral lang, erg lang en ik deed hem toen met een nieuwe fiets (de Planet X), waarop mijn zitpositie nog niet helemaal goed was. Daardoor kreeg ik nogal last van mijn rug en moest ik echt 'doorbijten' om het vol te houden. Eens kijken of het vandaag beter zou gaan

. Het grappige is dat ik hem nu dus weer op een nieuwe fiets ga doen, maar wel een waarop ik al wel goed zit. Ja, mijn rug is inmiddels natuurlijk ook een aantal jaren ouder, dus helemaal 'niets voelen' op zulke beklimmingen is er meestal niet bij.
Als ik vanuit Aigueblanche-
Bellecombe van de fietsroute langs de N90 kom, ga ik onderaan de afrit altijd meteen scherp naar rechts en dus net buiten het centrum van Moûtiers om. Ik kom dan ook over het kruispunt waar de
Montée des Belleville (D117), de weg naar Val Thorens, begint. Op dat kruispunt ga je dan rechtsaf - onder de N90 door - de D117 op. Daardoor krijg je de zuil, die het 'officiële' begin van deze klim markeert, niet eens te zien. Met andere woorden, zie zuil staat eigenlijk een beetje op een onlogisch punt. Typisch 'Frans' zullen we maar zeggen

.
Alleen als je vanuit het centrum van Moûtiers komt, passeer je die zuil (hij staat dan links van de weg). Nu moet ik wel zeggen, dat het daar een beetje een wirwar van wegen en op- en afritten is, dus zoveel keuze hadden de Fransen nu ook weer niet.
De zuil die in Moûtiers het begin van de klim naar Val Thorens (Montée des Belleville) markeert...:
...met de details van de klim:
Als je het kruispunt dan over bent gestoken, begint direct onder het viaduct de D117 en dus de klim. Heel merkwaardig is, dat pas in de tweede bocht van deze klim en als je al een kilometer geklommen hebt, de eerste
borne staat. Dat kilometerpaaltje geeft aan dat er dan nog 35 km geklommen moet worden. Vanaf dat punt is dat ook wel correct. Doch eigenlijk had er bij het 'startpunt' op de zuil dan als lengte van de klim 36 km moeten staan en niet 35 km, toch? Ja, zoals
daniel1975 al opmerkte, voor dat soort details kun je bij mij wel terecht

!
daniel1975 schreef:Le Grimpeur: voor al uw fietstouristische informatie!!!...
Hier - onder het viaduct van de N90 - begint de Montée des Belleville:
Alhoewel de klim erg lang is, is het eigenlijk geen lastige klim, want hij wordt nooit echt steil. Alleen vlak voor
St-Martin-de-Belleville heb ik een paar maal héél kort 10% op het display van mijn Rox 10.0 gezien. Dat was dan over slechts een paar meter, toen de weg even een soort steile onregelmatigheid vertoonde. Maar verder is het goed te doen, ook al omdat er een paar erg makkelijke passages in zitten waar je een beetje daalt, of waar je op het buitenblad kunt rijden. Er komt alleen 'geen einde aan', dat is dan wel weer zo.
De tweede bocht in de Montée des Belleville, waar ook de eerste borne staat:
TumTumTum schreef:...Btw, die paaltjes met daarop de stijgingspercentage zouden mij alleen maar de moed in de schoenen doen zinken. Als ik ergens ga fietsen waarvan ik weet dat er Erge Bergen zijn (in mijn geval hobbels en heuvels dus) dan weet ik maar liever niet van tevoren wat me te wachten staat, dan krijg ik alleen maar nachtmerries van tevoren.
Foto voor TumTumTum - nog 'slechts' 35 km en 34 paaltjes te gaan (keertje samen doen?
):
Met een makkelijk verzetje van 34x26 ben ik aan deze klim begonnen, wetende wat mij zo ongeveer te wachten staat. Alhoewel het nog vroeg is - ik zat al om kwart voor acht op de fiets - komen er regelmatig racefietsers naar beneden zeilen. Die zijn toch niet al helemaal naar boven geweest? Misschien zijn het fietsers die in een van de dorpjes wonen of vakantiegangers uit Les Menuires of zo, mijmer ik maar wat voor mij heen. Ik fiets aan het begin van deze klim al meteen in het zonnetje en de grote rotsblokken waar de stabilisatiewand rechts van mij mee is opgebouwd, stralen flink wat warmte af. Nu heb ik het dus al behoorlijk warm.
Al snel kijk je op deze klim in het het dal en zie je bijvoorbeeld het op een soort rotspunt gelegen dorpje Villarlurin liggen.
Villarlurin ligt hoog boven de D96:
Wanneer je in Moûtiers richting Courchevel gaat, kun je net voorbij Salins-les-Thermes rechtsaf naar de D96 en zo via een alternatieve route naar de
Vallée des Belleville rijden. Je komt dan een paar kilometer voor St-Martin-de-Belleville op de D117 uit. Die route schijnt ook nog iets korter te zijn. Ik ken hem verder niet (er moet immers nog iets te wensen overblijven

