Over geknoei met talkpoeder gesproken . . . . . .Ramon73 schreef: ↑26 jul 2025 22:55Ik rij al lang met latex binnenbanden. Nog nooit talkpoeder gebruikt.Jan V. schreef: ↑26 jul 2025 19:14Ben ook van plan om van gewone binnenband over te schakelen naar Vittoria latex. Heb gelezen dat bij het monteren van een latex binnenband het aangewezen is om talkpoeder te gebruiken.Ramon73 schreef: ↑25 jul 2025 20:36 Binnenbandje achter vervangen. FM had er een butyl bandje in gedaan, op zich prima maar het verchroomde ventiel met schroefdraad steekt wel heel hard af op de halfhoge carbon velgen. Nu weer Vittoria latex, rijdt ook merkbaar prettiger (althans, dat maak ik mezelf wijs)
Vroeger reed ik tubeless. Wegens het vele geknoei overgeschakeld naar butyl binnenband.
Welk voordeel zou dat geven? Nog nooit over gehoord ook.
Vandaag geklust aan de fiets
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Dit voorjaar kraak geluiden, van alles geprobeerd maar dat was het allemaal niet. Nog eens goed naar de naaf/freewheel gekeken en daar leken de lagers toch niet meer zo mooi rond te lopen. Nieuwe lagers gekocht en deze week bij een oud collega en ook forum lid geweest om ze te vervangen, hij heeft de tools. Lang verhaal kort: klein blokje om vanmiddag: geen enkele kraak gehoord. Met vanmiddag even alles weer in elkaar zetten ook gelijk de cassette en ketting vernieuwd.
Weet er iemand welk type balhoofdlagers gebruikt worden op de stadsfietsen van het Belgische merk Oxford?
De meeste van hun fietsen met vaste vork hebben een geintegreerd onderste balhoofdlager en een semi-geintegreerd bovenste balhoofdlager met een quill-stuurpen. Zoals bv op deze fiets: https://www.oxfordbikes.be/product/avanti-hoog/
Ik heb (nog) niet de benodigde 36mm balhoofdsleutel om het balhoofd te demonteren en te meten.
De meeste van hun fietsen met vaste vork hebben een geintegreerd onderste balhoofdlager en een semi-geintegreerd bovenste balhoofdlager met een quill-stuurpen. Zoals bv op deze fiets: https://www.oxfordbikes.be/product/avanti-hoog/
Ik heb (nog) niet de benodigde 36mm balhoofdsleutel om het balhoofd te demonteren en te meten.
FF naar de FM . . . .roelw schreef: ↑01 aug 2025 13:42 Weet er iemand welk type balhoofdlagers gebruikt worden op de stadsfietsen van het Belgische merk Oxford?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- razenderoeland
- Forum-lid
Of anders gesteld;daniel1975 schreef: ↑26 jul 2025 13:27 Op zwarte carbon wielen hoort een zwart ventiel. Einde discussie!
Jij vindt dat beter bij elkaar passen en dus mooier.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
Nieuw stuurlint gewikkeld. Monteur bij Canyon had dat maar so-so gedaan, na 3 maanden gaapte het al, nauwelijks met overlap gewikkeld en vrij losjes. Boutjes en dergelijke direct na ontvangst van de fiets nagelopen, daar geen zorgen over.
Bijna alle stickers verwijderd van de Superior omdat die toch al afgezien hadden.
Goed half uurtje werk en ziet er meteen veel cleaner uit.
Zo'n rubber schijf voor op de boormachine doet perfect z'n werk
Goed half uurtje werk en ziet er meteen veel cleaner uit.
Zo'n rubber schijf voor op de boormachine doet perfect z'n werk
Stuurlint wikkelen, het lijkt eenvoudiger dan het is:
Ook op mijn Grizl een opening op het nieuwe stuurlint na 1500km.
En zelfs in advertenties van producten zie je soms nog dat het slordig gedaan is.
Hier de advertentiefoto van Momum Trust Comfort op Bikeinn:

Onder in de bocht is het nergens gelijkmatig gewikkeld (overlap is nergens volledig parallel) en ook boven aan is het laatste stuk slecht gedaan). Voor een advertentie zou je toch beter mogen doen.