Vandaag geklust aan de fiets
Vandaag de balhoofdlagers van mijn Canyon CF SL uit 2014 na 25.000km een eerste keer vervangen:
Bij het verwijderen van het onderste lager is het lager stuk gegaan en de lagerschaal is blijven steken in het frame. Met veel kracht en de bek van een waterpomptang heb ik het lager eruit kunnen wringen. Het soort werkjes waar ik toch altijd nerveus van word. Voor je het weet is je frame om zeep.

Het ontwerp van de voorvork met een goot rondom de vorkkroon waar water en vuil kunnen ophopen is ook geen inteligent ontwerp. Wie bedenkt dit?

En dan dat Acros balhoofd dat je met een 1,5mm inbus (!!!!) moet opspannen. Wie bedenkt het?
Bij het verwijderen van het onderste lager is het lager stuk gegaan en de lagerschaal is blijven steken in het frame. Met veel kracht en de bek van een waterpomptang heb ik het lager eruit kunnen wringen. Het soort werkjes waar ik toch altijd nerveus van word. Voor je het weet is je frame om zeep.

Het ontwerp van de voorvork met een goot rondom de vorkkroon waar water en vuil kunnen ophopen is ook geen inteligent ontwerp. Wie bedenkt dit?

En dan dat Acros balhoofd dat je met een 1,5mm inbus (!!!!) moet opspannen. Wie bedenkt het?
- Mehekachtohapi
- Forum-lid
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Soms denk ik wel eens dat de ontwerpers nooit zelf klussen aan een fiets 
Ik hen vandaag een oververmoeide Garmin Edge 820 voorzien van een nieuwe batterij. Na een uurtje of anderhalf gaf hij er de brui aan. Voor €20 wilde ik wel de gok wagen. Een nieuwe kopen kan altijd nog.
Met gravellen vind ik het toch wel fijn om te kunnen navigeren. Op de racer heb ik genoeg aan mijn Garmin horloge.
Op Youtube een filmpje gekeken, gereedschap gepakt en gaan!




Alles getest en hij werkt weer perfect. Sneller ook en de batterij blijft vol.
Ik hen vandaag een oververmoeide Garmin Edge 820 voorzien van een nieuwe batterij. Na een uurtje of anderhalf gaf hij er de brui aan. Voor €20 wilde ik wel de gok wagen. Een nieuwe kopen kan altijd nog.
Met gravellen vind ik het toch wel fijn om te kunnen navigeren. Op de racer heb ik genoeg aan mijn Garmin horloge.
Op Youtube een filmpje gekeken, gereedschap gepakt en gaan!




Alles getest en hij werkt weer perfect. Sneller ook en de batterij blijft vol.
Keurig. Persoonlijk vind ik dit een van de lastigste klusjes bij een fiets!
-
scottpch64
- Forum-lid
- Berichten: 1229
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Mooi gedaan, van boven naar onderen gewikkeld voor een cleane look zonder tape!
Oude lijmresten met terpentine verwijderen, gaat sneller dan met wasbenzine.
Vandaag mijn Force 1by van de gravelbike opnieuw uitgespacerd en een nieuwe ketting gemonteerd, nieuw kettingblad is in bestelling.
Oude lijmresten met terpentine verwijderen, gaat sneller dan met wasbenzine.
Vandaag mijn Force 1by van de gravelbike opnieuw uitgespacerd en een nieuwe ketting gemonteerd, nieuw kettingblad is in bestelling.
Je hebt gelijk: https://www.canyon.com/en-be/gear/bike- ... 12412.html
Ik heb een inbus gebruikt. Weet iemand welke maat Torx dit is?
Tijdens deze zoektoch ook de exacte maten van de AI70 lagers gevonden en een Belgische webshop waar ze te koop zijn (maar niet voorradig):
37x48x7 - 45°/90° - AC3748 Canyon Ai70 (Ai-70) Lower Headset bearing - Standard quality
(https://www.bicycledropouts.com/37x48x7-4590)
6707 HS 1-1/8 - 35x44x5 - Canyon Ai70 (Ai-70) Upper Headset bearing - Standard Quality
(https://www.bicycledropouts.com/6707sq)