).
Na zo'n 7 km klimmen ben ik bij de afslag naar Fontaine-le-Puits. Daar kun je rechtsaf naar de
Barrage de la Coche en de daar gelegen
Col de la Coche (1441 m). Het is vanaf die afslag nog slechts 6 km klimmen, doch ik had daar in 2011 mijn handen vol aan. 't Is een gemeen steil ding!
Bij
Villarly wordt de klim een stuk vlakker, dus kan ik rustig wat drinken. Als het daarna richting St-Jean-de-Belleville ook nog naar beneden gaat, is dat een mooie gelegenheid voor de eerste banaan. Pas na het bruggetje over de
Doron de Belleville en dus een eind voorbij St-Jean, ga ik weer klimmen. Ik heb er dan 'al' ongeveer
14 km klimmen op zitten. 't Schiet op, maar ik ben toch nog niet op de helft. Hoe verder je het dal in klimt, hoe meer er te zien is en hoe aantrekkelijker de klim dus wordt. In het begin is het landschap, op diverse 'doorkijkjes' na, nog niet erg open.
Tot aan St-Martin-de-Belville moet er op een helling met stijgingspercentages van 7 à 8 en de reeds gemelde kleine uitschieters, nu toch wel weer een beetje serieus geklommen worden. Maar dan komt St-Martin toch in zicht. Gelukkig is er niet zo gek veel autoverkeer. Er wordt echter wel hard gereden op deze weg.
Bij St-Martin staat de mooie
Chapelle Notre Dame de la Vie. Deze kapel wordt momenteel gerestaureerd.
Er staan een stuk of drie, vier grote grijze bouwcontainers naast de kapel en overal ligt steigermateriaal en ander 'spul'. Dat moet straks dus maar een 'reisfolder-foto' worden (dat wat niet gezien moet worden, laat je gewoon weg

).
De Chapelle N.D. de la Vie bij St-Martin-de-Belleville:
Vanaf de de bocht bij de kapel is het landschap heel erg open en zie je in de verte Les Menuires al liggen. Ook de hoge toppen van het
Massif de la Vanoise verschijnen aan de horizon. Val Thorens is nog in geen velden of wegen te bekennen, dat ligt zo'n 15 km verder 'ergens om de hoek'.
De Vallée des Belleville waar heel in de verte op de helling vaag Les Menuires te zien is:
Na St-Martin volt er weer een makkelijke passage, dus tijd voor de tweede banaan. Ook het stuk klimmen naar de rotonde bij Les Menuires is goed te doen. Er is nu ook wat meer te zien en dat leidt af. Toen ik bij St-Jean boven de 1000 m kwam, merkte ik wel dat het duidelijk frisser werd. Niet dat ik het koud had, nee, het was zo juist een aangename temperatuur om te klimmen. Maar ik ben nu al blij dat ik vandaag voor de afdaling wel mijn windjack bij mij heb. 'Een ezel...'

.
Op de rotonde bij Les Menuires staat een drietal houten wintersportfiguren,
'Wow', straks ook leuk voor een foto!
De rotonde bij Les Menuires:
Na die rotonde, waar je de keuze hebt om het 'dorp' in te gaan of er omheen en verder naar Val Thorens, duikt de weg naar beneden. Vervolgens duurt het 'een eeuweigheid' voordat je om Les Menuires geklommen bent en 'eindelijk' weer echt richting Val Thorens fietst. Het lijkt op 't laatst zelfs even alsof je naar Les Menuires terug gaat. Je kijk dan wel mooi op een deel van dit skioord en omgeving. Via een viertal haarspeldbochen win ik de 'verloren' hoogte weer terug en heb dan nog 6 km te gaan naar Val Thorens. Nee, ik ben er nog niet en ik zie op het display van de Rox 10.0 dat ik ook nog lang niet 'op hoogte' ben.
Blik op een deel van Les Menuires:
(Kijkend in de richting van Moûtiers)
De klim gaat nu met 7 -8 procent verder en dan is daar eindelijk Val Thorens te zien. Maar wat ligt dat nog hoog! Het lijkt ook bedrieglijk dichtbij te liggen. Toch zal die nog te overwinnen hoogte ergens 'gemaakt' moeten worden. Ik fiets nu wel echt in het hooggebergte. In fel tegenlicht ligt daar hoog boven Val Thorens de
Aiguille de Péclet (3561 m) met de
Glacier de Péclet (gletsjer). Die gletsjer vormt de voedingsbron voor de
Torrent de Péclet, de woeste bergbeek die je in het laatste deel van de klim een paar keer kruist. Voordat ik daar ben, fiets ik eerst nog door een galerij en helemaal boven volgt er dan nog een.
De Torrent de Péclet 'dondert' woest naar beneden:
(Bij het wolkje linksboven is de laatste galereij te herkennen)
Pas vlak voor dat je 'er' bent, zie je hoe de weg zich via een aantal bochten omhoog werkt en hoe je dus de laatste hoogtemeters gaat maken. Een eindje voor mij rijdt een racefietser in een fel groen shirt. Het lijkt op de groene trui uit
De Tour, doch als ik de man inhaal, zie ik wel dat het niet een sprinterstype is. Hij heeft met z'n triple zijn handen vol aan deze 'laatste loodjes' (wie niet?). Toch vallen deze laatste 2 km mij eigenlijk nog best mee. Het voelt niet zo steil aan en het 'van bocht naar bocht' fietsen vind ik altijd wel leuk om te doen.
Vlak voor Val Thorens slingert de weg zich langs parkeerplaatsen en skiliften omhoog:
Nog even enige tientallen meters over een gerepareerd stukje weg waar nog niet zolang geleden
gravillons gestrooid zijn. De boel is voor een deel gelukkig al goed aangereden, dus als ik in de sporen van de auto's blijf rijden, is het te doen. Straks in de afdaling wel even rustig passeren

. De bovenste galerij ligt al voor mij. Als je uit die galerij komt, is daar direct rechts van de weg het plaatsnaambord en ben je er dus eigenlijk al. Nu moet ik nog uit zien te vinden waar het 'officiële' einde van de klim aangegeven wordt.
De entree van Val Thorens met de Aiguille de Péclet en z'n gletsjer op de achtergrond:
Iets verder, bij de eerste appartementen, fiets ik onder een houten 'bruggetje' door, net voordat ik bij
Club Med ben (ja, die zitten hier ook). En bij dat bruggetje staat rechts van de weg het bord dat het einde van de
Montée des Belleville markeert. Het staat daar een beetje onopvallend.
Het einde van de Montée des Belleville:
Hier stop ik nog niet, want het kan mij nooit hoog genoeg gaan. En dus heb ik in mijn Rox een route door het skidorp geladen, een route die mij naar een van de hoogste punten ergens achterin Val Thorens moet brengen. Het navigeren gaat een hele poos goed, maar als ik er bijna ben, ga ik fout en kies ik een route rechtsaf in plaats van linksaf. De
track op de Rox is erg traag met het 'draaien' en daardoor is het wat lastig te zien waar ik heen moet. Uiteindelijk eindigt mijn weg op een plateautje voor een appartementencomplex. Er staat een groepje mensen over Val Thorens uit te kijken, maar er is nog ruimte genoeg voor mij. Op het display van de Rox lees ik 2298 m af en ik besluit dat het zo wel O.K. is. De fiets kan ik mooi tegen de garagedeur van de appartementen plaatsen. Er is hier schaduw, ook mooi en dat is het uitzicht ook. Dus schiet ik mijn plaatjes.
Uitzicht vanaf 2298 m over een deel van Val Thorens:
Omdat ik natuurlijk toch benieuwd ben waar ik eigenlijk naar toe had gewild, zoek ik de
track weer op. Zo kom ik bij de
Rue des Balcons, waar gebouwd en aan de weg gewerkt wordt. Het is er een smeertroep, daarom besluit ik daar maar niet verder omhoog te gaan. Ik maak nog wel even een foto op het punt waar ik dat vijf jaar geleden ook gedaan heb

.
In Val Thorens:
In de afdaling schiet ik niet erg op. Soms is het wegdek prima en kan ik wat vaart maken, soms zit het vol scheuren en doe ik 't maar rustig aan. Er komt een ambulance omhoog. Een hele poos later komt hij weer terug, haalt mij in en rijdt heel rustig voor mij uit. We hebben ongeveer dezelfde snelheid, dus hoef ik er niet langs of 'in de remmen'. Als het wegdek wat beter wordt, verdwijnt de auto uit het zicht. Ook het telkens stoppen voor de foto's haalt mij natuurlijk flink uit mijn 'daalritme', doch ik wil uiteraard ook wat 'tastbare' herinneringen aan deze tocht overhouden. Vijf jaar geleden heb ik maar weinig foto's gemaakt. En ik heb natuurlijk ook geen haast, want ik rijd geen wedstrijd, het is vakantie en daar wil ik van genieten

.
Tussen St-Jean en
Villarly gaat het windjack weer uit. Hoe lager ik kom, hoe harder het gaat waaien. Het waait zo stevig, dat ik er in een bocht zelfs even door een windvlaag hinder van ondervind. Dat vraagt straks in de
venturi bij Moûtiers weer om extra attentie.
Wat heeft deze tocht, behalve leuke foto's en fietsplezier, opgeleverd? In elk geval
82 km,
2224 hm en hopelijk ook nog een beetje conditietraining

. Op
Strava zijn nog wat andere ritgegevens te zien. Ik heb als lichtste verzet vandaag met 34x26 gereden, dus 'de 29' is vandaag 'schoon' gebleven. Deze keer min of meer letterlijk, want ik heb gisteren de ketting een beetje gereinigd, daarna gesmeerd en de cassette heeft daarbij ook een schoonmaakbeurt gekregen.
En mijn rug? Die heb ik deze keer gelukkig nauwelijks gevoeld...
